Kina utan Deng Xiaoping

Diskussioner om alternativa vägar historien kunde ha tagit.
Skriv svar
Gavrilo Princip
Medlem
Inlägg: 670
Blev medlem: 11 april 2010, 02:40

Kina utan Deng Xiaoping

Inlägg av Gavrilo Princip » 15 juli 2012, 02:48

Hur hade Kina utvecklats efter Maos död och fram till våra dagar om exempelvis Hua Guofeng suttit kvar vid makten efter 1978 och kanske ända fram till sin död trettio år senare?
När jag växte upp under 70-talet och det tidiga 80-talet och Kina diskuterades, fick jag lära mig att det var ett fattigt, mycket fattigt land. Beträffande befolkningen var den ständiga siffran runt 800 miljoner invånare (ingen visste helt säkert med andra ord).
Först 1984 beslutade de kinesiska myndigheterna att företa en folkräkning, och när den var slutförd kom man fram till att befolkningstalet låg på ungefär 1,2 miljarder människor - c:a 400 miljoner invånare fler än vad som ständigt upprepats i åratal innan.

Även på senare år har Kinakännare (t.ex. journalister) sagt att före Deng Xiaopings tid fanns inga skyskrapor någonstans i Kina. Bilar var ytterst sällsynta och den vanliga bilden man fick via media var cyklande människor i städerna, cyklister som stod i långa rader vid ett trafikljus och väntade på att det skulle slå om till grönt.

Beträffande Hua Guofeng vet jag inte så mycket om honom. Jag fick kännedom om hans namn först i samband med hans död för snart fyra år sedan. I notisen stod att ytterst lite var känt om vad han haft för sig sedan han klivit ned och ersatts av Deng Xiaoping. Enligt wikipedia lär han i alla fall ha följt Maos politiska kurs, och skulle sannolikt fortsatt göra det hur länge han än suttit kvar som den högste ledaren för Kina.

Så frågan är då: hur utvecklas Kina om inte Deng Xiaoping kommer till makten? Hur skulle landet se ut idag? Är det fortfarande ett u-land? Kommer regimen ändå att falla förr eller senare under 80- eller 90-talet eller det tidiga 2000-talet som en följd av folkliga uppror? Orkar befolkningen göra uppror eller är den totalt kuvad av svältkatatrofer och regimens förtryck? Blir utvecklingen ungefär densamma som i Nordkorea?
Vad tror ni?

Knurd
Medlem
Inlägg: 358
Blev medlem: 8 augusti 2006, 04:14
Ort: Stockholm

Re: Kina utan Deng Xiaoping

Inlägg av Knurd » 16 juli 2012, 16:00

I samband med de asiatiska tigerekonomiernas utveckling, skulle behovet av ekonomiska reformer, förr eller senare, bli uppenbart för Kinas ledning. Dessutom behövs en privat sektor för att upprätthålla en stark krigsmakt. En mer traditionellt kommunistisk ledare hade förmodligen fördröjt Kinas utveckling med några år.

Gavrilo Princip
Medlem
Inlägg: 670
Blev medlem: 11 april 2010, 02:40

Re: Kina utan Deng Xiaoping

Inlägg av Gavrilo Princip » 17 juli 2012, 00:09

Knurd skrev:En mer traditionellt kommunistisk ledare hade förmodligen fördröjt Kinas utveckling med några år.

Ja, och hur hade det då sett ut i Kina idag? Vad skulle vi få se för bilder i TV, och vad hade vi fått höra i radion (och tv) och läsa i tidningarna varje gång rapporter kommit därifrån? Vilken syn hade mött de som rest dit och velat turista i Kina?

Skriv svar