Ingen krigsförklaring den 3:e september -39

Diskussioner om alternativa vägar historien kunde ha tagit.
Der Löwe
Medlem
Inlägg: 2590
Blev medlem: 7 juni 2010, 20:04

Re: Ingen krigsförklaring den 3:e september -39

Inlägg av Der Löwe » 16 juni 2013, 19:36

Jag tror ändå ni underskattar en oslagen Fransk armé vid den Tyska västgränsen. Innan maj-juni 1940 ansågs den franska armén vara den starkaste i världen. Jag ser det helt otroligt att den inte skulle tvinga Tyskland att avdela avsevärt mer resurser än försvaret av kanalkusten 1941 krävde. Vi ska inte heller glömma att Frankrike satte upp sina första pansardivisioner i maj 1940 och hade planer för jag tror 6 stycken innan 1940 års utgång.

svartekaptenen
Medlem
Inlägg: 601
Blev medlem: 9 september 2007, 19:31
Ort: Malmö

Re: Ingen krigsförklaring den 3:e september -39

Inlägg av svartekaptenen » 16 juni 2013, 20:22

Der Löwe skrev:Jag tror ändå ni underskattar en oslagen Fransk armé vid den Tyska västgränsen. Innan maj-juni 1940 ansågs den franska armén vara den starkaste i världen. Jag ser det helt otroligt att den inte skulle tvinga Tyskland att avdela avsevärt mer resurser än försvaret av kanalkusten 1941 krävde. Vi ska inte heller glömma att Frankrike satte upp sina första pansardivisioner i maj 1940 och hade planer för jag tror 6 stycken innan 1940 års utgång.
Det stämmer men tyvärr var deras doktrin helt värdelös, det var baserad helt på¨försvar. De hade första världskrigets
slakt i gott minne och deras generalstab bestod mest av gamla män som saknade den rätta andan. de hade en del
bra förband, de lätta mekaniserade divisionerna till exempel, tyvärr var deras infanteri inte av samma klass eftersom
de satte upp divisioner baserade på åldergrupper, jämför med de Sovjetiska kategori 2 och 3 förbanden. Hade det tagit
sig i kragen 1939 kunde de ha nått Rhen på 14 dagar ungefär.

Vysotskij
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 858
Blev medlem: 25 april 2007, 11:30
Ort: Bolsjoj Karetnyj Pereulok

Re: Ingen krigsförklaring den 3:e september -39

Inlägg av Vysotskij » 16 juni 2013, 22:54

Fast ganska mycket av detta vet vi just för att Tyskland besegrade Frankrike i maj och juni 1940. Det var inte något Tyskland kunde vetat i det aktuella kontrafaktiska scenariet.

Som diskuterats i liknande kontrafaktisk tråd tror jag att seger eller annan neutralisering av Frankrike var ett viktigt mål för Hitler. För mig känns det tveksamt att Frankrikefälttåget skulle försenat Barbarossa, snarare än att blåsa upp Tysklands självförtroende till att våga anfalla redan 1941.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Ingen krigsförklaring den 3:e september -39

Inlägg av varjag » 17 juni 2013, 13:58

De hade första världskrigetsslakt i gott minne ......
Håller helt med! De ''gamla franska generalerna'' - visste att Frankrike inte kunde klara en åderlåtning till - av den ordningen.
Och agerade därefter. Vem kan klandra dom?, Varjag

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Inlägg: 3529
Blev medlem: 28 juni 2002, 19:40
Ort: Årsta, Stockholm
Kontakt:

Re: Ingen krigsförklaring den 3:e september -39

Inlägg av von Adler » 17 juni 2013, 16:33

svartekaptenen skrev:
Der Löwe skrev:Jag tror ändå ni underskattar en oslagen Fransk armé vid den Tyska västgränsen. Innan maj-juni 1940 ansågs den franska armén vara den starkaste i världen. Jag ser det helt otroligt att den inte skulle tvinga Tyskland att avdela avsevärt mer resurser än försvaret av kanalkusten 1941 krävde. Vi ska inte heller glömma att Frankrike satte upp sina första pansardivisioner i maj 1940 och hade planer för jag tror 6 stycken innan 1940 års utgång.
Det stämmer men tyvärr var deras doktrin helt värdelös, det var baserad helt på¨försvar. De hade första världskrigets
slakt i gott minne och deras generalstab bestod mest av gamla män som saknade den rätta andan. de hade en del
bra förband, de lätta mekaniserade divisionerna till exempel, tyvärr var deras infanteri inte av samma klass eftersom
de satte upp divisioner baserade på åldergrupper, jämför med de Sovjetiska kategori 2 och 3 förbanden. Hade det tagit
sig i kragen 1939 kunde de ha nått Rhen på 14 dagar ungefär.
Först och främst, fransmännen hade 3 pansardivisioner i sina lätta mekaniserade (Division Legere Mechanique) divisioner - en sådan hade 190 stridsvagnar och 110 andra pansarfordon.

En fjärde sådan division var under uppsättning, men dess element inkluderades i 4:e Reservpansardivisionen (Division Cuirassee de Reserve).

Dessutom planerade man att sätta upp en polsk Lätt Mekaniserad division (10:e Mekaniserade Kavalleribrigaden var början till den).

Man hade också 5 lätta kavalleriedivisioner (Division Legere de Cavalerie) med en pansarkomponent enligt "snabba division"-konceptet. Man hade också 3 koloniala kavallerbrigader och planer på att uppgradera dessa till divisioner med pansarkomponent och motoriserat artilleri. En lätt kavalleridivision hade 13 pansarbilar och 23 stridsvagnar.

