Gustav III lever i 20-30 år till

Diskussioner om alternativa vägar historien kunde ha tagit.
Skriv svar
Gavrilo Princip
Medlem
Inlägg: 670
Blev medlem: 11 april 2010, 02:40

Gustav III lever i 20-30 år till

Inlägg av Gavrilo Princip » 28 juni 2011, 01:03

Hur hade utvecklingen blivit om Gustav III fått leva i ytterligare 20-30 år? Då skulle han alltså ha dött någon gång mellan 1812 och 1822, kanske ytterligare något år efter 1822 men inte före 1812.
I denna tråd utgår jag från att attentatet mot honom överhuvudtaget inte alls ägt rum.

Vad hade detta inneburit för relationerna mellan Sverige-Finland och Danmark, Ryssland och Frankrike? Vilken politik hade han fört mot exempelvis kejsar Napoleon? Hade 1808-09 års krig mot Ryssland aldrig ägt rum, så att vi haft Finland kvar även efter 1809? Och oaktat det - hur hade relationerna med Danmark-Norge fortlöpt? Hade den norska självständighetsrörelsen kommit igång runt 1814, och hur hade Gustav III ställt sig till det? Hade det blivit någon svensk-finsk-norsk union?

Gustav III stod, enligt vad jag vet, på god fot med sin kusin Katarina den Stora, så hur hade det kunnat påverka äktenskapsplanerna för blivande Gustav IV Adolfs del? Han var ett tag trolovad med den ryska kejsarinnans sondotter Alexandra, men äktenskapet gick i stöpet pga religionsfrågan. Katarina krävde att hennes sondotter inte skulle behöva avfalla från sin ortodoxa tro och bli lutheran, medan Gustav IV Adolf å sin sida krävde att hans blivande drottning måste vara protestantisk.

Hur hade Gustav III hanterat detta?
(det sägs för övrigt att just denna konflikt blev för mycket för Katarina och påskyndade hennes frånfälle. Hade Gustav III hanterat detta på ett annat sätt, hur vet jag dock inte, så att alla parter blivit nöjda - någon kompromiss av något slag med andra ord - så hade kanske Katarina den Stora själv fått några år till)

Något år senare (i verkligheten) blev det tal om äktenskap mellan Gustav IV Adolf och Lovisa Charlotta av Mecklenburg-Schwerin, men kungen drog sig ur då han fått se ett porträtt av den tilltänkta bruden och tyckte att hon var för ful för att komma ifråga som hans gemål.

Till slut blev det i alla fall äktenskap med Fredrika av Baden, och resten vet vi ju.

Så vad tror ni? Hur hade det gått med blivande Gustav IV Adolfs äktenskapsplaner (här är han fortfarande kronprins) om pappa Gustav III varit i livet och - får man väl förmoda - haft sista ordet ifråga om sin blivande svärdotter?
Och politiken som sagt. Den hade ju ett visst samband med kungliga äktenskap - allianser åt olika håll.

År 1803 genomförde svenska staten en valutareform, varigenom Wismar pantsattes på 100 år. Sverige hade alltså rätt att återlösa Wismar 1903, men som vi vet avstod den dåvarande regeringen under Oskar II. Hade denna valutareform ägt rum - och Wismar pantsatts - med Gustav III kvar på den svenska tronen?
Hade han försökt förvärva åt Sverige ytterligare kolonier i Karibien, Sydamerika, Afrika och Asien? Eller hade det i alla fall stannat med S:t Barth? Guadeloupe möjligen hade han kanske velat behålla istället för ekonomisk kompensation genom den s.k. "Guadeloupefonden", och i så fall hade vi ju haft en av de större öarna i Små Antillerna.

Eller något helt annat? Vad tror ni?

Användarvisningsbild
Fredrik Andersson
Medlem
Inlägg: 1411
Blev medlem: 22 december 2005, 23:51
Ort: Södermanland

Re: Gustav III lever i 20-30 år till

Inlägg av Fredrik Andersson » 28 juni 2011, 01:11

Jag är ingen expert på den här epoken men jag tror att Gustav hade engagerat sig i de kommande revolutionskrigen på kontinenten och han hade säkerligen engagerat sig och Sverige emot Napoleon. Likt andra kungligheter sågs de revolutionära idéerna från Frankrike som ett stort och reelt hot mot den av Gud givna ordningen.

Här tror jag att ett samarbete med Ryssland kunnat bli verklighet, speciellt efter 1812 och den Franska invasionen av Ryssland. Gammalt groll mellan Sverige och Ryssland tror jag kunnat åsidosättas för en tid när hela Europas karta riskerades att ritas om till följd av Napoleon. Varken Katarina eller Gustav torde ha varit alltför positiva till det. Här ser jag definitivt ett äktenskap mellan Gustav IV Adolf och en rysk prinsessa som ett sätt att stärka banden mellan länderna.

