Ingen A-bomb före 1949.

Diskussioner om alternativa vägar historien kunde ha tagit.
diskutera
Medlem
Inlägg: 340
Blev medlem: 18 februari 2004, 20:51
Ort: Bengts gärde

Ingen A-bomb före 1949.

Inlägg av diskutera » 26 februari 2012, 00:05

Av olika anledningar färdigställs inte Manhattan-projektet som historiskt år 1945 utan först 4 år senare, 1949 - samma år som Sovjet historiskt sett provspränger sin första bomb. Vi kan i detta kontrafaktiska scenario anta att Sovjeterna, med hjälp av erövrad tysk kompetens, spränger sin första bomb som historiskt - år 1949. Amerikanarna spränger dock sin först, i New Mexico. Vid det här laget råder kallt krig mellan USA och Sovjet.

1. Hur tror ni kalla krigets första år hade sett ut, utan USAs trumfkort - A-bomben? Hade Stalin vågat ta för sig mer, kanske t.o.m. vågat fullborda Berlinblockaden med att stänga luftrummet? Hur hade den internationella politiken som helhet påverkats?

2. När hade Japan kuvats utan Hiroshima och Nagazaki? Hade de kapitulerat ungefär som historiskt eller hade det blivit en utdragen slutstrid, där kanske Sovjet ockuperar de norra delarna? Hade vi kanske fått se ett delat nord- och syd-japan, likt Korea och Vietnam (och Tyskland)?

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Ingen A-bomb före 1949.

Inlägg av varjag » 26 februari 2012, 12:15

1. Hur tror ni kalla krigets första år hade sett ut, utan USAs trumfkort - A-bomben? Hade Stalin vågat ta för sig mer, kanske t.o.m. vågat fullborda Berlinblockaden med att stänga luftrummet? Hur hade den internationella politiken som helhet påverkats?
Ja - Stalin kände sig nog stark. (...för Korea 1950) - han hade avreglat Berlin och sparkat ut västmakterna från deras lilla enklav bakom Järnridån. Han hade säkert ''likviderat'' Tito-regimen i Jugoslavien och ersatt den med likriktade robotar.

En japansk kapitulation, efter groteska amerikanska förluster - hade kommit först förvåren 1946 då Stalins styrkor redan tagit hela Korea - men utan att invadera Japan.

Oh ja - kommunisternas ''aptit'' saknade gränser. Pressen på Finland, hade blivit mycket hårdare - i förlängningen också på Sverige....Som inte saknade en högröstad femtekolonn som ville ''göra upp med borgarna''......

NATO, först bara en politisk organisation 1949 - galvaniserades först genom Koreakriget 1950. I mitt nya scenario - hade det inte blivit nåt Koreakrig. Bara mera sovjetiskt inflytande. NATO-klubben hade p.g.a. Stalins påtryckningar - fått mycket svårare att få nya medlemmar......

Usch ja - utan det amerikanska ''atomparaplyet'' - kunde skalmaniternas liv blivit mycket annorlunda..... :roll:

Varjag

Jurgen Wullenwever
Medlem
Inlägg: 1216
Blev medlem: 12 november 2006, 00:46
Ort: Närke

Re: Ingen A-bomb före 1949.

Inlägg av Jurgen Wullenwever » 26 februari 2012, 15:09

Utan en kommande atombomb så skulle den japanska kapitulationen ha kommit strax efter den tyska, i maj-juni 1945, utan ändringar i krigsförloppet, eftersom USA inte behöver visa att de har ett nytt starkt vapen, utan kan förhandla mer konstruktivt. Vi skulle alltså få färre döda och skadade.

Stalin var inte SÅ aggressiv som ovan. I grunden eftersträvade han Ryssland med omfattning som före första världskriget, plus ett inflytande över angränsande stater som säkerhetsbuffert, men han kunde ju moderera sina anspråk efter omständigheterna, annars skulle både Polen och Finland ha blivit sovjetrepubliker efter andra världskriget. Därtill kom att han stödde diverse kommunistiska rörelser i andra delar av världen, men det var mest för syns skull. Warszawapakten var inte monolitisk den heller.

EDIT: Här är en väldigt bra text om atombomben och den japanska kapitulationen. Oavsett atombomben kunde fred med Japan ha slutits i september-oktober 1944, som tidigast, och det sovjetiska inflytandet under efterkrigstiden hade alltså kunnat minskas betydligt, både i Asien och i Europa.
http://www.ihr.org/jhr/v16/v16n3p-4_Weber.html
Senast redigerad av 1 Jurgen Wullenwever, redigerad totalt 26 gånger.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28379
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Ingen A-bomb före 1949.

Inlägg av Hans » 26 februari 2012, 15:30

Jurgen Wullenwever skrev:Utan en kommande atombomb så skulle den japanska kapitulationen ha kommit strax efter den tyska, i maj-juni 1945, utan ändringar i krigsförloppet, eftersom USA inte behöver visa att de har ett nytt starkt vapen, utan kan förhandla mer konstruktivt. Vi skulle alltså få färre döda och skadade.
Men vänta nu, du menar att japanerna skulle kapitulerat innan ens jänkarna jänkarna smällt av Trinity - om de inte hade hållt på med att utveckla kärnvapen? Kapitulationen också innan sovjetiskt angrepp, jag hänger inte med.

