Inga moderna uniformer

Diskussioner om alternativa vägar historien kunde ha tagit.
Jurgen Wullenwever
Medlem
Inlägg: 1216
Blev medlem: 12 november 2006, 00:46
Ort: Närke

Inga moderna uniformer

Inlägg av Jurgen Wullenwever » 25 december 2011, 17:35

Låta säga att kamouflagetänkande och fältmässighet aldrig hade trängt in i det militära systemet, så att uniformer med lysande färger och detaljer hade fortsatt användas av alla ända till idag, vilka följder hade det fått?

Jag antar att fler skulle ha dött litet tidigare i krigen, men skulle det i övrigt ha någon betydelse?

Användarvisningsbild
Nimrod-S
Medlem
Inlägg: 1079
Blev medlem: 18 november 2011, 14:46
Ort: Söder om stan

Re: Inga moderna uniformer

Inlägg av Nimrod-S » 25 december 2011, 18:33

Det kanske hade sparat många liv, när soldater inte skulle ha skjutit på sina egna.

jeger
Medlem
Inlägg: 431
Blev medlem: 6 november 2010, 23:01

Re: Inga moderna uniformer

Inlägg av jeger » 26 december 2011, 12:16

Den dagen man ikke lenger møtes i felt, men sitter i hver sin bunker eller kommandoplass og styrer krigen etter trykk-knapp systemet er det etter min mening fullstening likgyldig hvilken farge uniformen har. Kanskje vi får en slik utvikling hvor det ikke lenger er nødvendig å trekke i feltgrått eller cammo; synspunkter?
Jeger

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Inlägg: 3521
Blev medlem: 28 juni 2002, 19:40
Ort: Årsta, Stockholm
Kontakt:

Re: Inga moderna uniformer

Inlägg av von Adler » 27 december 2011, 08:42

Så fort linjetaktiken övergavs (i princip efter 1871) var en uniform som stack ut en ordentlig nackdel. Patrullstrider och spaning blir lidande. En fältmässig uniform är oftare i enklare tyg, med enklare färg och snitt än de Napoleanska ditona, och därför billigare att producera för en massarmé av värnpliktstyp.

I princip måste du få bort så gott som alla krig efter 1871 för att få länderna att inte byta ut sina uniformer. Fortsatt röda rockar för britterna, blå med röda byxor för fransmännen, preussiskt blå för tyskarna, ljusblått eller vitt för österrikarna och grönt för ryssarna.

jeger
Medlem
Inlägg: 431
Blev medlem: 6 november 2010, 23:01

Re: Inga moderna uniformer

Inlägg av jeger » 27 december 2011, 09:03

Det er ikke mye linjetaktikk bak et IT-bord i en bunker
Jeger

Frederick
Medlem
Inlägg: 48
Blev medlem: 30 januari 2011, 21:11

Re: Inga moderna uniformer

Inlägg av Frederick » 27 december 2011, 09:21

Framtidens IT-soldat kommer att tilldelas en t-shirt med tryck, en hoodie, stickad mössa samt för parad svarta jeans och vita sneakers. Sidogevär en leatherman. :milsmile:

jeger
Medlem
Inlägg: 431
Blev medlem: 6 november 2010, 23:01

Re: Inga moderna uniformer

Inlägg av jeger » 27 december 2011, 12:00

Det har dem allerede, har du sett besetningen på feks et hangarskip med T-shirt etc
Jeger

Jurgen Wullenwever
Medlem
Inlägg: 1216
Blev medlem: 12 november 2006, 00:46
Ort: Närke

Re: Inga moderna uniformer

Inlägg av Jurgen Wullenwever » 27 december 2011, 18:00

von Adler skrev:I princip måste du få bort så gott som alla krig efter 1871 för att få länderna att inte byta ut sina uniformer.
En begränsning till kolonialkrig mot "infödingar" med underlägsna vapen, alltså.

Min tanke var dock mer att man krigade som historiskt under 1900-talet, men såg det som skamligt, omanligt och omoraliskt att avlägga de ståtliga uniformerna med lysande färger och praktfulla detaljer som höga björnskinnsmössor.

Om några kunde genomföra massanfall mot kulsprutor, så borde de också ha kunnat bära färgglada uniformer. I det fallet borde resultatet ha varit likvärdigt.

Fransmännen sägs ha avskaffat sina röda byxor 1915, efter stora förluster.

Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2074
Blev medlem: 7 februari 2007, 21:02

Re: Inga moderna uniformer

Inlägg av Blixten » 28 december 2011, 11:06

jeger skrev:Det har dem allerede, har du sett besetningen på feks et hangarskip med T-shirt etc
Jeger
Nu går jag OT men...jag har sett att hangarfartygsbesättningar har camo-byxor. Varför i hela friden? Fel vapengren och ingen praktisk nytta!??
Frederick skrev:Framtidens IT-soldat kommer att tilldelas en t-shirt med tryck, en hoodie, stickad mössa samt för parad svarta jeans och vita sneakers. Sidogevär en leatherman. :milsmile:
Utom vissa förband ssm plattskärmsjägarna som går och spänner sig i sina svarta polotröjor.

OnT: Skulle man kunna leka med möjligen att typ Geneve-konventionen innehöll krav på rejäl färgrann uniform?

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Inlägg: 3521
Blev medlem: 28 juni 2002, 19:40
Ort: Årsta, Stockholm
Kontakt:

Re: Inga moderna uniformer

Inlägg av von Adler » 28 december 2011, 16:10

Amerikanska flottan har till och med utvecklat ett eget blåtonat comouflage - för att camougflage är så en uniform ska se ut, inte för att den faktiskt kamoflerar. :P

Bild

Fransmännen var unika i att de behöll de röda byxorna, under parollen "les pantalouns rouge, c'est France" ("de röda byxorna, de är Frankrike"), med ursäkt för min genomusla franksa.

Kanske kan du inspirera mer sådant även i andra länder, särskilt om dessa inte är i krig alls på samma sätt, och säkerligen mer om man inte introducerar värnplikt utan försöker locka till sig frivilliga med stiliga uniformer och behåller högt adlrig inflytande (se t.ex. hur hussaruniformerna fortsatte att vara tämligen välprydda, förmodligen p.g.a. den höga andelen adelsmän i dessa förband).

Försluterna kommer bli FRUKTANSVÄRDA det först året.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28383
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Inga moderna uniformer

Inlägg av Hans » 28 december 2011, 16:16

von Adler skrev:Amerikanska flottan har till och med utvecklat ett eget blåtonat comouflage - för att camougflage är så en uniform ska se ut, inte för att den faktiskt kamoflerar. :P
True, även m/90 med varianter har en raison d'être mer i ballfaktorn än i att den skulle vara så mycket svårare att se än en m/59. Vi har diskuterat det tidigare att en uniform med fyra-fem fält vore den optimala uniformen - problemet är att den bara ser löjlig ut. Hursomhelt så måste ju även US NAVY ha poster i land ibland så varför inte en bra/ball krigsuniform.

MVH

Hans

Frederick
Medlem
Inlägg: 48
Blev medlem: 30 januari 2011, 21:11

Re: Inga moderna uniformer

Inlägg av Frederick » 28 december 2011, 16:21

Bra initiativ av US Navy, fördelen med cammo är att det inte syns om man spiller, varken mat eller motorolja. Så vi skulle gärna sett en tomatsås röd uniform med oljebruna fläckar. Jag medger att jag har lite svårt att ta den blå cammouflageuniformen på allvar.

masase
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2040
Blev medlem: 31 juli 2005, 21:48
Ort: Amsterdam

Re: Inga moderna uniformer

Inlägg av masase » 28 december 2011, 18:50

Blixten skrev: Nu går jag OT men...jag har sett att hangarfartygsbesättningar har camo-byxor. Varför i hela friden? Fel vapengren och ingen praktisk nytta!??
Hangarfartyg är i praktiken en flytande gymnasieskola med i huvudsak yrkesförberedande program. Kammoklädseln är i huvudsak till för att underlätta rekryering och hålla uppe retention rates. Undantaget är nissarna som springer omking på däck. De har jackor i kraftiga signalfärger som signalerar vilket arbetsuppgift som bäraren har.

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem
Inlägg: 3003
Blev medlem: 22 januari 2006, 15:50
Ort: Göteborg

Re: Inga moderna uniformer

Inlägg av Wooster » 28 december 2011, 19:28

masase skrev: Hangarfartyg är i praktiken en flytande gymnasieskola med i huvudsak yrkesförberedande program.
Väldigt OT, men det där var ju så provocerande så man vill höra mer :)

Är det flottan/försvarsmakten i USA i allmänhet eller just hangarfartygen som detta gäller? Vad är det man lär sig på ett hangarfartyg som man har användning på i det civila? Rena serviceyrken som att laga/servera mat och städa, eller mer av teknisk karaktär?

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28383
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Inga moderna uniformer

Inlägg av Hans » 28 december 2011, 20:20

Wooster skrev:Väldigt OT, men det där var ju så provocerande så man vill höra mer
http://en.wikipedia.org/wiki/Modern_Uni ... _deck_crew

Jag också.

MVH

Hans

Skriv svar