Om Romarriket inte blivit kristet

Diskussioner om alternativa vägar historien kunde ha tagit.
Skriv svar
Calypze
Medlem
Inlägg: 257
Blev medlem: 9 oktober 2004, 18:39
Ort: Stockholm

Om Romarriket inte blivit kristet

Inlägg av Calypze » 1 april 2012, 14:43

Om Romarriket inte blivit kristet, är det troligaste då att någon annan religion (t ex Mithraskulten) blivit rikets dominerande religion? Hade någon annan religiös grupp samma möjligheter att locka de lägre klasserna som kristendomen hade? Mithraskulten lockade främst soldater.

En annan möjlighet jag kan tänka mig är att utvecklingen blivit mer lik Kinas, där tre filosofier samexisterade (taoism, konfucianism och buddhism)? Stoicism och epikurism var såvitt jag förstår de två stora filosofiska skolorna, som samexisterade med ett antal mindre skolor (skepticism, nyplatonism och cynicism). Fast man kan fråga sig om filosofierna överlevt i Västeuropa efter Västroms fall.

Gavrilo Princip
Medlem
Inlägg: 671
Blev medlem: 11 april 2010, 02:40

Re: Om Romarriket inte blivit kristet

Inlägg av Gavrilo Princip » 1 april 2012, 14:57

Det finns en nästintill identiskt likadan tråd som din sedan tidigare här. Det var länge sedan jag läste i den, men där stod, om jag inte missminner mig, att den egyptiska gudaläran kunde ha vunnit terräng runtom i Romarriket, bl.a. innebärande att gudinnan Isis kunde ha blivit en form av motsvarighet till Jungfru Maria med mera.

Ett annat alternativ är att judendomen kunde ha brett ut sig mer och mer utanför dess kärnområde.

Calypze
Medlem
Inlägg: 257
Blev medlem: 9 oktober 2004, 18:39
Ort: Stockholm

Re: Om Romarriket inte blivit kristet

Inlägg av Calypze » 1 april 2012, 23:53

Gavrilo Princip skrev:Det finns en nästintill identiskt likadan tråd som din sedan tidigare här.
Hoppsan... :oops:
Gavrilo Princip skrev:Det var länge sedan jag läste i den, men där stod, om jag inte missminner mig, att den egyptiska gudaläran kunde ha vunnit terräng runtom i Romarriket, bl.a. innebärande att gudinnan Isis kunde ha blivit en form av motsvarighet till Jungfru Maria med mera.
Hela den egyptiska religionen eller bara Isis? Om jag inte har helt fel fanns det en specifik kult kring just Isis som var utbredd i Romarriket, men den brydde sig då inte så mycket om de andra egyptiska gudarna. Låter som en kandidat ändå, då Isis var hemmets gudinna i Egypten och inte bara lockade krigare som Mithras.
Gavrilo Princip skrev:Ett annat alternativ är att judendomen kunde ha brett ut sig mer och mer utanför dess kärnområde.
Judarna har traditionellt motsatt sig mission, så jag vet inte hur sannolikt detta är. Sedan så var judarna en misstänkt och föraktad minoritet efter att de fördrivits från sina kärnområden av den romerska armén.

Skriv svar