Var hade utvecklingen stått idag om Tredje riket fortlevt?

Diskussioner om alternativa vägar historien kunde ha tagit.
Gavrilo Princip
Medlem
Inlägg: 671
Blev medlem: 11 april 2010, 02:40

Var hade utvecklingen stått idag om Tredje riket fortlevt?

Inlägg av Gavrilo Princip » 28 juli 2010, 00:04

Ibland hör man att riktigt stora krig kan ha det goda med sig att det ger bl.a. tekniska och vetenskapliga upptäckter en knuff framåt. Framsteg som antingen inte skulle ägt rum alls eller dröjt ifall det ifrågavarande kriget eller annan form av samhällsomvandling (t.ex. franska revolutionen) aldrig hade brutit ut.

Min fråga är nu på vilka områden vi inte hade befunnit oss där vi är idag om Tredje riket levt vidare utan att fördenskull hela andra världskriget ägt rum. Här måste jag dock avböja svar i stil med "att det hade inte gått att undvika kriget om Tredje riket bestått" och liknande. Detta får diskuteras i en annan tråd.

Nu håller vi oss till hypotesen att Tredje riket fortlevt även efter 1945 med Versaillesfreden intakt. Detta förutsätter dock såvitt jag vet att Tyskland inte expanderat rent territoriellt bortsett från Anschluss av Österrike och möjligen också Sudetenland.

Vad hade det inneburit för den tekniska, medicinska och vetenskapliga utvecklingen på de flesta andra områden? Hade vi haft t.ex. TV, kabel-tv, satellitmottagare, färg-tv, cd, dvd, mikrovågsugnar, mobiltelefoner, faxar m.m. m.m.? Och den medicinska utecklingen? Ozonskiktet. Ja det täcker in vilka områden som helst
En person sade mig en gång att t.ex. rymdforskningen och månlandningen inte hade nått så långt som den är idag utan WW II. Likaså att kärnkraften inte varit möjlig.

Finns det områden där vi rentav skulle kommit längre i utvecklingen än vad vi gjort hittills om Tredje riket bestått i flera decennier, kanske rentav än idag? Nu menar jag dock inte att alla framsteg eller avsaknad av framsteg enbart skulle komma från Tyskland, utan självfallet även andra länder. Vad jag menar är att världen hade sett annorlunda ut och hur skulle det i så fall påverka utvecklingen? Hade t.ex. Frankrike och Storbritannien utvecklat Concordeplanet? Hade t.ex. Sydafrika utvecklat hjärttransplantationer? Hade s.k. "könskorrigeringar" varit möjliga?

Boken "Vårt händelserika århundrade" (Det Bästa) ger många intressanta tankeväckare i sina tidsaxlar.

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Inlägg: 3529
Blev medlem: 28 juni 2002, 19:40
Ort: Årsta, Stockholm
Kontakt:

Re: Var hade utvecklingen stått idag om Tredje riket fortlev

Inlägg av von Adler » 28 juli 2010, 11:14

Jag misstänker att vi skulle ligga långt, långt efter. Inte bara för att krig driver utveckling utan också för att en av Europas mest industrialiserade länder och en grundbult i utvecklingen styrs av en regim vars grundstenar bl.a. är en MYCKET stark anti-intellektualism, misstro mot resultat och vetenskaper från "icke-tyska" element o.s.v.

Gavrilo Princip
Medlem
Inlägg: 671
Blev medlem: 11 april 2010, 02:40

Re: Var hade utvecklingen stått idag om Tredje riket fortlev

Inlägg av Gavrilo Princip » 28 juli 2010, 11:24

von Adler skrev:Jag misstänker att vi skulle ligga långt, långt efter. Inte bara för att krig driver utveckling utan också för att en av Europas mest industrialiserade länder och en grundbult i utvecklingen styrs av en regim vars grundstenar bl.a. är en MYCKET stark anti-intellektualism, misstro mot resultat och vetenskaper från "icke-tyska" element o.s.v.

Intressant svar. Kan du specificera något område, där vi skulle legat långt, långt efter? Och i så fall på vilken nivå jämfört med var vi är idag inom det ifrågavarande området.

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Var hade utvecklingen stått idag om Tredje riket fortlev

Inlägg av B Hellqvist » 28 juli 2010, 12:42

TV fanns redan innan 2VK; det förekom reguljära utsändningar i Tyskland under kriget, och Berlinolympiaden 1936 visades på storbildsskärmar på några ställen runtom i Tyskland.

