Vad om Skandinavien blev ett land?

Diskussioner om alternativa vägar historien kunde ha tagit.
KittensDieEveryday
Ny medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: 13 juli 2011, 14:01

Vad om Skandinavien blev ett land?

Inlägg av KittensDieEveryday » 13 juli 2011, 21:10

Läste på lite om skandinavism, och så vitt jag förstått det så blev skandinavism en populär ideologi i mitten av 1800-talet. Jag undrar bara om det skulle vara möjligt att Skandinavien faktiskt blev ett land under den tiden, eller om stödet var alldeles för litet (Norge verkade inte vara så intresserade). Hade Karl XIV tillsammans med Oscar I för stor påverkan för att få igång skandinavism på allvar?

Ifall Skandinavien faktiskt blev ett land (om vi räknar Skandinavien som Norge, Danmark och Sverige) skulle det finnas en möjlighet för landet att bli en ekonomisk stormakt (Norges olja, all malm som Sverige har etc.)?

Jokke
Medlem
Inlägg: 745
Blev medlem: 7 augusti 2005, 22:47

Re: Vad om Skandinavien blev ett land?

Inlägg av Jokke » 13 juli 2011, 21:40

http://www.dn.se/debatt/de-fem-nordiska ... n-ny-union

Gunnar Wetterberg pratar i och för sig i debattartikeln om norden som en union, men säkert intressant läsning för dig.

KittensDieEveryday
Ny medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: 13 juli 2011, 14:01

Re: Vad om Skandinavien blev ett land?

Inlägg av KittensDieEveryday » 13 juli 2011, 23:28

Mycket intressant, även om just det isländska språket troligen skulle vara ett problem. Du råkar inte veta om det finns några andra texter om fördelarna och nackdelarna av en skandinavisk/nordisk union?

Användarvisningsbild
Fredrik Andersson
Medlem
Inlägg: 1411
Blev medlem: 22 december 2005, 23:51
Ort: Södermanland

Re: Vad om Skandinavien blev ett land?

Inlägg av Fredrik Andersson » 14 juli 2011, 23:12

Var inte skandinavismen mer en pappersprodukt som gärna lyftes fram bland herrskapet i punsch-immiga salonger och bland idealistiska studenter? När Danmark blev ensamt i kriget mot Preussen på 1860-talet och Sverige och Norge nöjde sig med att titta på så rann väl tanken på ett enat, skandinaviskt broderfolk ut i sanden?
Regimus Neque Hostis
"Vi bestämmer - inte fienden" (Södermanlands regemente 1627-2005)
En kamrats livsfilosofi:
"Jag latar mig inte. Jag avvaktar kraftfullt!"

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3723
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Vad om Skandinavien blev ett land?

Inlägg av a81 » 13 december 2011, 23:11

Det hade väl knappast blivit ett land, utan möjligen en union med tre länder, alltså som Sverige och Norge fast med Danmark också. Jag tror inte att en sådan union hade blivit så långlivad. När det gäller språket, så tror jag knappast att man skulle ha försökt slå ihop språken.

Jurgen Wullenwever
Medlem
Inlägg: 1216
Blev medlem: 12 november 2006, 00:46
Ort: Närke

Re: Vad om Skandinavien blev ett land?

Inlägg av Jurgen Wullenwever » 14 december 2011, 00:54

I verkligheten har man sedan mitten av 1800-talet gjort halvhjärtade försök att slå ihop språken, med vissa framgångar, och om staterna vore förenade, med vilja att vara det, skulle det ha varit lättare att göra det fullt ut. Den skandinaviska språkhistorien har annars gått åt andra hållet hela tiden, för att alla vill skilja ut sig från danskan. Om de inte hade varit separatistiska förr, så hade vi haft ett enda språk i Skandinavien idag utan att någon hade ansträngt sig.

Gavrilo Princip
Medlem
Inlägg: 670
Blev medlem: 11 april 2010, 02:40

Re: Vad om Skandinavien blev ett land?

Inlägg av Gavrilo Princip » 14 december 2011, 02:22

Jag undrar vilken väg de skandinaviska språken tagit om Kalmarunionen bestått i obruten följd alltsedan dess grundande 1397 och fram till våra dagar.

