USA inkorporerar Kanada 1812

Diskussioner om alternativa vägar historien kunde ha tagit.
Skriv svar
Gen. Jack Ripper
Medlem
Inlägg: 243
Blev medlem: 27 november 2011, 14:26

USA inkorporerar Kanada 1812

Inlägg av Gen. Jack Ripper » 1 december 2011, 13:38

En tanke jag diskuterade med några amerikanska vänner.
Om USA i 1812 års krig lyckats inta Kanada (vilket ju i princip innebär en tvådagarsmarch norr om gränsen) och inkorporerat hela landet; hur hade USA utvecklats efter det?

Man hade ju fått en liten extra befolkningstillväxt, men framförallt hade man haft enormt mycket mer råvaror att ta del av.

Rent spontant tänker jag på oljan; hur hade den amerikanska mellanösterninvolveringen sett ut om man hade haft mer än nog med olja hemmavid?

Hur hade Quebec utvecklats? Då man tio år innan köpt Louisianaområdet och assimilerat de fransktalande där så borde ju de norrut också gått lika bra.
(Tror mig hört någonstans att halva New Hampshire är fransk-amerikaner som ju verkar vara nöjda med USA).

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Inlägg: 3529
Blev medlem: 28 juni 2002, 19:40
Ort: Årsta, Stockholm
Kontakt:

Re: USA inkorporerar Kanada 1812

Inlägg av von Adler » 1 december 2011, 16:26

Det blir ju en kickstart av problemen mellan fristater och slavstater, om Quebec och Nedre Kanada inlemmas som fria stater.

Der Löwe
Medlem
Inlägg: 2590
Blev medlem: 7 juni 2010, 20:04

Re: USA inkorporerar Kanada 1812

Inlägg av Der Löwe » 6 december 2011, 19:28

De svenska nybyggarna i USA hade troligtvis slussats mer norrut mot dagens Kanada. Minesota kanske inte alls hade blivit svenskbygder, men vilken del av USA-Kanada som blivit svenskbyggd vet jag inte. Hur hade det gått med tagande av Vimy åsen under VK 1? Kanadas bidrag med marktrupper i Storbritanien under invasionshotet sommaren 1940? Vem vet vilka strömningar som ett kanadensiskt bidrag i USA politik inför världskrigen gett för inriktning av hela USA´s deltagande?

Skriv svar