Ny AAR

Diskussioner om alternativa vägar historien kunde ha tagit.
Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Inlägg: 3521
Blev medlem: 28 juni 2002, 19:40
Ort: Årsta, Stockholm
Kontakt:

Re: Ny AAR

Inlägg av von Adler » 14 maj 2013, 10:23

Japp. Du behöver inte mer än ett eller två örlogsvarv ändå. En stor flotta i hemmavattnen, två-tre mindre att raida eventuella fienders handelsskepp med och en stor att frakta trupper med/raida fienders hemmavatten. Alla hamnar kan reparera skepp. Du förlorar sällan skepp i en takt som två örlogshamnar inte kan ersätta.

svartekaptenen
Medlem
Inlägg: 601
Blev medlem: 9 september 2007, 19:31
Ort: Malmö

Re: Ny AAR

Inlägg av svartekaptenen » 14 maj 2013, 14:36

von Adler skrev:Japp. Du behöver inte mer än ett eller två örlogsvarv ändå. En stor flotta i hemmavattnen, två-tre mindre att raida eventuella fienders handelsskepp med och en stor att frakta trupper med/raida fienders hemmavatten. Alla hamnar kan reparera skepp. Du förlorar sällan skepp i en takt som två örlogshamnar inte kan ersätta.
Det störiga är att jag har världen sockerraffinaderi där som uppenbarligen inte gör ett skvatt, lagerhusen måste vara överfyllda. Sen kan man ju fråga sig varför de inte skulle kunna gå att kombinera?

svartekaptenen
Medlem
Inlägg: 601
Blev medlem: 9 september 2007, 19:31
Ort: Malmö

Re: Ny AAR

Inlägg av svartekaptenen » 15 maj 2013, 09:19

1767-1771
Tredje Maharatkriget utbryter och han anfaller den större staden som jag erövrade under krig nr 2, jag lyckas hålla nätt och jämnt men sen skickar han in en ny arme när jag har slagit tillbaka den första, arme nr 2 nöjer sig dock med att belägra.
Ser illa ut, jag skickar en arme mot en stad österut som knappt är garnisonerad och erövrar den sen erbjuder jag fred, kommer han att nappa? Jodå förutsatt att jag betalar 10 000 pengar vilket jag gör eftersom han hade kunnat rulla upp mina ställningar nästa runda. Spanien attackerar igen och nu skall han få, först letar jag upp hans flotta i Karibien och sänker/erövrar den, säljer det mesta utom 80-kanoners linjeskeppet Salvador del Mundo, ett skepp med ett sådant namn måste man bara ha i sin flotta. Han har också bombketcher fy fan vad jag hatar dem! har byggt en ångbåt som jag döper till Monitor kul va? I Karibien erövrar jag Hispaniola samt Georgia, tyvärr hann Britten före och tog Florida, jag tog också Gibraltar i Medelhavet varefter fred sluts. Dansken förklarar krig varpå jag erövrar resterna av hans flotta och landstiger på Island och tar det, inget mer Danmark. Preussen erövrar Österrike, det är tur att man har stora garnisoner i Hannover och Berlin.

Användarvisningsbild
dc
Medlem
Inlägg: 2150
Blev medlem: 3 februari 2007, 23:21
Ort: Nättraby
Kontakt:

Re: Ny AAR

Inlägg av dc » 15 maj 2013, 09:56

Dansken??? De brukar inte finnas kvar om jag är Sverige :D
No one can prevent me from raising towers in babylon

svartekaptenen
Medlem
Inlägg: 601
Blev medlem: 9 september 2007, 19:31
Ort: Malmö

Re: Ny AAR

Inlägg av svartekaptenen » 15 maj 2013, 17:21

dc skrev:Dansken??? De brukar inte finnas kvar om jag är Sverige :D
Ja han hade Island kvar och jag lät honom ha det men efter en del år kunde han tydligen inte bärga sig längre. sen ang
fästningar så är det inte direkt Vauban ja förutom raveliner och bastioner då, inga jordvallar som skyddar mot artilleri.

