Amerikas upptäckt fördröjs 150 år - konsekvenser för Europa?

Diskussioner om alternativa vägar historien kunde ha tagit.
Skriv svar
Gavrilo Princip
Medlem
Inlägg: 670
Blev medlem: 11 april 2010, 02:40

Amerikas upptäckt fördröjs 150 år - konsekvenser för Europa?

Inlägg av Gavrilo Princip » 6 januari 2012, 01:45

Denna tråd måste jag dela upp i två grenar, varför jag postar den två gånger med skillnaden (perspektivet) tydligt angiven.
Vi ponerar att Christoffer Columbus av en eller annan orsak (vilken vi kan lämna därhän) aldrig kom iväg på sin expedition. Alltså etableras ingen kontakt mellan "gamla" och "nya" världen vid 1400-talets slut. Tråden inkluderar även att ingen annan europé kommer på samma tanke som Columbus gjorde förrän ungefär 150 år senare. Och i den muslimska världen gör ingen heller det.

Resultatet blir alltså, att de amerikanska kontinenterna förblir okända ända fram till 1640-talet. Vilka konsekvenser får det för Europa? Både ekonomiskt, militärt, vetenskapligt, kulturellt, religiöst m.m. ....
Senast redigerad av 1 Gavrilo Princip, redigerad totalt 6 gånger.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28385
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Amerikas upptäckt fördröjs 300 år - konsekvenser för Eur

Inlägg av Hans » 6 januari 2012, 10:59

300 år är nog lite väl mycket, betänk att européerna tog sig ända till Australien bara drygt 100 år efter det man hittade Amerika. 100, max 150 år senare är kanske mer realistiskt - det hade varit svårt att missa Amerika längre än så.

Mina 2 € cent.

MVH

Hans

Gavrilo Princip
Medlem
Inlägg: 670
Blev medlem: 11 april 2010, 02:40

Re: Amerikas upptäckt fördröjs 300 år - konsekvenser för Eur

Inlägg av Gavrilo Princip » 6 januari 2012, 11:51

Hans skrev:300 år är nog lite väl mycket, betänk att européerna tog sig ända till Australien bara drygt 100 år efter det man hittade Amerika. 100, max 150 år senare är kanske mer realistiskt - det hade varit svårt att missa Amerika längre än så.

Mina 2 € cent.

MVH

Hans
Ok! Jag ändrar mig då. Jag ska gå in och redigera i min text. Vi säger 150 år då... :roll:

Jurgen Wullenwever
Medlem
Inlägg: 1216
Blev medlem: 12 november 2006, 00:46
Ort: Närke

Re: Amerikas upptäckt fördröjs 150 år - konsekvenser för Eur

Inlägg av Jurgen Wullenwever » 6 januari 2012, 12:25

Det är en sak att det kan vara känt att det finns land där borta, som Vinland och Grönland, men att europeiska landstigningar där inte sker. Fiskare använde tydligen fiskevattnen utanför Newfoundland före Columbus.

Påbud från de iberiska regimerna skulle kunna hindra expeditioner västerut en tid, så att det istället blir de engelska, franska, skotska och nederländska sjöfararna och kolonisatörerna under 1600-talet som utforskar Amerika.

Skriv svar