1945: Hitler grips levande

Diskussioner om alternativa vägar historien kunde ha tagit.
Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: 1945: Hitler grips levande

Inlägg av Lasse O » 27 november 2019, 17:16

En offentlig rättegång i Nürnberg är kanske inte så trolig. Skulle Stalin ha beslutat sig för en offentlig "rättegång" så hade den nog skett i Moskva utan inblandning av de västallierade. Varför skulle Stalin dela med sig av krigsbytena Herr och Fru Hitler, särskilt som de nog togs omhand i hemlighet?
Dessutom bör han i så fall ha varit bergfast övertygad om att det var den äkta herr H som han hade i sina klor och inte en dubbelgångare. Utan att vara någon expert på Stalin så påstås han i så fall in i det sista ha varit övertygad om att Hitler kom undan.

En rättegång är alltså inte så sannolik, mer troligt ett nackskott och sedan ett evigt undersökande om det verkligen var Hitler eller en dubbelgångare.

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Inlägg: 3529
Blev medlem: 28 juni 2002, 19:40
Ort: Årsta, Stockholm
Kontakt:

Re: 1945: Hitler grips levande

Inlägg av von Adler » 28 november 2019, 10:52

Jag förstår inte riktigt varför alla tror att Sovjet skulle vilja att Hitler dog i en mörk källare? Stalin hade ett aktivt intresse av Nürnbergrättegångarna, då det drog fram alla nazistiska brott, särskilt mot Sovjet, i ljuset och därmed rättfärdigade hans bufferzon i Europa, hans roll som Rysslands frälsare och tog bort fokus från hans egna brott mot mänskligheten.

Glöm inte att Sovjet var en aktiv och villig deltagare vid Nürnbergrättegångarna - varför skulle man inte vilja ha samma spektakel med Hitler som med t.ex. Göring?

HJ
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1508
Blev medlem: 31 juli 2003, 16:40
Ort: Göteborg

Re: 1945: Hitler grips levande

Inlägg av HJ » 28 november 2019, 11:10

von Adlers bedömning att man inte försökt gömma undan eller summariskt avrätta Hitler om han fångats håller också jag som rimligast.

Men spelade det någon roll om i vems förvar de personer som skulle ställas inför rätta hölls? Jag har fått för mig att merparten av de mest framträdande personerna satt i västmakternas förvar, och att man därigenom kunde trycka på att processen skulle hållas i Nürnberg. Jag tror att om Hitler hade gripits levande av röda armén så hade kanske Sovjetunionen fått igenom sin önskan om att ha processen i Berlin.

https://sv.wikipedia.org/wiki/N%C3%BCrnbergprocessen
(se listan en bit ned)

https://en.wikipedia.org/wiki/Nuremberg_trials
Wiki skrev:Leipzig and Luxembourg were briefly considered as the location for the trial.[18] The Soviet Union had wanted the trials to take place in Berlin, as the capital city of the 'fascist conspirators',[18] but Nuremberg was chosen as the site for two reasons, with the first one having been the decisive factor:[19]

1) The Palace of Justice was spacious and largely undamaged (one of the few buildings that had remained largely intact through extensive Allied bombing of Germany), and a large prison was also part of the complex.
2) Nuremberg was considered the ceremonial birthplace of the Nazi Party. It had hosted the Party's annual propaganda rallies[18] and the Reichstag session that passed the Nuremberg Laws.[19] Thus it was considered a fitting place to mark the Party's symbolic demise.

As a compromise with the Soviets, it was agreed that while the location of the trial would be Nuremberg, Berlin would be the official home of the Tribunal authorities.[20][21][22] It was also agreed that France would become the permanent seat of the IMT[23] and that the first trial (several were planned) would take place in Nuremberg.[20][22]

Most of the accused had previously been detained at Camp Ashcan, a processing station and interrogation center in Luxembourg, and were moved to Nuremberg for the trial.


/Håkan

Användarvisningsbild
erep
Medlem
Inlägg: 1572
Blev medlem: 21 maj 2009, 15:23
Ort: Esbo, Finland

Re: 1945: Hitler grips levande

Inlägg av erep » 28 november 2019, 15:42

Hans skrev:
25 november 2019, 12:54
Varjag syftar då på: https://en.wikipedia.org/wiki/Death_of_Benito_Mussolini

MVH

Hans
Benito blev avrättad av lokalbefolkningen, lite på samma sätt som Gaddafi. Jag tror nog att de allierade hellre sett honom som föremål för en krigsansvarighetsprocess och dömd + avrättad under ordnade former, om något allierat förband fått tag på honom.

De västallierade hade nog försökt få Hitler fast levande. Att Sovjeterna varit villiga till det samma ställer jag mig fortfarande tveksam till. Det som gäller underhuggarna, gäller inte nödvändigtvis ledaren. Lubjanka har djupa källare.

Knurd
Medlem
Inlägg: 358
Blev medlem: 8 augusti 2006, 04:14
Ort: Stockholm

Re: 1945: Hitler grips levande

Inlägg av Knurd » 12 december 2019, 15:56

Det finns tre utfall för kapitulationen.
A: Hitler tillfångatas, men vägrar kapitulera. Någon annan tar över befälet och kapitulerar.
B: Hitler tillfångatas. Någon annan tar över befälet och fortsätter kriga.
C: Hitler kapitulerar.

A: Kriget slutar ungefär som i den verkliga tidslinjen. Den nya befälhavaren kanske kommer lindrigare undan i Nürnberg.
B: Mer utdraget krig än i den verkliga tidslinjen, och en mycket svårare försoningsprocess för Tyskland.
C: Kriget slutar möjligen några dagar tidigare än i verkligheten, och Hitler framstår som något mindre skurk. Men han kommer ändå vara körd i en rättegång.

Skriv svar