Alternativa guld i Esc

Diskussioner om alternativa vägar historien kunde ha tagit.
Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28618
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Alternativa guld i Esc

Inlägg av Hans » 20 juli 2023, 13:49

Han har minst två som betraktar honom som idol här. Kanske av olika anledningar.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5058
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Alternativa guld i Esc

Inlägg av koroshiya » 20 juli 2023, 22:14

Hans skrev:
20 juli 2023, 10:27
...

Det är väl inget anmärkningsvärt, jag hade en flickvän på 24 när jag fyllde 50. Hustrun är bara 12 år yngre.
...
Det viktigaste är nog relationen i sig.

Själv har jag träffat folk som är 21 år yngre, och hon var då bara 17. Det är lite värre, om man inte känner till omständigheterna. Den äldsta jag har varit med kan ha varit 20 år äldre. Jag är väl en allätare.

Så jag fördömer inte, utan bara konstaterar att Serge verkar ha fastnat för yngre damer.

Gavrilo Princip
Medlem
Inlägg: 671
Blev medlem: 11 april 2010, 02:40

Re: Alternativa guld i Esc

Inlägg av Gavrilo Princip » 1 april 2024, 21:47

Såhär ungefär mittemellan den svenska uttagningen och den förestående "stora finalen" i Malmö är det ett kontrafaktiskt händelseförlopp jag undrar över: år 1982 representerades ju Sverige av gruppen Chips, som bestod av Elisabet Andreasson & Kikki Danielsson, och deras bidrag "Dag efter dag", skriven av Lasse Holm och Monica Forsberg. Den slutade på 8:e plats.

Tre år senare, dvs 1985 i Göteborg, tog ju som bekant Norge sin första seger med "La det swinge", skriven av Rolf Lövland och framförd av duon Bobbysocks, dvs samma Elisabet (Bettan) som ovan + Hanne Krogh.

"La det swinge" blir på svenska "Låt det svänga", medan "Dag efter dag" på norska blir "Dag etter dag".

Ponera nu, att det istället är Lasse Holm & Monica Forsberg, som 1982 sätter ihop bidraget "Låt det svänga", och den genom Chips då representerar Sverige. 1985 är det istället Rolf Lövland som skriver "Dag etter dag" åt Bobbysocks.
Hur slutar då detta för Sverige respektive Norge inklusive tävlingen som helhet 1982 resp. 1985? Speciellt -82, där ju i så fall två vinnarlåtar (den egentliga vinnaren det året var ju Nicole och hennes "Ein bisschen Frieden") konkurrerar mot varandra i samma tävling.

Vad tror ni?

Skriv svar