Jag inbillar mig att jag missförstått något av vad du menar.

MVH

Hans

Jurgen Wullenwever
Medlem
Inlägg: 1216
Blev medlem: 12 november 2006, 00:46
Ort: Närke

Re: Ingen A-bomb före 1949.

Inlägg av Jurgen Wullenwever » 26 februari 2012, 15:37

Hans skrev:Men vänta nu, du menar att japanerna skulle kapitulerat innan ens jänkarna jänkarna smällt av Trinity - om de inte hade hållt på med att utveckla kärnvapen? Kapitulationen också innan sovjetiskt angrepp, jag hänger inte med.
Jurgen Wullenwever skrev:EDIT: Här är en väldigt bra text om atombomben och den japanska kapitulationen. Oavsett atombomben kunde fred med Japan ha slutits i september-oktober 1944, som tidigast, och det sovjetiska inflytandet under efterkrigstiden hade alltså kunnat minskas betydligt, både i Asien och i Europa.
http://www.ihr.org/jhr/v16/v16n3p-4_Weber.html
Japanerna visste att kriget var förlorat, så de ville redan ett år före kapitulationen ha en fred med huvudvillkoret att den inte skulle kränka kejsarens ära och heder, och denna fredssträvan blev allt starkare ju längre tiden gick. De hade givit amerikanerna de slutliga kapitulationsvillkoren redan i januari 1945, och den regering som tillsattes i april 1945 hade som huvuduppgift att få slut på kriget.

Jurgen Wullenwever
Medlem
Inlägg: 1216
Blev medlem: 12 november 2006, 00:46
Ort: Närke

Re: Ingen A-bomb före 1949.

Inlägg av Jurgen Wullenwever » 26 februari 2012, 16:18

Jag får ta och läsa mer om IHR, som jag refererade till ovan. De betraktas tydligen som suspekta av vissa, och jag vet inte vad det är för en organisation. De verkar tydligen vara antisemiter och förintelseförnekare och pronazistiska. Men artikeln nyss verkade vara så bra ...
Senast redigerad av 1 Jurgen Wullenwever, redigerad totalt 26 gånger.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28379
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Ingen A-bomb före 1949.

Inlägg av Hans » 26 februari 2012, 16:26

Jurgen Wullenwever skrev:Jag får ta och läsa mer om IHR, som jag refererade till ovan. De betraktas tydligen som suspekta av vissa, och jag vet inte vad det är för en organisation.
Jag har inte kollat, än - men det är alltid klokt.
Jurgen Wullenwever skrev:Japanerna visste att kriget var förlorat, så de ville redan ett år före kapitulationen ha en fred med huvudvillkoret att den inte skulle kränka kejsarens ära och heder, och denna fredssträvan blev allt starkare ju längre tiden gick. De hade givit amerikanerna de slutliga kapitulationsvillkoren redan i januari 1945, och den regering som tillsattes i april 1945 hade som huvuduppgift att få slut på kriget.
Men hur menar du att atombomben förlängde kriget? Jänkarna visste att de skulle vinna, det var bara en fråga om hur lång tid det skulle ta och vad det skulle kosta (amerikanska stupade). Fram till Hiroshima var det inte många i statsledningen som ens visste om Manhattan och ingen var 100% på att bombskrället skulle fungera före Trinity. Eventuella japanska trevare om en fred tidigare kan man diskutera men att jänkarena skulle ha agerat så mycket annorlunda utan kärnvapenprogram tror jag inte - speciellt då det var så få som visste om programmet som kanske skulle leda till en värstingbomb.

MVH

Hans

Jurgen Wullenwever
Medlem
Inlägg: 1216
Blev medlem: 12 november 2006, 00:46
Ort: Närke

Re: Ingen A-bomb före 1949.

Inlägg av Jurgen Wullenwever » 26 februari 2012, 16:51

http://www.gwu.edu/~nsarchiv/NSAEBB/NSAEBB162/index.htm
Här verkar vara länkar till en samling skannade dokument som rör atombomben och den japanska kapitulationen, så de här har ingen vinkling utöver sin ursprungliga. :)

Jurgen Wullenwever
Medlem
Inlägg: 1216
Blev medlem: 12 november 2006, 00:46
Ort: Närke

Re: Ingen A-bomb före 1949.

Inlägg av Jurgen Wullenwever » 26 februari 2012, 17:48

Amerikanerna verkar inte ha brytt sig om att öppna några förhandlingar med Japan, utan avfärdat allt, och krävt villkorslös kapitulation. Japanerna var noga med sin heder, och ville egentligen inte ge sig, och en del militära kretsar ville fortsätta även efter atombomberna och den sovjetiska krigsförklaringen. Andra såg bomberna och krigsförklaringen som gudagåvor eftersom de inte behövde säga att de avslutade kriget av inrikespolitiska skäl.

