Januari 2015: Krig utbryter Nato-Ryssland

Diskussioner om alternativa vägar historien kunde ha tagit.
Skriv svar
Konigsberg
Medlem
Inlägg: 177
Blev medlem: 24 februari 2008, 20:22

Januari 2015: Krig utbryter Nato-Ryssland

Inlägg av Konigsberg » 14 november 2014, 21:10

Detta är ju tvärtemot vad denna kategori handlar om men borde ändå passa in här. Scenariot känns obehagligt nog som fullt möjligt då alla förutsättningar nu är på plats. Frågor:

1. Hur börjar det?
2. Var börjar det?
3. Hur utvecklas det?
4. Vilken roll kommer Sverige att spela?
5. Hur slutar det?

Eller. Är ett konventionellt krig möjligt?

Användarvisningsbild
Olays
Medlem
Inlägg: 203
Blev medlem: 2 juni 2009, 14:46
Ort: Addison NY-State

Re: Januari 2015: Krig utbryter Nato-Ryssland

Inlägg av Olays » 15 november 2014, 04:56

Jag har ju på flera platser pratat om att USA inte alls är intresserad av nånting i Europa just nu men jag kan ge en ide om hur det startar.

President Obama har en hjärnblödning, aneurysm eller motsvarande och hittas död på morgonen.

Vice president Joe Biden tar över presidentskapet.

Joe Biden är enligt de som har träffat honom (kongressman Tom Reed som jag mött flera gånger) djävligt duktig på utrikespolitik och inte riktigt frisk i huvet. Biden kommer som president att försöka genomföra sin egen ide om en 3 nations lösning i Syrien/Irak dvs en Kurdisk stat, en Shiitisk stat, och en Sunni stat. Här kan han göra Ryssarna så förbannade så de anfaller i Europa, men det är kanske inte sannolikt.

Mer sannolikt är att han som tillhörande den äldre generationen som var unga under vietnam kriget inser att USA lovade att garantera Urkainas sjävlständighet efter att Ukrainia skrotade sina kärnvapen, han inser att han behöver konservativa röster för att vinna ett presidentval mot Hillary Clinton. Så han gör vad Ronald Reagan skulle ha gjort, materiellt stöd till Ukraina, aggressiv utrikespolitik osv osv. Det hela slutar med att Putin anfaller.
Chi puo dir com'egli arde é in picciol fuoco.

(Den som kan beskriva lågan brinner inte).

Petrarca.

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Januari 2015: Krig utbryter Nato-Ryssland

Inlägg av Amund » 15 november 2014, 10:16

Tänker försöka ge mina svar på två av frågorna i alla fall.
Konigsberg skrev:Frågor:

1. Hur börjar det?
Ryssland är ett land med mycket nationalistisk retorik och dagens befolkning har i stort sett inga egna minnen av ett omfattande krig, därför tror jag inte det skulle vara några problem att kasta ut landet i ett storkrig. Jag misstänker att den nationalistiska synen på Det stora fosterländska kriget är ett krig mot ”inkräktarna” med mer ära än lidande, ett krigsfall som åter kan vara aktuellt. Ryssen har ju dessutom Wunderwaffen (kärnvapen) redan från början så utgångsläget för Kreml att starta krig på allvar borde vara gott.

Däremot tror jag inte att en nykter regim vill ha ett storkrig eftersom det inte kan vinnas i längden, jag tror inte att nuvarande regim vill ha det så utan det är genom dessa begränsade operationer man kan agera och lyckas. Men det är ett mycket farligt spel regimen spelar, det är lätt hänt att man tappar kontroll över händelseförloppet och den lilla brasa man har startat utvecklar sig till en storbrand. När man har inpräntat i befolkningen om hur stort och farligt hotet från Nato, nazister och fascister är för Moder Ryssland blir det svårt att backa utan att verka feg, då kan mer oberäkneliga nationalistiska krafter snabbt ta över som inte räds ett storkrig.

Därför tror jag att ett (stor)krig börjar när läget är bortom Moskvas kontroll och varje svaghetstecken som exempelvis försök till reträtt eller att upphöra med stöd till separatister vore politiskt självmord.
Konigsberg skrev: Är ett konventionellt krig möjligt?
Ja - Det tror jag, om de krigförande under VK2 i stort lät bli att använda kemiska och biologiska stridsmedel så finns det hopp. :)

pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

Re: Januari 2015: Krig utbryter Nato-Ryssland

Inlägg av pandersson2 » 16 november 2014, 08:12

Jag ser några möjliga scenarior som kan eskalera till full väpnad konflikt.

NATO beslutar sig för att stödja Ukraina militärt och skickar personal för att övervaka "vapenvilan".
NATO beslutar sig för att stödja Georgien militärt och skickar personal för att övervaka "vapenvilan".
Ryssland beslutar sig för att stödja en separatistisk rörelse som vill ansluta estniska Narva till Ryssland.
Ryssland beslutar sig för att stödja en separatistisk rörelse som vill ansluta lettiska Daugavpils till Ryssland.
I samband med rysk militärövning på baltiskt territorium blir det konflikt med dödsoffer.
Ryssland köper hamnar i Baltikum men de baltiska regeringarna godkänner inte köpen.
Separatistisk rörelse i Kaliningrad/Ostpreussen som vill lämna Ryssland.
Vitryssland bryter med Ryssland och orienterar sig mot EU/NATO.

