1920: USA förbjuder inte alkohol

Diskussioner om alternativa vägar historien kunde ha tagit.
Skriv svar
Knurd
Medlem
Inlägg: 358
Blev medlem: 8 augusti 2006, 04:14
Ort: Stockholm

1920: USA förbjuder inte alkohol

Inlägg av Knurd » 29 oktober 2015, 14:21

Det 18:e tillägget i USA:s konstitution förbjöd hantering av rusdrycker. Det var inget självklart beslut; förslaget 1917 motiverades med livsmedelsbrist på grund av första världskriget, och religiösa argument från väckelserörelsen. När förbudet trädde i kraft 1920 var kriget slut, och de religiösa rösterna var på väg att försvagas.

Alkoholförbudet i USA fick många oönskade konsekvenser.
* Öl- och vinkulturen slogs ut, och återhämtade sig först under efterkrigstiden.
* Priserna på grödor sjönk. Det gjorde bönderna fattigare.
* Maffian skodde sig på sprithandel. Maffian bidrog till bildandet av FBI, som under J Edgar Hoovers ledning begick övergrepp mot medborgarrättsrörelsen, och hade hållhakar på många makthavare.
* Samhället blev mer korrumperat. Det kan tänkas ha bidragit till börskraschen 1929.

Vi kan tänka oss ett scenario där lagförslaget faller. Kanske kommer de mest konservativa delstaterna införa lokalt alkoholförbud, medan andra nöjer sig med reglering och beskattning. Vilket USA hade vi då sett?

Julianus
Medlem
Inlägg: 960
Blev medlem: 8 juli 2014, 11:11

Re: 1920: USA förbjuder inte alkohol

Inlägg av Julianus » 30 oktober 2015, 12:57

Inget gangstervälde i Chicago till att börja med. Det var den lätta.

Sedan en kittlande möjlighet. Hade världen sluppit den stora depressionen. En stor del av krisen handlade väl om jordbruket. Någon som kan fylla på här?Observera dock att jag tror att börschkrash och lågkonjuktur hade vi fått ändå.

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9761
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: 1920: USA förbjuder inte alkohol

Inlägg av Amund » 1 november 2015, 16:37

Kanske kräftor vore vanligare i det amerikanska köket? Nej skämt åsido tror jag inte på några större förändringar. Som redan skrivits är ju smugglingens betydelse för gangster verksamheten omtalad, om den var avgörande har jag ingen aning om. Däremot har jag intrycket att Kennedyklanen står och faller med inkomsterna från smugglingen och även det monopol man fick på importen av Gin efter förbudet, utan JFK kanske historien tar nya vägar..?

Skriv svar