Istället för Wunderwaffe - Japan

Diskussioner om alternativa vägar historien kunde ha tagit.
Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Istället för Wunderwaffe - Japan

Inlägg av Hans » 26 januari 2012, 19:51

För att bryta eurocentrismen så ställer jag samma fråga för Japan. Det fanns ju V-vapen där också, importerade och inhemska. Min egen tanke är att deras Siegfriedlinje måste ha varit deras mastodontslagskepp.

Övriga tankar?

MVH

Hans

Der Löwe
Medlem
Inlägg: 2589
Blev medlem: 7 juni 2010, 20:04

Re: Istället för Wunderwaffe - Japan

Inlägg av Der Löwe » 26 januari 2012, 20:08

Jag tycker nog att deras Ubåtsflotta var ett rejält fiasko. Om det berodde på själva ubåtarna eller dålig doktrin låter jag vara osagt. De hade en del monster U kryssare som lär ha kostat mycket mer än de smakade.

http://en.wikipedia.org/wiki/I-400_class_submarine

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Istället för Wunderwaffe - Japan

Inlägg av varjag » 27 januari 2012, 22:02

Japanerna var ju först med ''guided missiles''.
Styrda av det finaste instrument vi känner - den mänskliga hjärnan.

Varjag

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: Istället för Wunderwaffe - Japan

Inlägg av tryggve » 27 januari 2012, 22:20

Der Löwe skrev:Jag tycker nog att deras Ubåtsflotta var ett rejält fiasko. Om det berodde på själva ubåtarna eller dålig doktrin låter jag vara osagt. De hade en del monster U kryssare som lär ha kostat mycket mer än de smakade.

http://en.wikipedia.org/wiki/I-400_class_submarine
Det där med ubåtar är intressant, japanerna verkar ha varit rätt tidigt ute med att experimentera med ubåtar med hög undervattensfart.

http://en.wikipedia.org/wiki/Submarine_No.71
Submarine No.71 (Number 71) was an experimental submarine of the Japanese Imperial Navy completed in 1938. The submarine was capable of a submerged speed of 21 knots, five years before the famous German type XXI U-boats achieved speeds of around 18 knots. After extensive evaluations the submarine was scrapped in 1941, however the lessons learned lead to the development of the Sen Taka- and the Sen Taka Sho-classes."
Man kom sedan inte så långt med att inkorporera detta i ubåtar man byggde under kriget.

Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2074
Blev medlem: 7 februari 2007, 21:02

Re: Istället för Wunderwaffe - Japan

Inlägg av Blixten » 27 januari 2012, 23:14

Japanerna gjorde åtminstone ett viktigt bidrag till radarns utveckling. Yagi-antennen som användes i tidiga radar är en japansk uppfinning. (Vanliga tv-antenner brukar vara av Yagi-typ.)

Vem vet, om japanerna hade gjort en tidig satsning kanske de hade haft grymma radargrunkor?

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Istället för Wunderwaffe - Japan

Inlägg av varjag » 5 februari 2012, 12:02

I tekniskt hänseende, hade Japan inga Wunderwaffen!
Tvärtom låg man efter i utvecklingen av all dåtidens högteknologi, radio, radar, pansar - allt, ned till småsaker som automatvapen, automatgevär och pistoler. Dessutom saknade man pv-kanoner, effektivt Lv på truppnivån och t.o.m. vettiga hållbara förpackningar för t.ex. proviant. De japanska uniformerna och skodonen, slets snabbt ned i tropiska klimat. Och ersattes sällan.
Paradvapnen - de enorma slagskeppen - hade ''mera'' av allting. Utom modernitet. Dom var föråldrade som koncept - redan vid sjösättningen.
Inte ens i flygmotoravdelningen, kunde Japan avancera mycket bortom 1200 hk.....det mesta man tvingades bygga då 1943 krävde 1500-2000hk - fungerade dåligt och krånglade mycket.

My tuppence, Varjag

Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Re: Istället för Wunderwaffe - Japan

Inlägg av CvD » 5 februari 2012, 13:03

Japan borde nog ha satsat på mer på taktiken. Glömma den mahaniska idéen om det avgörande slaget och istället satsat på konvojsystem, fartyg för ubåtsjakt, bättre lv samt skickat sina ubåtar att angripa de allierades konvojer istället för att vänta på sjöslaget som aldrig kom.

