Gud/Gudars existens bevisas.

Diskussioner om alternativa vägar historien kunde ha tagit.
Skriv svar
Davian
Medlem
Inlägg: 3600
Blev medlem: 7 februari 2005, 16:48
Ort: Praha

Gud/Gudars existens bevisas.

Inlägg av Davian » 26 augusti 2012, 16:31

Yo,

Jag funderade på vad som skulle ändras på jorden om förekomsten av Gud/gudar bevisas. I det här exemplet tänker jag mig att Jesus återkommer och är sådär biblisk som han är i skriften. Det här händer 1958.

Vad tror ni det sker för stora ändringar? Spontant kommer jag att tänka på att hela Östvärlden, som är marxistisk tappar hela grundfundamentet för sin ideologi. (i marxismen kan det inte förekomma gudomligheter) Vad skulle ett sånt Sovjet/Kina/Whatever göra då?

Sen har vi de andra religiösa bitarna. Ifall Jesus återkommer så tappar exempelvis islam sin stora religiösa poäng. Hur skulle det påverka statsutvecklingen i arabvärlden? Det politiska livet?

Hur skulle utvecklingen av det svenska samhället se ut nu när det sekulära samhället inte är aktuellt. Eller kommer man fortsätta bygga ett värdsligt samhälle och ett kyrkligt?

Hur skulle kyrkornas roll förändras? Påven tappar ju lite av sin poäng när Jesus kommer tillbaka. Blir Jesus ny påve eller försvinner vatikanen totalt? Hur skulle det påverka de katolska ländern?

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13596
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Gud/Gudars existens bevisas.

Inlägg av Markus Holst » 26 augusti 2012, 17:38

Du förutsätter nu att hela världen accepterar att det är Jesus som är återuppstånden. Det troligaste är väl att vi på skalman hade haft en debat om ifall det verkligen var det som hände, eller ifall det bara var en skicklig illusionist. Foliehattar hade det varit gott om, och östvärlden såväl som Islam hade bara slagit det ifrån sig som en ickehändelse. Kom ihåg att Jesus är en rätt viktig profet i den muslimska världen, så deras tro faller nog inte.

Även om Jesus återkommit 1958, så hade nog folk inte blivit mer religiösa för det. Jag kan inte förstå varför du tror att det hade påverkat folks religiositet.

Så allt hade fortgått som vanligt. ungefär, på samma sätt som det gjorde efter Jesus första framträdande, fast måhända med en religiös inriktning till.

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †
Inlägg: 3181
Blev medlem: 5 februari 2004, 18:29
Ort: Tromsø

Re: Gud/Gudars existens bevisas.

Inlägg av Donkeyman » 26 augusti 2012, 18:00

"Grundbulten" ligger ju i om det går att bevisa på ett objektivt sätt att det verkligen är Jesus som är återuppstånden. OM så är fallet så kommer ju hela samhället att förändras. "Revolution" är nog ordet. Men vänder man på det hela och det inte går att bevisa så sker inte någon som helst förändring av något slag. Genom historien är det ganska många som har utpekat sig själv till att vara "Messias" utan att göra det påståendet troligt.

JohnT
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 1915
Blev medlem: 4 maj 2002, 14:44
Ort: Stockholm

Re: Gud/Gudars existens bevisas.

Inlägg av JohnT » 26 augusti 2012, 18:37

Markus Holst skrev:Du förutsätter nu att hela världen accepterar att det är Jesus som är återuppstånden. Det troligaste är väl att vi på skalman hade haft en debat om ifall det verkligen var det som hände, eller ifall det bara var en skicklig illusionist. Foliehattar hade det varit gott om, och östvärlden såväl som Islam hade bara slagit det ifrån sig som en ickehändelse. Kom ihåg att Jesus är en rätt viktig profet i den muslimska världen, så deras tro faller nog inte.

Även om Jesus återkommit 1958, så hade nog folk inte blivit mer religiösa för det. Jag kan inte förstå varför du tror att det hade påverkat folks religiositet.

Så allt hade fortgått som vanligt. ungefär, på samma sätt som det gjorde efter Jesus första framträdande, fast måhända med en religiös inriktning till.

Du menar att Jesus satt inlåst på Säter 1958 - 1985 för att sedan utplaceras i egen lägenhet i det Svenska samhället av besparingsskäl?

Intressant tanke!


men jag tror(Hoppas) nog mer på att Jesus hade lierat sig med Ghandi-anhängare av ickevåld och revolutionerat tredje världen och Kommunistblocken för att sedan avsluta som USA's sista president och skapa Himelriket på jorden.


Mvh
/John

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3769
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Gud/Gudars existens bevisas.

Inlägg av a81 » 26 augusti 2012, 19:24

Fast tolkningarna av vad en sådan återkomst skulle innebära varierar, men budskapet är ändå att "mycket" händer och att utvecklingen knappast kan undgå någon:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Jesu_%C3%A5terkomst

Huvudbilden verkar vara att:

Kristus försonat Gud med människan (anhängare av den subjektiva försoningsläran menar i stället att Kristus försonat människan med Gud) och gjort det möjligt för människan att träda in i gemenskap med Gud, vilket är detsamma som att få evigt liv.

Det verkar dessutom finnas olika syn på vad som händer före/efter Jesu återkomst: http://sv.wikipedia.org/wiki/Tusen%C3%A5rsriket.

Användarvisningsbild
Fredrik Andersson
Medlem
Inlägg: 1411
Blev medlem: 22 december 2005, 23:51
Ort: Södermanland

Re: Gud/Gudars existens bevisas.

Inlägg av Fredrik Andersson » 27 augusti 2012, 10:52

Jag tror att effekten av en "Jesusiansk återkomst" fått mycket större genomslag om den skett under 1700-talet innan Europa började sekulariseras så in i bängen. Hade varit intressant att höra hur Voltaire, Rosseau och de andra resonerat om en levande Gud hade börjat verka mitt ibland dem.
Regimus Neque Hostis
"Vi bestämmer - inte fienden" (Södermanlands regemente 1627-2005)
En kamrats livsfilosofi:
"Jag latar mig inte. Jag avvaktar kraftfullt!"

Skriv svar