svartekaptenen
Medlem
Inlägg: 601
Blev medlem: 9 september 2007, 19:31
Ort: Malmö

Re: Ny AAR

Inlägg av svartekaptenen » 17 maj 2013, 07:35

Nu har jag kommit på bästa sättet att använda mina hjulångare, det är att ta ut motståndarens raketskepp och bombketcher, hjulångarna är snabba som tusan.

svartekaptenen
Medlem
Inlägg: 601
Blev medlem: 9 september 2007, 19:31
Ort: Malmö

Re: Ny AAR

Inlägg av svartekaptenen » 17 maj 2013, 20:34

Jag kan nog inte lämna fler rapporter eftersom varenda jävla save är korrupt, vete fan vad som har hänt men störigt är det.

svartekaptenen
Medlem
Inlägg: 601
Blev medlem: 9 september 2007, 19:31
Ort: Malmö

Re: Ny AAR

Inlägg av svartekaptenen » 22 maj 2013, 21:16

Det är helt sinnessjukt mina saves blev korrupta efter det att jag hade erövrat en provins i Indien så jag gav fan i att
erövra sagda provins så får jag se om jag kan fortsätta utan att något annat går åt skogen.

svartekaptenen
Medlem
Inlägg: 601
Blev medlem: 9 september 2007, 19:31
Ort: Malmö

Re: Ny AAR

Inlägg av svartekaptenen » 5 juni 2013, 08:17

1772-1778 Lyckades till slut få ordning på det, var tvungen att förklara krig på Maharaterna mest pga ett av hans truppförband när det marscherade längs en flod så hängde sig spelet så jag gick i krig för att se om jag kunde motverka det och jodå det gick.
Problemet var bara att jag hamnade i krig med Spanien och Ryssland också, men det löste sig i Karibien erövrade jag
Nya Granada samt Panama, Ryssarna förlorade en provins österut och är nu nere i 3 provinser, Calcutta föll samt Damascus
så nu behärskar hela östkusten på den Indiska halvön. Gick också i krig med Venedig och de Italienska staterna med resultat att jag tog Morea samt 2 handelsplatser vid Afrikas kust

svartekaptenen
Medlem
Inlägg: 601
Blev medlem: 9 september 2007, 19:31
Ort: Malmö

Re: Ny AAR

Inlägg av svartekaptenen » 10 juni 2013, 13:02

Som jag sa innan så hade jag lite problem så jag slutade spela runt 1794, då behärskade jag det mesta av indien, Marocko,
restan av Nordafrika förutom Egypten, Anatolien, Syrien samt norr om en linje från Hannover via Prag ner till Svarta havets kust, jag höll också Morea samt Sardinien. I nya Världen kontrollerade det inre av Nordamerika dvs alla indianterritorierna samt Lousiana, I sydamerika Nueva Andalucia, Nueva Granada, Panama, Curacao, Kuba, Hispaniola samt de bägge piratfästena. Islutet drog jag in cirka 100 000 per omgång så jag började få slut på saker att uppgradera. Flottan bestod av cirka 60 linjeskepp varav huvudelen var 74, 100 samt 120 kanoners linjeskepp, jag hade även ett antal tunga fregatter samt ett dussin ångbåtar. Skall börja spela Frankrike nu och se om jag kan tukta Britten i Nordamerika

svartekaptenen
Medlem
Inlägg: 601
Blev medlem: 9 september 2007, 19:31
Ort: Malmö

Re: Ny AAR

Inlägg av svartekaptenen » 16 juni 2013, 15:52

Jodå det tog inte lång tid innan jag fick Britten på mig, tog rätt mycket stryk i början men jag lyckades besätta
Jamaica samt Philadelphia och Albany på fastlandet, dock vägrade Britten snacka fred och de där irriterande Eskimåerna
tog Newfoundland från mig. Jag upptäcket dock att London inte hade en garnison och gissa vad jo jag hade transport och
en arme tillgänglig så jag tog London och därmed England och efter det var han villig att snacka fred.

Skriv svar