/CvD

Frogman
Medlem
Inlägg: 1166
Blev medlem: 15 februari 2003, 22:27
Ort: Sverige

Re: Istället för Wunderwaffe - Japan

Inlägg av Frogman » 14 februari 2012, 10:15

Jag tycker idéen att attackera Panamakanalen med flygplan ifrån en ubåt, var bra. Som tur var hände det aldrig.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Istället för Wunderwaffe - Japan

Inlägg av Hexmaster » 14 februari 2012, 10:36

Förekom "paradigmet" Wunderwaffe i Japan? Något som man lockade med, trodde på och längtade efter?

Det förekom kärnforskning. Fritt ur minnet fanns det inget som ens liknade de tyska halvhjärtade försöken.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Istället för Wunderwaffe - Japan

Inlägg av varjag » 14 februari 2012, 11:07

Hexmaster skrev:Förekom "paradigmet" Wunderwaffe i Japan? Något som man lockade med, trodde på och längtade efter?

Det förekom kärnforskning. Fritt ur minnet fanns det inget som ens liknade de tyska halvhjärtade försöken.
Japanernas svar på ''Wunderwaffen'' - var Offervilja.... :roll:

Och ja - dom hade ingenting som ens liknade de tyska försöken.

Som sannerligen INTE VAR HALVHJÄRTADE! Utan lade grunderna för hela världens vapentekniska utveckling i ett årtionde efter fredsutbrottet......
...The sincerest form of flattery - is copying.

Det - var vad segrarmakterna gjorde, Varjag

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Istället för Wunderwaffe - Japan

Inlägg av Hans » 14 februari 2012, 11:21

varjag skrev:...The sincerest form of flattery - is copying.
Jepp, det finns många exempel på tysk teknik använts av andra efter kriget. Finns det något designat i Japan som kopierades på samma sätt?

MVH

Hans

Der Löwe
Medlem
Inlägg: 2589
Blev medlem: 7 juni 2010, 20:04

Re: Istället för Wunderwaffe - Japan

Inlägg av Der Löwe » 14 februari 2012, 11:36

Hexmaster skrev:Förekom "paradigmet" Wunderwaffe i Japan? Något som man lockade med, trodde på och längtade efter?
Jag har för mig att de japanska slagskeppsjättarna byggdes för att vara överlägsna enhet mot enhet mot de amerikanska och europeiska slagskeppen. Man ansåg sig inte kunna konkurera med kvantitet mot USA, men satsade på att vara enhet för enhet bättre , tex Yamatoklassens slagskepp, Takao och Mogami klasserna tunga kryssare. Deras typ 93 torped kan väl anses vara ett "wunderwaffe" i dess positiva bemärkelse. Kitakami klassens torpedkryssare med 40 tuber kanske kan sägas var ett wunderwaffe i den något sämre klassen.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Istället för Wunderwaffe - Japan

Inlägg av varjag » 14 februari 2012, 11:43

Hans skrev:
varjag skrev:...The sincerest form of flattery - is copying.
Jepp, det finns många exempel på tysk teknik använts av andra efter kriget. Finns det något designat i Japan som kopierades på samma sätt?

MVH

Hans
En bra fråga Hans - för jag kan inte komma på nåt. Men flikar gärna in en anekdot om hur japanska Datsun - numera Nissan-bilarna fick sitt namn.

När yankees framåt 1950 insåg att de måste lyfta Japans ekonomi i håren - tog en delegation av japanska bilingenjörer till Detroit; japanerna kom, såg, lärde - i en månad.
Sen klappade amerikanerna japsarna på axeln - nu har ni sett alltsammans - åk nu hem till Japan och bygg er
egen bil!


Vi kommer över om tre veckor - och ser hur ni har lyckats....

...in three weeks ---- 'dat soon'? 8O

Varjag

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Istället för Wunderwaffe - Japan

Inlägg av Hexmaster » 14 februari 2012, 11:56

varjag skrev:Och ja - dom hade ingenting som ens liknade de tyska försöken.

Som sannerligen INTE VAR HALVHJÄRTADE!
Jag syftade på det tyska atombombsprojektet, inte mil. utveckling i allmänhet.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Istället för Wunderwaffe - Japan

Inlägg av varjag » 14 februari 2012, 12:02

Hexmaster skrev:
varjag skrev:Och ja - dom hade ingenting som ens liknade de tyska försöken.

Som sannerligen INTE VAR HALVHJÄRTADE!
Jag syftade på det tyska atombombsprojektet, inte mil. utveckling i allmänhet.

F'låt - ''missuppfattning av ämnet'' - skrevs det i min uppsats i ämnet Österrikes arkitektur & Arkitekter ..... :lol:

Skriv svar