Israel tar itu med framtida demografiska problem efter sexdagarskriget

Diskussioner om alternativa vägar historien kunde ha tagit.
Skriv svar
Gen. Jack Ripper
Medlem
Inlägg: 243
Blev medlem: 27 november 2011, 14:26

Israel tar itu med framtida demografiska problem efter sexdagarskriget

Inlägg av Gen. Jack Ripper » 20 november 2023, 13:01

Något jag länge tänkt på, och som man påminns om i dessa dagar, är vilken bättre geopolitisk sits Israel satt i efter 1967.
Idag är man oerhört utsatta om det regnar raketer från Gaza och Västbanken då det är så korta avstånd.
1967 däremot, då hade man full kontroll på allt mellan Suezkanalen och Golanhöjderna/Jordanfloden.

Om man när man hade "momentum" och det rörde sig om färre antal människor; hade förflyttat de muslimska invånarna från Gaza/Västbanken till Jordanien, samt försökt förhindra att folk flydde till Libanon. Hade man då kunnat undvika mycket av problemen på 70/80-talen till idag?
Föreställer mig att Libanon inte hamnar i ett inbördeskrig och förblir ett land med kristen majoritet. Föreställer mig att Israel blir mer homogent och större. Föreställer mig att palestinierna som då hade blivit majoritet i Jordanien hade ombildat det till ett eget land.
Givetvis skulle krig och terrorism fortsätta förekomma, men då hade det kommit från Suezkanalen, Jordanfloden/Golanhöjderna och hade troligtvis varit lättare att kunna motverka.

Kanske hade man återlämnat Suez för fred, kanske hade man behållit det och Egypten hade behövt acceptera att dela Suezkanalen med Israel.

Jag är ingen Israelfanatiker, men känns som ett Israel mellan Suez & Jordan hade kunnat bli en mer stabil plats i regionen.
Bild

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5062
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Israel tar itu med framtida demografiska problem efter sexdagarskriget

Inlägg av koroshiya » 21 november 2023, 20:21

Absolut. Förmodligen hade Israel förmågan redan 1948 att inta hela Västbanken och Gaza. Det hade varit bättre.

Det finns araber i Israel idag som absolut inte vill tillhöra något annat land.

Men 1967 var det nog redan mycket svårt.

För Gaza fanns det motstridiga uppfattningar. En ville få araberna att flytta, en annan gav dem bra infrastruktur. Gazas ekonomi expanderade snabbt under israelisk ockupation, och kraschade efter 2005.

Som det blev fanns det områden som Egypten och Jordanien inte ville, eller längre ville, ta ansvar för, och då återstod inte mycket mer än en palestinsk rörelse för en egen stat.

I dagens situation finns det ingen chans att VB och G blir en del av Israel, eller att befolkningen sticker.

Skriv svar