Man planerade 6 och hann sätta upp (en del delvis) 4 reservpansardivisioner (Division Cuirassee de Reserve). Dessa skulle ha 158 stridsvagnar var, men kom sällan upp i det. Ett spaningselement på 5 lätta stridsvagnar blev aldrig verklighet i juni, men borde bli det om fransmännen får mer tid.

Man hade också 7 motoriserade infanteridivisioner.

I slutet av 1940 hade not fransmännen haft;

5 Lätta mekaniserade divisioner (4 franska, 1 polsk), 190 stridsvagnar, 110 andra pansarfordon var.
6 Reservpansardivisioner, 163 stridsvagnar var.
8 Lätta kavalleridivisioner, 23 stridsvgnar, 13 andra pansarfordon var.
7 Motoriserade infanteridivisioner.

Till det kan läggas britternas 3 pansardivisioner (1:a, 2:a, 6:e, den 7:e lär förbli i Egypten) och 16 motoriserade infanteridivisioner (alla dessa skickades till Frankrike innan juli 1940). September 1940 fanns det i Storbritanninen också 2 kanadensiska motoriserade divisioner.

Detta är oräknat enheter som 2:a Nya Zeeländska divisionen, 6:e och 9:e Austrialiska divisionerna, 7:e Pansarvisionen och 4:e och 5:e Indiska divisionerna, plus sydafrikanska och koloniala styrkor som finns redo för en eventuell insats mot italienarna i Libyen och Italienska östafrika.

Det är en hel del att bevaka mot. Som sagts innan, betydligt mer än vad som krävdes för att bevaka kanalkusten 1941.

Der Löwe
Medlem
Inlägg: 2590
Blev medlem: 7 juni 2010, 20:04

Re: Ingen krigsförklaring den 3:e september -39

Inlägg av Der Löwe » 17 juni 2013, 20:07

Vi kan även lägga till att konceptet med pansargrupper omfattande flera pansarkårer, vilket senare skulle komma att benämnas pansararméer utvecklades och testades i västfälttåget 1940. Ursprungligen avdelades enbart 5 av 10 pansardivisioner till gruppe Kliest. Det var först efter framgångarna för denna grupp som en till pansargrupp, Guderian, sattes upp för slaget om Frankrikes som följde den framgångsrika inringningen som föregick Dunqeurke. I Polenfälttåget användes pansarkårerna som del av normala arméer där de understödde deras uppgifter inom ramen för "normala" uppgifter för infanteribaserade arméer. Orginalplanen för västfälttåget hade en liknande indelning av pansarstyrkor för stöd av normala arméer. Det är osäkert om detta koncept hade utvecklats till de djupstötande pansargrupperna med operativ inriktning utan den lyckosamma framstöten mot kanalkusten 10-20 maj 1940.

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9760
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Ingen krigsförklaring den 3:e september -39

Inlägg av Amund » 17 juni 2013, 22:25

Jag tror inte att någon underskattar den franska arméns militära styrka utan det är en med 1939 års mått imponerande armé. Dock tror jag att steget är långt innan denna armé inlett en offensiv mot Tyskland med eller utan krigsförklaring, det franska tröga parlamentariska systemet med svaga regeringar skulle inte haft en lätt uppgift att kasta in landet i ett nytt storkrig om det skulle finnas en chans att undvika något sådant. Alla fina och moderna vapen och pansardivisioner är inte till mycket nytta om man inte är villig att använda dem.

Det är lätt med facit i hand att förledas tro att Frankrike skulle vara lika lätt att besegra och att det vidsträckta Sovjetunionen skulle vara ett betydligt svårare projekt att erövra, det förlopp som rörde sig i strategernas hjärnor 1939 var nog snarare minnet från första världskriget. Schlieffen tänkte sig att Frankrike skulle gå att besegra innan ryssen hunnit mobilisera – så blev det inte. Hitler med första världskriget i minnet tänkte sig nog tvärtom att ryssen skulle bli en enkel match och ett eventuellt krig mot Frankrike långt och utdraget. Men han räknade med att den dekadenta franska regeringen aldrig skulle våga sig på en helhjärtad offensiv, och där tror jag att han tänkte rätt.

Hitler var en stor risktagare och hade västmakterna inte förklarat krig tror jag att han hade valt att göra upp med ryssen så snart som möjligt, av egen erfarenhet visste han att det var möjligt att hålla fronten i väster om det mot förmodan skulle visa sig behövas tills Röda armén knäckts, ”aus dem Unmöglichen ein Mögliches zu machen” . Jag tror inte ens att han hade några planer för ett besegrat Frankrike.

Hur det hade utvecklat sig är inte lätt att veta, omständigheterna som då förändras är många men Tysklands diplomatiska tyngd i Östeuropa skulle som sagt vara ännu starkare. Att björnens ryggrad skulle knäckas innan vintern vore nog ett måste, kanske hade man försommaren 1940 valt general Marcks fälttågsidé från 1934 som betonade vikten av ett snabbt avgörande med en urstark högerflygel söder om Karpaterna som sveper genom Ukraina och sedan svänger norrut mot Moskva?

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Ingen krigsförklaring den 3:e september -39

Inlägg av varjag » 18 juni 2013, 13:30

Hitler var en stor risktagare
Absolut! Och han var ''bluffens mästare'' - skulle inte velat spela poker med Onkel Adi!

Hans bluff - hade lyckats i Sudetkrisen 1938. Han sa själv att ''jag såg mina motståndares svaghet i München''...

Hade hans ''bluff''' om Polen 1939 - igen - lyckats, hade en man av Hitlers kaliber aldrig mera känt sig hotad av Frankrike.
Och utan Frankrike - hade England aldrig förklarat krig.

''England väntade - att varje Fransman - gör sin plikt!''

Varjag

Skriv svar