Ingen annan i tråden, som lyft fram språkfrågan, har ju tagit med Island och Färöarna, så därför tar inte jag heller dessa språk i beaktande i den här tråden. Både Färöarna och Island skulle ju som danska (tidigare norska) besittningar helt klart ingått i denna trepartsunion, men de ligger nog för långt bort rent geografiskt för att kunna ses som en central del av unionen, och därmed inte heller kunna påverka speciellt mycket inom densamma. Både Island och Färöarna hade nog bara fått haka på vad som antingen beslutats eller successivt vuxit fram i kärnländerna Danmark, Norge och Sverige.

jeger
Medlem
Inlägg: 431
Blev medlem: 6 november 2010, 23:01

Re: Vad om Skandinavien blev ett land?

Inlägg av jeger » 26 december 2011, 12:47

Island og Færøyene var sammen med Shetland en gang del av "Norgesveldet. I vår moderne tid ville nok Island naturlig nok vært selvstendig, mens øyriket ellers ville antaglig ha fulgt Danmark eller Norge, eller Danmark-Norge og Grønlands-striden ville ikke oppstått og hvis man hadde basert seg på en føderalstat som også inkluderte Sverige, da også med Finland, tja-kanskje ?
Jeger

Jurgen Wullenwever
Medlem
Inlägg: 1216
Blev medlem: 12 november 2006, 00:46
Ort: Närke

Re: Vad om Skandinavien blev ett land?

Inlägg av Jurgen Wullenwever » 27 december 2011, 17:49

Gavrilo Princip skrev:Jag undrar vilken väg de skandinaviska språken tagit om Kalmarunionen bestått i obruten följd alltsedan dess grundande 1397 och fram till våra dagar.
Då hade vi haft ett språk - danskan. Att det inte är så idag är en följd av politiska beslut.

Danskan skulle troligen inte vara som dagens danska, utan ofta ha ett mer norsk-svenskt uttal. Avlägsna områden som Island och Färöarna och diverse bygder i Skandinavien skulle vara mer splittrade med en del av befolkningen talande danska, och en annan del talande lokalmål, men alla skulle se danskan som standardspråket.

Och de separata staterna skulle ha avskaffats under femtonhundratalet, så alla styrs direkt från Köpenhamn.

BMJ
Medlem
Inlägg: 43
Blev medlem: 28 november 2008, 22:55

Re: Vad om Skandinavien blev ett land?

Inlägg av BMJ » 31 december 2011, 00:35

Jurgen Wullenwever skrev:
Gavrilo Princip skrev:Jag undrar vilken väg de skandinaviska språken tagit om Kalmarunionen bestått i obruten följd alltsedan dess grundande 1397 och fram till våra dagar.
Då hade vi haft ett språk - danskan. Att det inte är så idag är en följd av politiska beslut.

Danskan skulle troligen inte vara som dagens danska, utan ofta ha ett mer norsk-svenskt uttal. Avlägsna områden som Island och Färöarna och diverse bygder i Skandinavien skulle vara mer splittrade med en del av befolkningen talande danska, och en annan del talande lokalmål, men alla skulle se danskan som standardspråket.

Och de separata staterna skulle ha avskaffats under femtonhundratalet, så alla styrs direkt från Köpenhamn.
Kanske dagens skånska dialekter varit "riksnordiska"

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3723
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Vad om Skandinavien blev ett land?

Inlägg av a81 » 31 december 2011, 20:12

Jurgen Wullenwever skrev:
Gavrilo Princip skrev:Jag undrar vilken väg de skandinaviska språken tagit om Kalmarunionen bestått i obruten följd alltsedan dess grundande 1397 och fram till våra dagar.
Då hade vi haft ett språk - danskan. Att det inte är så idag är en följd av politiska beslut.

Danskan skulle troligen inte vara som dagens danska, utan ofta ha ett mer norsk-svenskt uttal. Avlägsna områden som Island och Färöarna och diverse bygder i Skandinavien skulle vara mer splittrade med en del av befolkningen talande danska, och en annan del talande lokalmål, men alla skulle se danskan som standardspråket.

Och de separata staterna skulle ha avskaffats under femtonhundratalet, så alla styrs direkt från Köpenhamn.
I Spanien som slogs ihop till ett rike under senmedeltiden (ungefär som Kalmarunionen) har spanskan en dominerande ställning, men andra språk finns också. Jag misstänker att ett enat Norden hade haft en situation i dag som inte helt skulle avvika ifrån den i Spanien.

Användarvisningsbild
erep
Medlem
Inlägg: 1572
Blev medlem: 21 maj 2009, 15:23
Ort: Esbo, Finland

Re: Vad om Skandinavien blev ett land?

Inlägg av erep » 31 december 2011, 22:34

Det är inte spanska utan kastiliska

Jurgen Wullenwever
Medlem
Inlägg: 1216
Blev medlem: 12 november 2006, 00:46
Ort: Närke

Re: Vad om Skandinavien blev ett land?

