Operation Valkyria, en kontrafaktisk historia.

Diskussioner om alternativa vägar historien kunde ha tagit.
Användarvisningsbild
Herman Hedning
Medlem

Operation Valkyria, en kontrafaktisk historia.

Inlägg av Herman Hedning » 22 apr 2019 18:12

I den här upplagan av Operation Valkyria så har von Stauffenberg en eltändare i handtaget på sin portfölj, kopplat till en sprängladdning på 10kg uppblandat med 2kg spik, och istället för att lämna bomben så håller han fram portföljen när han detonerar bomben så omkommer både han och führern omedelbart tillsammans med en rad andra höga befattningshavare, och statskuppen lyckas. Vad händer sedan? Blir det en förhandlingsfred eller kommer kriget att fortsätta tills tyskarna är besegrade i grunden?

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem

Re: Operation Valkyria, en kontrafaktisk historia.

Inlägg av HomeGuardSoldier » 22 apr 2019 19:35

Med tanke på att attentatet ägde rum efter konferensen, där Tysklands öde avgjordes och man kom överens om att bara acceptera en villkorslös kapitulation, så tror jag personligen att det är just det som hade hänt.

Den nya ledningen hade så snabbt som möjligt kontaktat de allierade och erbjudit en villkorslös kapitulation, som sannolikt hade accepterats. Därefter hade krigsansträngningarna kunnat fokuseras på Japan ännu tidigare och därmed tror jag personligen att kriget hade varit slut redan i början av 1945.

Huruvida de nya ledarna hade behandlats mildare, med tanke på att de hade gjort sig av med de tidigare högdjuren som var ytterst ansvariga för krigsförbrytelserna och så snabbt som möjligt hade sett till att få slut på dem, vågar jag inte svara på. Det är fullt tänkbart.

HGS