Sveriges alternativa kultur- och underhållningshistoria

Diskussioner om alternativa vägar historien kunde ha tagit.
Skriv svar
CHJIMS
Medlem
Inlägg: 100
Blev medlem: 3 juni 2012, 22:42

Sveriges alternativa kultur- och underhållningshistoria

Inlägg av CHJIMS » 20 april 2017, 00:40

Skapar ett scenario. Tyck som ni vill:

*April 1924: Sveriges riksdag beslutar att upprätta Sveriges radio från 1 januari 1925.
*1930-: Invandrarlandet Sverige utvecklas kulturmässigt till en smältdegel av amerikansk modell.
*1932-1976: Sveriges socialdemokratiska parti total dominerar Sveriges politiska liv, men beslutar sig för att hålla kulturen undan från politiken så mycket det går, och i stället lägga skattepengarna på skola, vård och omsorg. Biblioteken blir i princip kommunernas enda kulturansvar + någon lokal eller idrottsplats för ungdomar att vara på fritiden som räddar dem från gatuvåldet.
*Oktober 1954: SVT börjar sända.
*5 december 1969: SVT 2 börjar sända.
*1969–1973: Proggrörelsen växer fram i Sverige, men spelar en betydligt mindre roll. Svenskar kan ha ABBA-skiva hemma och inte behöva skämmas och säga "lillsyrran du vet, hennes skiva".
*1972: SVT 3 börjar sända.
*1973: Svensk herrfotboll blir helprofessionell i de tre högsta divisionerna.
*September 1973: Kommersiell radio och TV tillåts i Sverige, och väldigt många svenska barn slipper vänta till jul för att få se tecknat. Reklam för vissa grejer som alkohol, tipset och tobak förbjuds dock. Vissa kanaler är betalkanaler, andra reklamfinansierade.
*Oktober 1975: Första puckarna i SHL släpps ner, och Sverige har fått en helprofessionell ishockeyliga. Rinkarna krymps till NHL-mått. Upp- och nedflyttningssystemet skrotas till förmån för nordamerikansk modell, där klubbarna köper in sin plats. Klubbar kan också flyttas mellan städer, och obegränsat antal icke-svenska spelare tillåts. Däremot görs uppehåll så alla spelare blir tillgängliga för landslagsspel när det är dags.
*1986-1987: Svenska staten monopol på tips upphör.
*1 januari 1995: Sverige inträder i EU, och Systembolagets monopol upphör.
*September 1998: En undersökning visar att Sverige är tredje största exportör av populärmusik och även tillhör de större namnen i den kommersiella filmbranschen (Hollywoodstil).
*September 2000: De första puckarna släpps i spel då en ny, permanent Europaliga i ishockey med Division I och Division II, införs. Djurgårdens IF, Malmö Redhawks och Västra Frölunda HC är svenska lag.
*2004: De kommersiella svenska TV-kanaler som anslutits till EBU köper Melodifestivalen från SVT. Det blir reklamavbrott mellan vart tredje bidrag, men större artister och grupper lockas in.

Hela scenariot handlar om en mer öppen och positiv inställning till den moderna kulturen och underhållningen, mer som Storbritannien och USA. Det har varit väldigt mycket kommersiellt = automatiskt fult i Sverige. Fråga bara ABBA, Roxette och Ace of Base, eller Malmö Redhawks. Säkert kan man höra likadana ord överallt, men Sverige har ändå blivit någon slags högborg för detta. Vet att det ligger en del politik bakom, men personligen tycker jag faktiskt det är ganska tråkigt.
Senast redigerad av 4 CHJIMS, redigerad totalt 20 gång.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13574
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Sveriges alternativa kultur- och underhållningshistoria

Inlägg av Markus Holst » 20 april 2017, 08:50

Det hänger väl ihop med folkrörelsen. Kommersiell musik och idrott bygger på att några underhåller en passiv massa, medan folkrörelsetraditionen byggde på att alla skulle vara med och spela boll och sjunga. Jag växte upp i en ridklubb under folkrörelsens sista dödsryckningar på 70-talet och undrar fortfarande vad som hänt. Jag har svårt att ta till mig den professionella idrotten.

pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

Re: Sveriges alternativa kultur- och underhållningshistoria

Inlägg av pandersson2 » 20 april 2017, 09:21

Kan inte direkt säga att jag känner igen mig. Tycker att det svenska kultur- och idrottslivet är rätt inspirerat av US och UK.