Hur som helst så var Japan väldigt illa utsatt i augusti 1945 utan atombomberna, och bombningarna med vanliga bomber skadade mer än atombomberna gjorde, så det borde inte ha gjort någon skillnad om vi istället tänker oss att Hiroshima och Nagasaki hade förstörts (i större omfattning) av 500 B29:or var.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28379
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Ingen A-bomb före 1949.

Inlägg av Hans » 26 februari 2012, 18:07

Jurgen Wullenwever skrev:Amerikanerna verkar inte ha brytt sig om att öppna några förhandlingar med Japan, utan avfärdat allt, och krävt villkorslös kapitulation. Japanerna var noga med sin heder, och ville egentligen inte ge sig, och en del militära kretsar ville fortsätta även efter atombomberna och den sovjetiska krigsförklaringen. Andra såg bomberna och krigsförklaringen som gudagåvor eftersom de inte behövde säga att de avslutade kriget av inrikespolitiska skäl.

Hur som helst så var Japan väldigt illa utsatt i augusti 1945 utan atombomberna, och bombningarna med vanliga bomber skadade mer än atombomberna gjorde, så det borde inte ha gjort någon skillnad om vi istället tänker oss att Hiroshima och Nagasaki hade förstörts (i större omfattning) av 500 B29:or var.
Jo på ett sätt så kan kärnvapnen haft den effekten att de gav japanerna en ursäkt att ge sig 'hedervärt' - dessutom visste de inte att det då bara fanns en till i lager.

Men utan bomber, viss efterkrigspropaganda från bl.a. Sovjetunionen hävdade att det var onödigt med bomberna och att Japan var på fallrepet och skulle strax gett sig speciellt efter det sovjetiska inträdet. Jag delar inte den uppfattningen, ytterliggare japanska städer skulle utplånats, svälten p.g.a. jänkarnas mineringar skulle skördat stora offer men det fanns ingen hedervärd väg ut. Jag tror minst att Olympic och troligtvis också Coronet hade behövt genomföras innan freden hade brutit ut.

Mina 2 € cent.

MVH

Hans

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Ingen A-bomb före 1949.

Inlägg av varjag » 28 februari 2012, 11:41

av Jurgen Wullenwever sön feb 26, 2012 4:18 pm Jag får ta och läsa mer om IHR,
Ja bör du göra!
http://en.wikipedia.org/wiki/Institute_ ... cal_Review

- jag anser inte allt som IHR förfäktar är helt galet - men att Japan skulle kasta in handduken en månad efter Tyskland - då dom bevisligen kämpade som lejon till augusti - verkar lite suspekt....IHR's linje - är att de allierade var Krigsförbrytare som förlängde kriget i egna intressen.
Den linjen håller inte vid historisk analys.

mvh, Varjag

Användarvisningsbild
Urban
Medlem
Inlägg: 737
Blev medlem: 4 mars 2006, 19:27
Ort: Snurrande

Re: Ingen A-bomb före 1949.

Inlägg av Urban » 28 februari 2012, 19:11

Wikipedia har en artikel om planerna för invasionen av Japan, http://en.wikipedia.org/wiki/Operation_Downfall

Det som är intressant är de siffror på förlister man uppskattat skulle bli http://en.wikipedia.org/wiki/Operation_ ... casualties, liksom att man planerade använda mellan 7-15 atombomber efter de två som blev släppta.

PS. en "kul" fotnot var att man producerade 500 000 Purple Hearts inför invasionen och att de är dem som fortfarande används vid utdelning. År 2003 fanns det fortfarande 120000 i lager.


Edit: Är även intressant att läsa om förbehandlingarna och hur man tänkte i Japan om att förhandla och kapitulera, http://en.wikipedia.org/wiki/Surrender_of_Japan

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Ingen A-bomb före 1949.

Inlägg av Hexmaster » 29 februari 2012, 08:20

Jurgen Wullenwever skrev:Jag får ta och läsa mer om IHR
De bryter rentav mot forumets regler. Om du går igenom den (alldeles för långa) förstasidan så hittar du apologetiska artiklar, revisionistiska och konspirationsteoretiska à la vaken.se.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Ingen A-bomb före 1949.

Inlägg av varjag » 29 februari 2012, 12:44

De bryter rentav mot forumets regler
Ojojoj - en katt smög sig in bland hermelinerna.....Hemskt!

Vi tackar för Hexmästarns pekpinne mot den Absoluta Sanningen, tackat tackar....Varjag

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Ingen A-bomb före 1949.

Inlägg av Hexmaster » 2 mars 2012, 13:37

varjag skrev:
De bryter rentav mot forumets regler
Ojojoj - en katt smög sig in bland hermelinerna.....Hemskt!

Vi tackar för Hexmästarns pekpinne mot den Absoluta Sanningen, tackat tackar....Varjag
Håll inne på dina syrligheter. Forumets regler är de du förbundit dig att följa. Det är inte mitt forum.

Skriv svar