Inget eller senare amerikanskt inträde i WW1

Diskussioner om alternativa vägar historien kunde ha tagit.
Skriv svar
diskutera
Medlem
Inlägg: 344
Blev medlem: 18 februari 2004, 20:51
Ort: Bengts gärde

Inget eller senare amerikanskt inträde i WW1

Inlägg av diskutera » 24 februari 2024, 10:24

Är det ens realistiskt att tänka sig?

Scenario #1: Ponera att (det helidiotiska) Zimmerman-telegrammet aldrig skickas, fast det oinskränkta ubåtskriget händer som historiskt, hur länge försenar detta USAs inträde i kriget? (Antar att dom går med ändå, när anticentralmakt-stämningen är tillräckligt upp-piskad.) Och vad kan detta få för konsekvenser på slagfältet och vid fredsförhandlingarna? Om ententen ändå vinner, fast utan amerikanska trupper i Europa, får jag känslan av att Tyskland skulle bli mycket mer styvmoderligt behandlat utan Wilson och hans punkter. Kanske tom reverserat till småkungadömen.

Scenario #2: Inget Z-telegram eller oinskränkt ubåtskrig. USA får hitta en annan anledning om de vill vara med. När tror ni USA tidigast "kan" gå med i kriget (om ens alls?) och vad får detta för konsekvenser på slagfältet? Skulle man kunna tänka sig ett mer defensivt Tyskland våren 1918 (känner inte samma press från att jänkarna börjar anlända "in force"), där tyskarna istället inriktar sig på att försöka utvinna resurser från ockuperade områden i Östeuropa och hjälpa sina allierade? Eller var centralmakterna redan så trängda vid detta tillfälle, att de bara var en tidsfråga innan de imploderar med tanke på trycket utifrån? Jag tänker att tyskarna, istället för att slå ut våroffensiven 1918, stärker upp sina allierade på fronterna i Italien, Makedonien och Levanten. Eller hade ententen kunnat köra 100-dagarsoffensiven utan USA?

Är betydelsen av USAs medverkan i WW1 kanske rent av överdriven för slutresultatet?

diskutera
Medlem
Inlägg: 344
Blev medlem: 18 februari 2004, 20:51
Ort: Bengts gärde

Re: Inget eller senare amerikanskt inträde i WW1

Inlägg av diskutera » 10 mars 2024, 14:35

Ju mer jag funderar över det, desto mer övertygad är jag att centralmakterna var på fallrepet redan årsskiftet 1917-18. Även om inte USA går med, kommer bulgarer, turkar och österrikare vackla lika mycket som historiskt, utan en enda amerikan på dessa frontavsnitt. Vilket kommer att frigöra resurser till en engelsk-fransk push på västfronten, om inte tyskarna kastat in handduken innan dess. Möjligen kanske det kan förlänga kriget in på 1919 men centralmakterna är nog körda vad som än händer.

Skriv svar