Någon anser det befogat att öppna en tråd om vad som hänt ifall Finland kapitulerat
1940 i stället för att kapitulera 1939. Tough shit.
viewtopic.php?f=43&t=48524
Seppo Westerlund (1930-2014), diplomingenjör, byggföretagare, liberal politiker, under en kortare tid på 1970-talet försvarsminister med mera, skrev redan 2001 för den nordfinska kulturtidskriften
Kaltio en en essä / kolumn med rubriken
Sovjet-Finlands officiella historia, där han fantiserar kring hur Finlands öden gestaltat sig, ifall landet 1939-40 hade varit lika eftergivet som de baltiska staterna. Jag kan försöka mig på en översättning, om intresse finns - men hur är det egentligen med upphovsrätten i ett sådant fall?
Också i Helsingin Sanomats månadsbilaga våren 1990, kort efter Berlinmurens fall, kunde man läsa en stor artikel om hur Finland kunde ha sett ut, om de sovjetiska kraven hade hörsammats 1939.
Även andra finska författare har tillåtit sig att skildra ett av Sovjetunionen ockuperat och införlivat Finland.
Paavo Haavikkos (1931-2008) novell
Lumeton aika (
Snölös tid) från 1964 och
Ilkka Remes (1962-) thriller
Pääkallokehrääjä (Dödskallefjärilen) från 1997 utgår dock inte från 1939-40, utan från sommaren 1944. Då kollapsar det finländska försvaret på Karelska näset och sovjettrupperna invaderar hela landet.
Dessutom finns pikaresken
Matka Neuvosto-Suomessa (Resa i Sovjet-Finland) från 1984, skriven av pseudonymen
Joulukuun ryhmä (Decembergruppen), vars egentliga identitet jag ännu inte kunnat utröna. Här har det sovjetiska övertagandet skett i modern tid, cirka tio år tidigare. Jag-berättaren är en finskfödd affärsman, sedan länge bosatt i Australien, som i samband med en affärsresa till Sovjetunionen får chansen att besöka sitt för utlänningar hermetiskt slutna barndomsland. Man får veta att världen ett decennium tidigare stod på randen av ett nytt globalt krig, som dock kunde avstyras i sista stund. Lättnaden över att ha förskonats en ny världsbrands fasor var så stor, att omvärlden inte orkade bry som en del mindre territoriella förändringar som skett under krisen. Dit hörde Finlands omvandling till sovjetrepublik. Skildringen vimlar av kända namn från dåtidens Finland, gestalter inom politik, näringsliv och kultur, som på olika vis fått anpassa sig till de ändrade förhållandena.