I hela världen var det en antikommersialiseringsvåg under 60-70-talet. Men inte upplevde jag något av det under 80-talet. Abba och Roxette var de mest populära banden i Sverige och de enda som inte uppskattade dem var kulturintellektuella.

Professionaliseringen av idrotten beror främst på publikunderlag. Vi kan inte jämföra oss med en professionell liga i USA då vi enbart skulle ha ett lag, i bästa fall, från Stockholm med. Se på Champions League i fotboll, det är Sveriges roll i ett amerikanskt scenario. Basketen gjorde ett försök och runt hälften av klubberna har gått i konkurs som följd. Jämför mer Sverige med collegeidrotten i USA, där är det liknande kultur och något som många föredrager framför den professionella idrotten. Elitserien bildades och var halvprofessionell för att intäkterna inte räckte till fulla löner, inte för namnet. Inga inom Europa spelar på liten rink, varför skulle vi ändra till något som inte har efterfrågats?

Du får väl se Eskilstuna i fotboll, det är ju ett lag som glatt flyttat av ekonomiska skäl som du eftersökt. Även AIK fast deras flytt var kortare. Det finns inget som hindrar detta i Sverige, förutom supportrarnas reaktion. Du kan även jämföra med England där det flyttats klubbar med turbulens som följd. Det kommersiella värdet i Malmö som gör dem fula vet jag faktiskt inte vad du syftar på. Det är knappast en särskilt framgångsrik klubb som har ett kommersiellt värde utanför Malmö. Kanske kan bli det i framtiden. Deras marknadsföring är inte direkt annorlunda än övriga klubbars.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13574
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Sveriges alternativa kultur- och underhållningshistoria

Inlägg av Markus Holst » 20 april 2017, 10:04

Jag ser nu att tråden ligger i kontrafaktisk historia. Hade jag noterat det tidigare hade jag svarat annorlunda - eller snarare inte alls.

CHJIMS
Medlem
Inlägg: 100
Blev medlem: 3 juni 2012, 22:42

Re: Sveriges alternativa kultur- och underhållningshistoria

Inlägg av CHJIMS » 10 maj 2017, 15:22

pandersson2 skrev:Kan inte direkt säga att jag känner igen mig. Tycker att det svenska kultur- och idrottslivet är rätt inspirerat av US och UK
Jo, visst har Sverige i högsta grad alltid varit inspirerat av amerikansk och brittisk populärkultur från andra halvan av 1800-talet och framåt. Just därför framstår hetsen mot den som löjlig.

Nog var det kulturintellektuella som inte uppskattade ABBA eller Roxette, men väldigt många sådana journalister fått sin röst hörd. En kvarleva från just det du nämner, antikommersialiseringsvågen under sent 1960-tal och tidigt 1970-tal, som sitter i starkt än i dag.

Malmö Redhawks blev, som "Malmö IF", svenska mästare 1992 och 1994 och har nu börjat återvända mot toppen. Men de brännmräks ofta som köplag.

http://www.hockeysverige.se/2015/03/06/ ... allsnytta/

Sanningen är att alla lag i dag, mer eller mindre är köplag.

Krympta ishockeyrinkar efterfrågas en hel del i Sverige http://bloggar.expressen.se/snackamedle ... iten-rink/ Efter att ha sett ett televiserat junior-VM i Canada över jul- och nyårshelgen har jag själv mycket svårt att återvända till SHL-vardagen i mitten av januari.

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2961
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:23
Ort: Malmö

Re: Sveriges alternativa kultur- och underhållningshistoria

Inlägg av mrsund » 10 maj 2017, 15:47

Ta bort SR/SVT och annat stöd till media, idrott och kultur från staten, så hade det sett väldigt annorlunda ut.
Både positivt och negativt antar jag.

pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

Re: Sveriges alternativa kultur- och underhållningshistoria

Inlägg av pandersson2 » 10 maj 2017, 19:16

Största problemet med högsta serien i hockey är att ingen match har någon betydelse. De spelar 60-70 matcher under en säsong och det är två eller tre matcher som är vinna eller försvinna. Varför skall man engagera sig i det? Men anledningen är ju inspiration från USA. Konceptet är från NHL.