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Inlägg: 3529
Blev medlem: 28 juni 2002, 19:40
Ort: Årsta, Stockholm
Kontakt:

Re: Var hade utvecklingen stått idag om Tredje riket fortlev

Inlägg av von Adler » 28 juli 2010, 18:00

Medicinsk forskning, till exempel. Den forskning nazisterna bedrev var inte upprepningsbar, var ofta uppblandad med politik, drevs efter ideologiska linjer och ner genom vetenskapliga återvändsgränder p.g.a. politiska skäl. Genetiken, som inte visar på några skillnader mellan "rätt" och "fel" folkgrupper skulle säkerligen vara långt, långt efter. Mycket av forskarnas energier skulle ägnas åt att försöka vidmakthålla peer-reviewed science, alltså upprepningsbara försök enligt den vanliga västerländska modellen vi använder sedan c:a 100 år i kamp mot "arisk" forskning som får stora anslag för att de kommer fram till rätt resultat. Även forskare i andra länder skulle behöva föra den här kampen mot regeringsstödda tyska forskningsorgan och -press.

Sedan fysiken, där försöken att bilda en "arisk" fysik fri från "judiska" influenser... :roll:

Sedan har vi en av de absolut största korsbefruktningarna i världshistorien - när de avancerade brittiska teknikerna mötte de amerikanska resurserna och industriella kapaciteten. Radar, elektronrör, zonrör, micrrovågor o.s.v. o.s.v. - utan krig, ingen korsbefruktning. Brittiska patent förblir brittiska och utvecklingen saktas ned.

Jurgen Wullenwever
Medlem
Inlägg: 1216
Blev medlem: 12 november 2006, 00:46
Ort: Närke

Re: Var hade utvecklingen stått idag om Tredje riket fortlev

Inlägg av Jurgen Wullenwever » 29 juli 2010, 18:37

Vissa hälsofrågor hade fått en tidigare utveckling. Folkhälsan var viktig i tredje riket, och var en av anledningarna till att man försökte rensa bort "skadliga befolkningselement". De rökförbud som har kommit under senare år skulle åtminstone i Tyskland ha tidigarelagts några decennier. Djurskyddet skulle ha varit bättre.

kire_78
Ny medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: 28 juli 2010, 18:45

Re: Var hade utvecklingen stått idag om Tredje riket fortlev

Inlägg av kire_78 » 29 juli 2010, 21:58

Efterkrigstiden har ju präglats av kapprustning mellan Sovjet och USA på många områden,
jag vet inte om världen hade varit lika polariserad om 3riket fortlevt, då det hade funnits 3 dominerande ideoliger
istället för som nu 2.
Går det fortare om det är 2 eller 3 som tävlar?

Att inte öst och väst gick till storangrepp mot varandra beror i min föreställningsvärld på terrorbalansen av kärnvapen,
om nu inte andra världskriget inträffade så tror jag nog att introduktionen av kärnvapen dröjt då inte kriget tvingade fram dem, vilket skull ge en avsaknad av terrorbalans baserad på kärnvapen och då skull det brakat ihop ändå?

hoppas ni kan utläsa nått av mitt klotter
mvh /Erik

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3775
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Var hade utvecklingen stått idag om Tredje riket fortlev

Inlägg av a81 » 11 september 2010, 22:13

Om såväl Sovjetunionen som Nazityskland överlevt så länge att kärnvapen utvecklats, så hade det kanske blivit något slags kallt krig med tre olika block. Kanske hade Sovjetunionen och Nazityskland så småningom hamnat i kärnvapenkrig med varandra?

jeger
Medlem
Inlägg: 431
Blev medlem: 6 november 2010, 23:01

Re: Var hade utvecklingen stått idag om Tredje riket fortlev

Inlägg av jeger » 1 januari 2011, 23:32

Gentlemen,
Det er fristende å si at situasjonen antagelig ville vært som idag,dvs
!) Et Russland uten kommunisme
2) Et Storbritannia uten kolonier og uten stormaktsinnflytelse
3) Et Europa i en allianse hvor Tyskland er den sterkeste og førende makt
4)Et redusert Frankrike uten kollonier
5) En verden med perifere konflikter hvor USA og Tyskland er allierte (Afghanistan)
6)En verden hvor den tidligere axe-makt Japan er en av de sterkeste stater i Fjerne Østen
JEGER

