Ett annorlunda finskt krig.

Diskussioner om alternativa vägar historien kunde ha tagit.
Användarvisningsbild
Lejonmod
Medlem
Inlägg: 688
Blev medlem: 23 juli 2007, 12:19
Ort: Stockholm

Re: Ett annorlunda finskt krig.

Inlägg av Lejonmod » 25 maj 2010, 10:16

Bernadotte skrev:Å snälla adler, fortsät.
+2

BMJ
Medlem
Inlägg: 43
Blev medlem: 28 november 2008, 22:55

Re: Ett annorlunda finskt krig.

Inlägg av BMJ » 5 juni 2010, 21:03

Fortsätt gärna, mycket välskrivet och underhållande!

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Re: Ett annorlunda finskt krig.

Inlägg av Martin Lundvall » 15 juni 2010, 08:15

Ett inlägg som inte tillförde något har tagits bort.

/Martin

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Inlägg: 3529
Blev medlem: 28 juni 2002, 19:40
Ort: Årsta, Stockholm
Kontakt:

Re: Ett annorlunda finskt krig.

Inlägg av von Adler » 15 juni 2010, 23:32

Vad kan det ha varit?

Just nu skriver jag om det hela och på engelska för ett annat forum. Bl.a. ryssarnas brist på flotta och islossningen måste föras in mer realistiskt. Men jag ska återvända till slaget vid Lovisa/Svartholm snart. :)

diskutera
Medlem
Inlägg: 344
Blev medlem: 18 februari 2004, 20:51
Ort: Bengts gärde

Re: Ett annorlunda finskt krig.

Inlägg av diskutera » 16 juni 2010, 17:05

von Adler skrev:Vad kan det ha varit?
Mitt (numera borttagna) inlägg var en metafor för att betona det orealistiska (men likväl det rent skönlitterärt underhållande) i texten. Om man läste mitt inlägg rakt av, skulle det framstå som ren nonsens.

För att återgå till "ämnet"; Vad hände med de ryska förstärkningarna? Väntar på fortsättningen...

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Inlägg: 3529
Blev medlem: 28 juni 2002, 19:40
Ort: Årsta, Stockholm
Kontakt:

Re: Ett annorlunda finskt krig.

Inlägg av von Adler » 16 juni 2010, 21:28

Jag har försökt hålla det hyfsat realistiskt, vad är det du finner orealistiskt?

diskutera
Medlem
Inlägg: 344
Blev medlem: 18 februari 2004, 20:51
Ort: Bengts gärde

Re: Ett annorlunda finskt krig.

Inlägg av diskutera » 16 juni 2010, 23:05

Jag är inte jätteinsatt i styrkeförhållandena Sverige-Ryssland under perioden men det känns rent spontant lite underligt att den lilla Svensk-Finska bondearmén lyckats klara sig så pass väl mot den mycket större (och framförallt, stridshärdade) Ryska diton. I synnerhet i ett ögonblick då Ryssland slutit upp med Frankrike och kunde fokusera 100%-igt mot Sverige. Visst, med ett intakt Sveaborg och under den Brittiska flottans paraply, hade man kanske haft en kortskitig chans till ett Status Quo, men hur länge vill Britterna segla runt i Östersjön då de troligtvis har viktigare saker på agendan?

Att Brittisk hjälp erbjöds och bortsjabblades (historiskt) är jag medveten om, men hjälp till Sverige i den omfattningen du nämner i texten, anser jag höra hemma i drömmarnas värld...

Användarvisningsbild
Bernadotte
Medlem
Inlägg: 55
Blev medlem: 2 februari 2008, 16:40
Ort: kiruna

Re: Ett annorlunda finskt krig.

Inlägg av Bernadotte » 16 juni 2010, 23:13

diskutera skrev:Jag är inte jätteinsatt i styrkeförhållandena Sverige-Ryssland under perioden men det känns rent spontant lite underligt att den lilla Svensk-Finska bondearmén lyckats klara sig så pass väl mot den mycket större (och framförallt, stridshärdade) Ryska diton. I synnerhet i ett ögonblick då Ryssland slutit upp med Frankrike och kunde fokusera 100%-igt mot Sverige. Visst, med ett intakt Sveaborg och under den Brittiska flottans paraply, hade man kanske haft en kortskitig chans till ett Status Quo, men hur länge vill Britterna segla runt i Östersjön då de troligtvis har viktigare saker på agendan?

Att Brittisk hjälp erbjöds och bortsjabblades (historiskt) är jag medveten om, men hjälp till Sverige i den omfattningen du nämner i texten, anser jag höra hemma i drömmarnas värld...

Ifall du ser på olika slag från kriget så ser du att den svenska armén klarade sig ganska bra.

diskutera
Medlem
Inlägg: 344
Blev medlem: 18 februari 2004, 20:51
Ort: Bengts gärde

Re: Ett annorlunda finskt krig.

Inlägg av diskutera » 17 juni 2010, 06:00

Ja, men man vann enbart lokala drabbningar och inget avgörande. Kortsiktiga taktiska segrar m.a.o. Det var dessa jag hade i åtanke då jag skrev: "med ett intakt Sveaborg och under den Brittiska flottans paraply, hade man kanske haft en kortskitig chans till ett Status Quo".

