Hade centralmakterna kunnat vinna VK1 ??

Diskussioner om alternativa vägar historien kunde ha tagit.
Användarvisningsbild
Fredrik Andersson
Medlem
Inlägg: 1411
Blev medlem: 22 december 2005, 23:51
Ort: Södermanland

Re: Hade centralmakterna kunnat vinna VK1 ??

Inlägg av Fredrik Andersson » 28 november 2011, 14:13

Poängen var att de bidrog med friskt blod och nya krafter medan britter och fransmän var slutkörda. Medan ententen fick åtminstone en moralisk boost i och med jänkarnas inträde så blev tyskarna allt mer isolerade. Å andra sidan hade en lyckad tysk sommaroffensiv sommaren 1918 kunnat ändra på precis allt med t ex slutkörda britter och fransmän samt oerfarna amerikaner som inte kunde stå emot. Om man däremot besegrat ryssarna under de två första krigsåren och fått koncentrera sina resurser västerut hade kanske, kanske tyskarna klarat sig bättre.

Men nej, jag tror som sagt inte att Centralmakterna kunnat vinna kriget med de förutsättningar som nu fanns.
Regimus Neque Hostis
"Vi bestämmer - inte fienden" (Södermanlands regemente 1627-2005)
En kamrats livsfilosofi:
"Jag latar mig inte. Jag avvaktar kraftfullt!"

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Inlägg: 3523
Blev medlem: 28 juni 2002, 19:40
Ort: Årsta, Stockholm
Kontakt:

Re: Hade centralmakterna kunnat vinna VK1 ??

Inlägg av von Adler » 28 november 2011, 15:44

Det stora bidraget var ju moraliskt. Tyskarna var tvungna att slå till och göra det fort, innan amerikanerna anlände i stort antal och deras krigsproduktion gick igång.

Det andra stora bidraget var ekonomiskt. Ententen lånade stora summor pengar i USA och krediterna var på upphällningen då säkerheterna inte riktigt fanns där längre. USAs inträde betydde nya fräscha krediter utan krav på säkerheter.

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Hade centralmakterna kunnat vinna VK1 ??

Inlägg av Amund » 15 december 2011, 21:41

Jag inbillar mig att Storbritannien inte hade gått ut i krig och Ententen därmed kunnat vinna - om: Tyskland paradoxalt nog inte hade byggt upp en enormt stor och mäktig högsjöflotta. :idea:


Man får inte glömma att konstellationerna inte var så statiska innan VK1 som man lätt kan tro i efterhand när 1900-talet summeras. Tyskland och Storbritannien hade naturligare band med varandra än med fransmännen så ett Tyskland som inte vore ett globalt hot hade i det läget förmodligen betraktats som en ypperlig fastlandsvärja i London. 1902 slöt England en militärallians med Japan riktad mot Ryssland och landets intressen hade dittills kolliderat med de franska, men det var nu det tyska flottutbyggnadsprogrammet allvarligt började skapa oro i regeringskretsarna i London, samtidigt som Ryssland visade sig vara en koloss på lerfötter 1904-1905.

Åtminstone har jag svårt att se hur de realpolitiska bedömningarna i London skulle betrakta Tyskland som det stora hotet i ett sådant läge, å andra sidan kanske ett tamare och mindre hotfullt Tyskland hade gjort att kriget inte hade börjat överhuvudtaget? :)

Användarvisningsbild
Fredrik Andersson
Medlem
Inlägg: 1411
Blev medlem: 22 december 2005, 23:51
Ort: Södermanland

Re: Hade centralmakterna kunnat vinna VK1 ??

Inlägg av Fredrik Andersson » 15 december 2011, 22:22

Ja det expanderande tyska flottan upplevdes (och var nog det också) som ett hot mot britternas dominans på haven. Även om man i London inte insåg det då så var imperiets glansdagar räknade. 1914 ville man dock försvara sin världsdominans och skydda sina kolonier med alla till buds stående medel. Om tyskarna undvikit att bygga upp sin flotta och fortsatt på Bismarcks linje att man inte skulle ge sig in i koloni-kapplöpningen så hade man kankse kunnat undvika krig 1914 mellan åtminstone Tyskland-Storbritannien. Å andra sidan var ju koloni-frågan och flottans storlek två av de stora anledningarna till kriget över huvudtaget så kanske hade kriget kunnat undvikas överhuvudtaget?

Hade britterna dragit ut i krig enbart för att Belgien invaderades? Njaaee...
Regimus Neque Hostis
"Vi bestämmer - inte fienden" (Södermanlands regemente 1627-2005)
En kamrats livsfilosofi:
"Jag latar mig inte. Jag avvaktar kraftfullt!"

Skriv svar