Tänk om kameran uppfunnits under antiken eller medeltiden

Diskussioner om alternativa vägar historien kunde ha tagit.
Skriv svar
Forner
Medlem
Inlägg: 49
Blev medlem: 13 juni 2021, 13:35
Ort: Göteborg

Tänk om kameran uppfunnits under antiken eller medeltiden

Inlägg av Forner » 3 september 2023, 21:39

Funderar på hur vår syn på historien varit idag om kameran hade uppfunnits redan under antiken, eller åtminstone medeltiden, och ifall åtminstone några foton överlevt in i vår tid.

Tänkte t ex på debatter jag sett på nätet om hur bland annat de gamla egyptierna såg ut. Med foton hade man snabbt kunnat besvara sådana frågor.

Vad skulle ni vilja se foton på från antiken eller medeltiden?

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13693
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Tänk om kameran uppfunnits under antiken eller medeltiden

Inlägg av Markus Holst » 3 september 2023, 23:30

Deras jordbruk.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3784
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Tänk om kameran uppfunnits under antiken eller medeltiden

Inlägg av a81 » 4 september 2023, 23:27

Tänker att det hade varit fantastiskt om kameran uppfunnits bara 50-100 år tidigare, för att få se mer av det förindustriella samhället.

Ser man t.ex. de här mycket gamla fotografierna på Uppsala 1845:

https://docplayer.se/110414776-Tre-mark ... afier.html

Så ser man hur småskaligt allt var före 1800-talets mitt. Förutom monumentalbyggnader bestod Uppsala 1845 till stor del av rödmålade timmerhus, som nog inte avvek alltför mycket från rikare bönders hus.

Gavrilo Princip
Medlem
Inlägg: 671
Blev medlem: 11 april 2010, 02:40

Re: Tänk om kameran uppfunnits under antiken eller medeltiden

Inlägg av Gavrilo Princip » 8 september 2023, 16:15

Beträffande antiken skulle jag gärna vilja se hur statyn av kejsar Trajanus, som ju prydde hans kolonn i Rom, såg ut - samt ytterligare en kejsare, vars namn jag ej kommer ihåg i skrivande stund (möjligen Caligula eller Nero?), som också tronade överst på en annan kolonn.

Enligt uppgift lär idag båda kolonnerna prydas av statyer av Paulus respektive Petrus. De båda kejsarstatyerna lär sedan länge vara nersmälta alt. sönderhackade - tyvärr.

Från medeltiden skulle jag vilja se foton över hur Visby såg ut. Även bilder från runtom byzantinska riket inkl. Konstantinopel vid 1400-talets början.
Foton från Inkariket, Aztekernas rike, Mayariket innan spanjorerna kom dit, samt själva invasionen och krossandet av indiankulturerna vore också spännande att se.

1600-talet och framåt: bilder från det medeltida Oslo innan stadsbranden år 1624. Likaså bilder från Tre Kronors brand.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5061
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Tänk om kameran uppfunnits under antiken eller medeltiden

Inlägg av koroshiya » 11 september 2023, 13:56

Jag kör en Hans och hade varit intresserad av foton på Nefertiti, Fryne - särskilt under rättegången - Julia den äldre, Lucrezia Borgia, och från samma tidsålder Caterina Sforza - enligt legenden en supersnygg och stenhård människa.

En gång när hon och hennes sex barn blev tillfångatagna erbjöd hon sig att mäkla med försvararna av en fästning som var trogna henne, så hon släpptes. Väl innanför jobbade hon med försvaret, så de utanför surnade och hotade med att slå ihjäl barnen. Då ställde hon sig på muren och sade följande, "Fatelo, se volete: impiccateli pure davanti a me ... qui ho quanto basta per farne altri!", samtidigt som hon visade fittan för dem. Orden betyder fritt, "gör det om ni vill, häng dem framför mig, jag kan göra fler". Hon var då 25 år.

Hon tog kort därefter tillbaka makten där hon hade härskat, men 12 år senare var det slut när Cesare Borgia kom och ville skapa ett enat Romagna. Hon var fånge ett tag och släpptes efter att hon hade avsagt sig sina titlar, och dog ca. nio år senare i lunginflammation.

Hennes tillnamn var tigern, jäpp jäpp - se det var en bejb - som gillade att umgås med män, och hade sett en del.

Skriv svar