Inlägg av Jurgen Wullenwever » 1 januari 2012, 12:46

a81 skrev:I Spanien som slogs ihop till ett rike under senmedeltiden (ungefär som Kalmarunionen) har spanskan en dominerande ställning, men andra språk finns också. Jag misstänker att ett enat Norden hade haft en situation i dag som inte helt skulle avvika ifrån den i Spanien.
Du kan säga samma sak om Italien, Frankrike, Tyskland och Storbritannien.

Frågan är då vilka språk det skulle röra sig om i Norden. Jag skulle tro att vi får något som liknar dagens situation, fast med danskan i stället för standarddanskan/standardsvenskan/bokmålet, och därtill ett starkare inslag av danska i Finland och på Island. De avvikande språken skulle motsvara de små spillror som finns idag, samt finskan och möjligen isländskan.

Frågan är hurdan språkpolitiken på Island skulle ha utformats. I vår historia gick den i arkaiserande riktning under 1700-talet, men om statsmakten här istället låter danskan vara något ålderdomlig, medan isländskan förs in i det standardnordiska spåret, så skulle skillnaderna bli smärre, och antaga karaktären av lokala accenter.

Användarvisningsbild
Valdemar Sappi
Medlem
Inlägg: 1436
Blev medlem: 12 december 2009, 14:22

Re: Vad om Skandinavien blev ett land?

Inlägg av Valdemar Sappi » 27 augusti 2012, 19:17

Som jag ser det fanns det inte en union utan två. Furstarnas Union som kom till mycket som ett resultat av att Valdemar Attedags kronprins dog. Döttrarna var ju gifta i Mecklenburg och Norge. Så blev också Erik av Pommern kompromissen mellan systrarnas linier när han blev adopterad av sin moster Margerte.

Den andra Unionen är städernas Union, Hansan. Ett Östersjöland var kanske en mer realistisk historisk möjlighet än en bestående Union!? Med Skåne som nytt centrum.

Fast det sket sig därför att sillen i början av 1400-talet av någon oförklarlig orsak flyttade ut ur Östersjön. Den sill utifrån vilket all historia under 1300-talet kan förklaras... 8-)

Så allt handlar om sillen! 8O
"Eldskytten", "Ge mig fri": http://eldskytten.se "Jag lyfter på min stormhatt i salut för din kringsyn och källkunskap beträffande östersjöväldet och det sena 1300-talet." Historieprofessor Nils Blomkvist.

Robert Warholm
Medlem
Inlägg: 22
Blev medlem: 3 april 2012, 09:07

Re: Vad om Skandinavien blev ett land?

Inlägg av Robert Warholm » 21 november 2012, 09:28

KittensDieEveryday skrev:Läste på lite om skandinavism, och så vitt jag förstått det så blev skandinavism en populär ideologi i mitten av 1800-talet. Jag undrar bara om det skulle vara möjligt att Skandinavien faktiskt blev ett land under den tiden, eller om stödet var alldeles för litet (Norge verkade inte vara så intresserade). Hade Karl XIV tillsammans med Oscar I för stor påverkan för att få igång skandinavism på allvar?
Det fanns väl flera idéer om att tillskapa en nordisk union. När en svensk tronföljare skulle väljas 1809, så fanns den danske kungen med som ett förslag.

Men det fanns väl även den omvända tanken, eller minns jag fel? Fredrik VI av Danmark och Norge hade ju inga barn. Det hade varit möjligt att välja prins Gustaf till tronföljare i alla tre länderna.

Fast det mest tänkbara alternativet hade nog varit att införa kvinnlig tronföljd i Sverige och Norge efter det att Carl XV:s ende son, Carl Oscar, hade avlidit i späd ålder. Då hade Carl XV:s dotter Lovisa blivit kronprinsessa. Hon gifte sig med den danske kronprinsen 1869. Givet att det aldrig hade blivit någon unionsupplösning, så skulle Lovisa varit drottning av Sverige och Norge 1872-1926. Hennes make var kung Fredrik VIII av Danmark 1906-12. Deras gemensamme son Kristian hade då kunnat regera i Danmark som Kristian X 1912-47 (vilket han också gjorde), i Norge som Kristian VIII 1926-47 och i Sverige som Kristian III 1926-47. 1947-72 hade vi då i Danmark haft Fredrik IX, i Norge Fredrik VI och i Sverige Fredrik II. Och idag hade Margareta/Margrethe II varit drottning av Danmark, Norge, Sverige (och kanske Island).

Skriv svar