Gavrilo Princip
Medlem
Inlägg: 671
Blev medlem: 11 april 2010, 02:40

Re: Var hade utvecklingen stått idag om Tredje riket fortlev

Inlägg av Gavrilo Princip » 14 augusti 2011, 05:27

"Sedan fysiken, där försöken att bilda en "arisk" fysik fri från "judiska" influenser... "

Låter intressant. Jag har hört sägas om något liknande detta tidigare. Kan du utveckla detta närmare, vd det hade inneburit, hur tyskarna tänkte sig gå tillväga, vilka de "orena" influenserna vara och vad skulle slutresultaten bli?

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Inlägg: 3529
Blev medlem: 28 juni 2002, 19:40
Ort: Årsta, Stockholm
Kontakt:

Re: Var hade utvecklingen stått idag om Tredje riket fortlev

Inlägg av von Adler » 17 augusti 2011, 16:31

Engelska wikipedia har en bra artikel:

http://en.wikipedia.org/wiki/Deutsche_P ... hird_Reich

LasseMaja
Redaktör emeritus
Inlägg: 4808
Blev medlem: 22 januari 2003, 08:19
Ort: Dalarna

Re: Var hade utvecklingen stått idag om Tredje riket fortlev

Inlägg av LasseMaja » 20 augusti 2011, 21:42

Rent globalt sett så hade det nog inte varit någon större skillnad. Kanske hade tysk forskning hämmats av nazistyret men samtidigt hade situation med kapprustning mellan tre block säkerligen stimulerat den. Sedan ställer jag mig lite frågande till de här slutsatserna att krigen ger oss ovärderliga vetenskapliga framsteg. Så tror jag inte är fallet, möjligen påskyndar man utvecklingen inom ett visst område en aning. Men vad har det egentligen för betydelse om exempelvis utvecklingen av jetflyget försenast ett eller ett par årtionden? Sett ur ett långsiktigt mänskligt perspektiv?

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5048
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Var hade utvecklingen stått idag om Tredje riket fortlev

Inlägg av koroshiya » 21 augusti 2011, 02:58

Själv tror jag att vårt öde är tämligen givet på lång sikt. Ur ett sådant perspektiv betyder inte ens tredje riket så mycket.

Ur de hemskaste illgärningar kan det ju också födas gott. Vi har exemplet med månlandningarna där tyska ingenjörers erfarenheter från kriget åtminstone spelade en viss roll.

Det är hemskt med lidande och helst vill man skynda in i himmelriket - men lidandet har alltid funnits. Det enda man kan göra är väl att försöka bygga en värld för alla, men på ett naturligt sätt, och hålla fast vid det som har skapat våra samhällen.

Kanske hade den totala ekonomiska nivån varit något lägre? Det sägs ju att en marknads storlek är viktigt. I det givna scenariot får man kanske tänka sig fler murar vilket bör ha varit sämre totalt sett.

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem
Inlägg: 4437
Blev medlem: 20 juni 2002, 13:51
Ort: Sverige

Re: Var hade utvecklingen stått idag om Tredje riket fortlev

Inlägg av Schwalbe » 23 augusti 2011, 07:03

Hittade en länk som kan vara av intresse:

http://www.helsinki.fi/uh/3-2006/juttu2.shtml

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3791
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Re: Var hade utvecklingen stått idag om Tredje riket fortlev

Inlägg av millgard » 23 augusti 2011, 07:35

LasseMaja skrev:Rent globalt sett så hade det nog inte varit någon större skillnad. Kanske hade tysk forskning hämmats av nazistyret men samtidigt hade situation med kapprustning mellan tre block säkerligen stimulerat den. Sedan ställer jag mig lite frågande till de här slutsatserna att krigen ger oss ovärderliga vetenskapliga framsteg. Så tror jag inte är fallet, möjligen påskyndar man utvecklingen inom ett visst område en aning. Men vad har det egentligen för betydelse om exempelvis utvecklingen av jetflyget försenast ett eller ett par årtionden? Sett ur ett långsiktigt mänskligt perspektiv?
Nu var det kanske inte så mycket jetflyget, däremot medicinska framsteg, förmågan att göra syntetisk färg, plaster och drivmedel och mycket annat som kanske annars inte blivit av alls.

Skriv svar