Förutom ovanstående ser jag det som troligt att Ryssland kommer att fortsätta sina inre militära konflikter och tror att det kommer bli fler interna konflikter med tiden i de yttre delarna av landet. Detta kan då ge konflikter med de asiatiska grannländerna. Tvivlar på att Moskva kan hålla kontroll over hela territoriet utan öppet användande av våld. Värsta scenariot är väl att Ryssland och Kina skall återupptaga sina gränsstrider.

pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

Re: Januari 2015: Krig utbryter Nato-Ryssland

Inlägg av pandersson2 » 16 november 2014, 08:29

Mina 5-öre för det som jag ser som minst osannolikt.

Ett snabbt övertagande av Narva av proryska separatister liknande det vi sett i Ukraina. Estlands arme kommer i strid men Narva förstärks av ryska frivilliga och Estland begär assistans från NATO. Ryssland förklarar att man inte är inblandade i konflikten. Folkomröstning ordnas som visar att 97% vill utträda ur Estland. NATO förklarar att det är en inre konflikt och NATO-trupp placeras för att förstärka den estniska armen men inget återtagande försöks. Narvas Ryska Folkrepublik utropas som inte erkänns av något land förutom andra ryska utbrytesstater. Ryssland isoleras ännu mer ekonomiskt. Konflikten fryses.

Ovanstående bygger på NATO:s och Rysslands agerande i Moldavien, Georgien och Ukraina. Narva är valt för att det är den stad som ligger närmast gränsen varför den snabbast borde vara möjlig att besätta samt att Ryssland redan genomfört tydliga gränsprovokationer mot Estland.

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7625
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: Januari 2015: Krig utbryter Nato-Ryssland

Inlägg av tyskaorden » 16 november 2014, 12:07

Narva är ju också en stad som har en rysktalande majoritet. Så det är ju inte helt otroligt att det skulle hända något där.

BMJ
Medlem
Inlägg: 43
Blev medlem: 28 november 2008, 22:55

Re: Januari 2015: Krig utbryter Nato-Ryssland

Inlägg av BMJ » 23 december 2014, 22:07

pandersson2 skrev:Mina 5-öre för det som jag ser som minst osannolikt.

Ett snabbt övertagande av Narva av proryska separatister liknande det vi sett i Ukraina. Estlands arme kommer i strid men Narva förstärks av ryska frivilliga och Estland begär assistans från NATO. Ryssland förklarar att man inte är inblandade i konflikten. Folkomröstning ordnas som visar att 97% vill utträda ur Estland. NATO förklarar att det är en inre konflikt och NATO-trupp placeras för att förstärka den estniska armen men inget återtagande försöks. Narvas Ryska Folkrepublik utropas som inte erkänns av något land förutom andra ryska utbrytesstater. Ryssland isoleras ännu mer ekonomiskt. Konflikten fryses.

Ovanstående bygger på NATO:s och Rysslands agerande i Moldavien, Georgien och Ukraina. Narva är valt för att det är den stad som ligger närmast gränsen varför den snabbast borde vara möjlig att besätta samt att Ryssland redan genomfört tydliga gränsprovokationer mot Estland.
Den stora skillnaden är väl att Estland är NATO-medlem, vilket Ukraina inte är. Skulle Ryssland ge understöd till en separatiströrelse inom NATO, tror jag att det kommer ses som en regelrätt krigshandling mot ett NATO-land dvs mot hela NATO.

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †
Inlägg: 3181
Blev medlem: 5 februari 2004, 18:29
Ort: Tromsø

Re: Januari 2015: Krig utbryter Nato-Ryssland

Inlägg av Donkeyman » 26 december 2014, 15:41

En sak till. Även om de Ryska minoriteterna i Estland, Lettland och Litauen i vissa avseenden (med rätta) anser sig diskriminerade så har de så pass stora fördelar av EU-medlemskapet och den nya ekonomin i de här länderna att det är en försvinnande liten grupp som önskar sig tillbaka till "Moder Ryssland". Situationen kan inte jämföras med situationen i Moldavien, Georgien, på Krim eller i Östra Ukraina.

Däremot finns det gott om andra konfliktpunkter där Ryssland kan hävda att man skall beskydda en Rysk befolkning.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: Januari 2015: Krig utbryter Nato-Ryssland

Inlägg av tryggve » 26 december 2014, 19:02

Som det är nu så är mitt intryck att det enda troliga (om jag får använda ett sådant uttryck i kontrafaktiska sammanhang) scenariot för ett krig Ryssland-NATO inom den omedelbara framtiden nog är att Ryssland får för sig att NATO förbereder en attack. Och att man då slår till först.

Samtidigt är också frågan hur mycket konventionella stridskrafter som man har tillgång till för att genomföra ett sådant anfall. Idag räknar den ryska armén (enligt Wiki) ca 300 000 man. Det är ju en rätt stor styrka, men ändå en bråkdel av vad man hade under kalla kriget. Det räcker ju knappast för ett "Röd Storm" scenario.


Och i och med det så är ju då frågan om man bestämmer sig för att ta till icke-konventionella vapen tidigt...

Skriv svar