Gavrilo Princip
Medlem
Inlägg: 670
Blev medlem: 11 april 2010, 02:40

Re: Gustav III lever i 20-30 år till

Inlägg av Gavrilo Princip » 28 juni 2011, 02:38

Det ligger en hel del i det du skriver, att de nya ideerna från Frankrike ansågs för kontroversiella. T.ex.tillät hon inte att trikoloren fick hissas i ryska hamnar.

Användarvisningsbild
Ornellaia
Medlem
Inlägg: 356
Blev medlem: 5 augusti 2009, 08:48
Ort: Stockholm

Re: Gustav III lever i 20-30 år till

Inlägg av Ornellaia » 28 juni 2011, 08:39

Vi skall nog inte underskatta de rådande styrkeförhållande samt att krigströttheten nog var så pass hög som den någosin varit. Kanske i paritet med hur det såg ut efter Karl XII:s krig. Det hade gjort att Sverige åkt på ganska duktigt med stryk och då hade problemet Gustav II löst på ena eller andra sättet. Dessutom hade den industriella revolutionen nått Sverige ännu senare vilket antagligen fått efterverkningar fram till idag. Detta är naturligtvis ren spekulation från min sida.

Den ganska så viktiga 1809 års regringsform, får vi anta att den bara kom senare? Viktig iom att den gällde fram till 1974 års regeringsform.

Användarvisningsbild
Fredrik Andersson
Medlem
Inlägg: 1411
Blev medlem: 22 december 2005, 23:51
Ort: Södermanland

Re: Gustav III lever i 20-30 år till

Inlägg av Fredrik Andersson » 28 juni 2011, 13:18

Om Gustav levt hade den nog inte kommit 1809. Däremot kan man kanske anta att demokratiseringens vindar börjat svepa in över landet som den nu gjorde och att någon form av förändring i styrelseskicket kommit i samband med Gustavs död.

Der Löwe
Medlem
Inlägg: 2589
Blev medlem: 7 juni 2010, 20:04

Re: Gustav III lever i 20-30 år till

Inlägg av Der Löwe » 28 juni 2011, 16:37

Man kan ju spekulera i om de militära motgångarna, som antagligen hade följt på engagemang mot revolutionsarméerna och senare mot Napoleon , hade lett till en folklig revolution i stället för den militära statskuppen 1809. Den stora daldansen 1743 hade kanske återupprepats men med bätre ledarskap inspirerat av de Franska tankarna och kanske paralellt med en Finsk motsvarighet med nationella förtecken.

Användarvisningsbild
Fredrik Andersson
Medlem
Inlägg: 1411
Blev medlem: 22 december 2005, 23:51
Ort: Södermanland

Re: Gustav III lever i 20-30 år till

Inlägg av Fredrik Andersson » 28 juni 2011, 17:22

Intressant. Du ser alltså en möjlighet att om Gustav dött av ålderdom en bit in på 1800-talet så hade detta, i förlängningen, kunnat leda till att Finland gjorde sig självständiga istället för att erövras av Ryssland?

Der Löwe
Medlem
Inlägg: 2589
Blev medlem: 7 juni 2010, 20:04

Re: Gustav III lever i 20-30 år till

Inlägg av Der Löwe » 28 juni 2011, 17:47

Mitt spår bygger ju på militära fiaskon som leder till missnöje men med en officerskår som är trogen sin gamle kung som de hjälpt fram till absolu makt och vars trohet de signalerar med vita armbindlar. Om armeerna är upplåsta på kontinenten och missnöjet kanaliseras på samma sätt som 1743 så kan det "pöbelväldet" ledas i olika rikningar. Min gissning då är att den i Sverige skulle fått mer "franska influenser" medan de i Finland fått mer nationalistiska.

Användarvisningsbild
Fredrik Andersson
Medlem
Inlägg: 1411
Blev medlem: 22 december 2005, 23:51
Ort: Södermanland

Re: Gustav III lever i 20-30 år till

Inlägg av Fredrik Andersson » 28 juni 2011, 17:50

Kunde ju vara intressant att spekulera vilken sorts relation ett Finland som blev självstandigt omkring 1840 skulle ha med ett Ryssland som inom 80 år skulle komma att genomgå en revolution. Hur skulle situationen i Baltikum sett ut fram till andra världskriget? Nä, det blir i så fall en egen tråd.

Skriv svar