Ett annorlunda finskt krig.

Diskussioner om alternativa vägar historien kunde ha tagit.
Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Inlägg: 3529
Blev medlem: 28 juni 2002, 19:40
Ort: Årsta, Stockholm
Kontakt:

Re: Ett annorlunda finskt krig.

Inlägg av von Adler » 26 november 2012, 08:49

Jag har börjat försöka lägga in lite kartor. Jag funderar på att starta om hela grejen på alternatehistory och lägga in kartor o.s.v. och mer bilder.

Jag tänkte dock ställa en fråga - hur sannolikt finner ni följande scenario?

Efter det andra Schleswiga Kriget (eller motsvarade) så bildar Danmark och Sverige en slags konfederation med en militär allians, frihandelsavtal, valutor som är ställda på samma värde (i praktiken en valutaunion) och gemensam utrikespolitik - i övrigt sköter varje land helt sina egna affärer.

När Ryssland efter min tidslinjes motsvarighet till första världskriget kollapsar blir Estland, Lettland och Litauen fria.

Estland väljer Kungen av Sverige till regent - men blir han Kung eller Hertig av Estland? Estland går med i unionen - egen flagga, eget parlament, men med svenska kungen som regent. I övrigt gemensam valuta, tullavtal, arméstandardisering och militär allians.

Lettland väljer en president men går också med i unionen, medan Litauen förblir fristående.

Sannolikt?

Ostrobothnia
Medlem
Inlägg: 214
Blev medlem: 15 januari 2006, 18:14
Ort: Österbotten, Finland

Re: Ett annorlunda finskt krig.

Inlägg av Ostrobothnia » 30 november 2012, 14:53

Om det bara är en smaksak låter Hertigvärdighet över Estland bättre i gommen, men är det gångbart med en Hertig som "högsta höns"?

Om du kör en reboot, blir det i princip samma berättelse med utökat bildmaterial också eller har du tänkt köra modifikationer i berättelsen också?

Angående sannolikheten funderar jag lite på hur stor chans det är att om dessa länder äntligen blivit självständiga är villiga att direkt lägga bort en del av sin självständighet direkt igen. Fast det går säkert att gå runt det också, om de tex, förstår att de behöver stöd i ryggen när Ryssland växer starkt ånyo, vilket är en tidsfråga.

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Inlägg: 3529
Blev medlem: 28 juni 2002, 19:40
Ort: Årsta, Stockholm
Kontakt:

Re: Ett annorlunda finskt krig.

Inlägg av von Adler » 1 december 2012, 09:34

Tanken var samma story, kanske lite utbroderad med en post till här eller där eller någon förlängd, korta sammanfattningar för varje år och fler bilder, inklusive kartor över slagfälten (som den över Valuyev) för att skapa mer känsla och lättare förståelse. Huvudberättelsen förblir dock intakt.

Estland var ett Hertigdöme från 1219 till 1917, jag förmodade att det skulle kunna fortsätta att vara det. Ryssarna tycks dock ha kallat det ett Furstendöme själva men Hertigdöme på engelska, Tsaren var Knyaz (Furste) av Estland på Ryska, men Duke (Hertig) på Engelska.

I min tidslinje kommer nog Gustav IV Adolfs arvingar fortsätta trenden att kalla tronföljaren Storfurste av Finland.

Idén är att Sverige är mycket behjälpligt i Estlands självständighet, det skapar goodwill tillsammans med minnena av "den lyckliga svenska tiden" och ett elakt Ryssland nästgårds en vilja att ha en god och (relativt i alla fall) stark allierad.

Estland väljer den svenska kungen till monark (oavsett om det blir Kung, Furste eller Hertig av Estland), har tull- och valutaunion med Sverige, integrerar sina väpnade styrkor och sina vapenköp enligt svenska linjer, låter Sverige representera Estland i den mesta utrikespolitiken och förlitar sig på den svenska flottan. Man har en militär allians, en dynastisk union, en utrikespolitisk samordning och en valuta- och tullunion, men sin egen flagga, sitt eget parlament och sin egen stat.

Gavrilo Princip
Medlem
Inlägg: 671
Blev medlem: 11 april 2010, 02:40

Re: Ett annorlunda finskt krig.

Inlägg av Gavrilo Princip » 8 december 2012, 20:17

a81 skrev:
diskutera skrev:Sedan kan man ju fråga sig vad som skett om Sverige förlorat kriget, men inte förlorat så totalt att man blivit av med hela Finland. Kan man inte tänka sig ett scenario där Sverige fått släppa hela eller delar av den finländska kusten (inklusive Sveaborg?) mot Finska viken, men behållit resten av Finland?
Jag tror att Sverige kunde fått behålla i princip hela norra halvan plus kanske lite mer därtill, av Finland medan Ryssland nöjt sig med de sydligaste delarna. Det viktigaste för dem var nog att skydda S:t Petersburg till varje pris, vilket förutsätter kontroll över så mycket som möjligt av Finska viken. En gränsdragning i jämnhöjd med Tammerfors mot Björneborg är nog inte helt otänkbar, och Åland kan mycket väl ha förblivit svenskt.

Gavrilo Princip
Medlem
Inlägg: 671
Blev medlem: 11 april 2010, 02:40

Re: Ett annorlunda finskt krig.

Inlägg av Gavrilo Princip » 8 december 2012, 20:28

I anslutning till detta vill jag passa på att fråga panelen om gränsdragningarna mellan Finland och Sverige. Jag har för mig att jag på någon karta sett, att det redan under svensktiden gick en slags informell gräns genom vilken det som idag utgör nordligaste och nordvästligaste Finland ("huvudet" mot Norge samt "armen" nordväst mot Kilpisjärvi och Treriksröset) räknades till den svenska riksdelen av Sverige-Finland. Jag har tittat på kartor och kommit fram till att det nog i så fall var Kemi älv som utgjorde denna inrikesgräns mellan våra båda rikshalvor.

Om denna gräns bestått än idag, hade Finland och Norge inte alls gränsat mot varandra och Sverige skulle i så fall haft direktgräns mot Sovjet/Ryssland.

Någon som vet mer om detta?

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Inlägg: 3529
Blev medlem: 28 juni 2002, 19:40
Ort: Årsta, Stockholm
Kontakt:

Re: Ett annorlunda finskt krig.

Inlägg av von Adler » 9 december 2012, 01:50

Norrland inkluderade även det som nu är norra Finland.

Bild

Skriv svar