Under grundserien var det inte en enda match som spelades där ett lag var tvunget att vinna som gjorde det.
I slutspelet var det ovanligt många avgörande matcher i år. Själv ser jag hellre TV-pucken, det är mer spänning. Det fanns en intressant serie i Sverige, den plockades bort. Den enda intressanta serien idag är Kvalserien till allsvenskan. Varför skall man intressera sig? Resultaten är ju betydelselösa.

Har aldrig hört någon prata om Malmö de senaste 10 åren, har knappt hört någon prata hockey överhuvudtaget förutom lokala klubben. I mina ögon har man amerikaniserat spelet och förlorat engagemanget på samma sätt som basketen som införde professionell stängd lika med följd att majoriteten av lagen gjort konkurs.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13574
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Sveriges alternativa kultur- och underhållningshistoria

Inlägg av Markus Holst » 10 maj 2017, 20:05

CHJIMS skrev:Krympta ishockeyrinkar efterfrågas en hel del i Sverige http://bloggar.expressen.se/snackamedle ... iten-rink/ Efter att ha sett ett televiserat junior-VM i Canada över jul- och nyårshelgen har jag själv mycket svårt att återvända till SHL-vardagen i mitten av januari.
Vilka fördelar har den mindre rinken? Jag kan mycket lite om hockey - har aldrig ens stått på ett par skridskor.

CHJIMS
Medlem
Inlägg: 100
Blev medlem: 3 juni 2012, 22:42

Re: Sveriges alternativa kultur- och underhållningshistoria

Inlägg av CHJIMS » 10 maj 2017, 20:47

Markus Holst skrev:
CHJIMS skrev:Krympta ishockeyrinkar efterfrågas en hel del i Sverige http://bloggar.expressen.se/snackamedle ... iten-rink/ Efter att ha sett ett televiserat junior-VM i Canada över jul- och nyårshelgen har jag själv mycket svårt att återvända till SHL-vardagen i mitten av januari.
Vilka fördelar har den mindre rinken? Jag kan mycket lite om hockey - har aldrig ens stått på ett par skridskor.
Att kunna om ishockey är visserligen inte samma sak som att spela eller ha spelat. Men grejen med den mindre rinken är att du får ett snabbare och rakare spel, där det handlar mer om att gå rakt på mål (vilket Canada oftare gör än Sverige från unga år och framåt oavsett rink, och just detta ger resultat), eftersom det blir svårare att hitta sätt att ta sig runt. Förespråkare av den mindre rinken menar att det ger dels ett offensivare spel och större underhållningsvärde.

Sverige är visserligen inte dåliga i ishockey men många gånger när svenskarna torskat har man gnällt över målskyttet och att för få vågar. Har inte bara med rinken att göra men jag är övertygat om att om svensk ishockey varit mer som kanadensisk, där det gäller att ta för sig, är jag övertygad om att svenska spelare varit betydligt målfarligare.

pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

Re: Sveriges alternativa kultur- och underhållningshistoria

Inlägg av pandersson2 » 10 maj 2017, 21:32

Markus Holst,
mindre rink gör att man kommer närmare mål och spelet blir trängre. Resultatet brukar vara att spelet är svårare att kontrollera samt att det blir fler och kortare anfall. Förespråkare av liten rink hävdar att det blir fler avslut och därför intressantare. Förespråkare för stor rink hävdar att det blir mer spelskicklighet och teknik. Det är en smaksak vilken typ av spel man föredrager.

NHL:s målsnitt är 5,5, Sveriges strax under 5. Om detta beror på rinken eller spelarnas kvalitet är man oense om.

CHJIMS
Medlem
Inlägg: 100
Blev medlem: 3 juni 2012, 22:42

Re: Sveriges alternativa kultur- och underhållningshistoria

Inlägg av CHJIMS » 10 maj 2017, 22:17

pandersson2 skrev:Basketen gjorde ett försök
Vill också påpeka att basketboll, frånsett vissa städer, är en ganska liten sport i Sverige och inte att jämföra med exempelvis ishockey.

Skriv svar