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Inlägg: 3529
Blev medlem: 28 juni 2002, 19:40
Ort: Årsta, Stockholm
Kontakt:

Re: Ett annorlunda finskt krig.

Inlägg av von Adler » 17 juni 2010, 15:32

Ryssarna gick in i kriget väldigt halvhjärtat och på fransk order. Ryssarna hade egentligen inget intresse av att ta Finland innan Sveaborg föll - de var där för att tvinga in Sverige i kontinentalsystemet, på fransk begäran. Ryssarna var själva på väg ut ur kontinentalsystemet och hösten 1810 förkastade de i princip systemet helt. Det var när de vägrade skärpa sig om det som Napoleon invaderade.

Den ryska armén krossades så gott som totalt vid Austerlitz 1805 - det fanns inte mycket till stridserfaren armé att sätta in i Sverige 1808.

Den ryska armén var dessutom betydligt mer en bondearmé än den svenska. Indelningsverket skapade (i alla fall i teorin) en semi-professionell styrka, medan ryssarna bara hade gardet och utskrivna livegna.

Moore anlände med 11 000 man historiskt, men de landsteg inte p.g.a. bortschabblandet och att Moore ansåg att svenskarna inte försvarade sig själva när han fick veta att Sveaborg fallit. Britterna stödde traditionellt sina kontinentala allierade med subsidier, underhåll och flottunderstöd. 1808, även efter att de inte landstigit, lämnade britterna 11 linjeskepp och 5 fregatter för att stödja Sverige i Östersjön. Dessa blockerade tillsammans med 10 svenska linjeskepp och 5 svenska fregatter den ryska östersjöflottan ända till oktober 1808.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3775
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Ett annorlunda finskt krig.

Inlägg av a81 » 22 juni 2010, 20:02

diskutera skrev:Jag är inte jätteinsatt i styrkeförhållandena Sverige-Ryssland under perioden men det känns rent spontant lite underligt att den lilla Svensk-Finska bondearmén lyckats klara sig så pass väl mot den mycket större (och framförallt, stridshärdade) Ryska diton.
Håller med, men samtidigt var Sverige ett mycket rikare (mindre fattigt) land än Ryssland. Om jag minns rätt hade Sverige tre-fyra gånger högre BNP per capita än Ryssland i början av 1800-talet. Sverige var ett ganska normalt europeiskt land ekonomiskt sett, faktiskt rikare (mindre fattigt) än genomsnittet, medan Ryssland var oerhört fattigt. Visst var Ryssland ett mycket större land (med tio gånger så stor befolkning?), men det var också mycket fattigare och i många avseenden mindre utvecklat.

Sedan kan man ju fråga sig vad som skett om Sverige förlorat kriget, men inte förlorat så totalt att man blivit av med hela Finland. Kan man inte tänka sig ett scenario där Sverige fått släppa hela eller delar av den finländska kusten (inklusive Sveaborg?) mot Finska viken, men behållit resten av Finland?

diskutera
Medlem
Inlägg: 344
Blev medlem: 18 februari 2004, 20:51
Ort: Bengts gärde

Re: Ett annorlunda finskt krig.

Inlägg av diskutera » 23 juni 2010, 17:38

Att Sverige eller de övriga Europeiska länderna (Västeuropa) var rikare än Ryssland (per capita) är jag medveten om, men detta är en relativt klen tröst om man står ensamt mot ett land med förhållandevis enorma kvantiteter att tillgå. Och även om scenariot i von Adlers historia stämt, med ett intakt Sveaborg under den svenska motoffensiven, tror jag ändå att Sveriges krigsmakt fått det surt då de ryska förstärkningarna anländer. Ryssland har ju för tillfället ryggen fri mot Napoleon.

Men jag är ändå en anhängare av teorin om att det främst var inre splittringar i de intellektuella och makthavande kretsarna som sänkte Sverige. Det är svårt att kanalisera ett försvar utåt, om man bråkar inbördes.

Användarvisningsbild
Bernadotte
Medlem
Inlägg: 55
Blev medlem: 2 februari 2008, 16:40
Ort: kiruna

Re: Ett annorlunda finskt krig.

Inlägg av Bernadotte » 24 juni 2010, 00:01

Ja antagligen skulle Ryssland slå oss om dem satsade helhjärtat på kriget men som nämnts tidigare så gjorde dem inte det.

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Inlägg: 3529
Blev medlem: 28 juni 2002, 19:40
Ort: Årsta, Stockholm
Kontakt:

Re: Ett annorlunda finskt krig.

Inlägg av von Adler » 25 juni 2010, 01:04

Ryssarna höll över 50 000 man i Estland och Livland mot brittiska landstigningar - kombinerat med de ~30 000 man som var involverade i Finland plus garnisioner i S:t Petersburg, mot polska och turkiska gränserna o.s.v. så hade ryssarna inte kapacitet att hålla så mycket mer soldater samtidigt.

svartekaptenen
Medlem
Inlägg: 601
Blev medlem: 9 september 2007, 19:31
Ort: Malmö

Re: Ett annorlunda finskt krig.

Inlägg av svartekaptenen » 1 januari 2011, 15:46

Tänker du fortsätta? Hur långt fram i tiden om så är fallet, läste faktiskt denna
tråd först på alternate history discussion och där nämndes Skalman så jag letade upp
den här. mycket välskriven och intressant.

Skriv svar