Karl XII:s krig i Norge 1718

Diskussioner om alternativa vägar historien kunde ha tagit.
Skriv svar
Gavrilo Princip
Medlem
Inlägg: 671
Blev medlem: 11 april 2010, 02:40

Karl XII:s krig i Norge 1718

Inlägg av Gavrilo Princip » 30 juni 2011, 02:43

De flesta trådar jag startat har handlat om kontrakfaktisk historia, så därför väljer jag nu att lägga denna tråd under Militär teknikhistoria eftersom jag ser den mer ur ett rent militärt perspektiv än kontrafaktiskt, även om den har drag av det senare.

Frågan handlar om Stora Nordiska kriget i Norge de sista åren av Karl XII:s liv. Såvitt jag vet var en del av hans armé under general Armfelt(?) placerade i trakterna runt Trondheim.

Min fråga gäller vad det hade inneburit ur rent militär synvinkel om Trondheims län hade förblivit svenskt även efter freden i Köpenhamn 1660 och hur det hade påverkat krigföringen i Norge? Sverige skulle ju då haft atlantkust och säkerligen haft krigsskepp placerade i och omkring Trondheimsfjorden. Norge hade ju då varit avskuret mitt itu sedan ett halvt sekel. Då hade ju svenska trupper varit förlagda runtom i Trondheims län och Armfelt och hans mannar - förutsatt att de varit däruppe - hade ju då opererat från hemmaplan och inte befunnit sig i fiendeland.

Hur hade det kunnat påverka krigets utveckling och konsekvenser under tidsperioden 1700 till freden i Nystad 1721?
Det skulle vara intressant om någon med djupgående kunskaper inom det militära området kan ge sin syn på saken.

Användarvisningsbild
frodeh
Medlem
Inlägg: 1241
Blev medlem: 8 april 2002, 14:21
Ort: Norge

Re: Karl XII:s krig i Norge 1718

Inlägg av frodeh » 30 juni 2011, 10:29

Interessant spørsmål og helt sikkert er det at historien lett kunne ha sett annerledes ut. Ville Danmark hatt ressurser til å blokkere utfarten fra Trondheimsfjorden? Med Trondheim under Sverige ville Tordenskjold vært svensk? Mange flere spørsmål, men de ender etter mitt syn opp under kategorien kontrafaktisk historiediskusjon heller enn Militær teknikkhistorie, og jeg støtter ikke helt argumentasjonen din om den motsatte.

Skriv svar