När Sverige halkade in i andra världskriget

Diskussioner om alternativa vägar historien kunde ha tagit.
Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †
Inlägg: 9662
Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
Ort: Stockholm

Re: När Sverige halkade in i andra världskriget

Inlägg av Stellan Bojerud » 23 mars 2009, 02:27

Mycket intressant! Men allt blir så mycket enklare utan politik.

Användarvisningsbild
FNP
Medlem
Inlägg: 1197
Blev medlem: 22 augusti 2002, 01:29
Ort: Lidingö

Re: När Sverige halkade in i andra världskriget

Inlägg av FNP » 23 mars 2009, 18:23

Kan vi lita på Krigsmakten?

Med Boehman på väg till Washington i en av Pan-Ams Clippers och Günther till Helsingfors i en av ABAs Ju 52, samlas
P-A Hansson, Wigforss och Möller ute i Bromma.

P-A: "Jag har skickat Günther till Helsingfors på särskilt uppdrag. Mest kanske för att sondera terrängen, för förslaget herrarna kokade ihop på Grand", sneglar mot Wigforss,"verkar mer hämtat ur en detektivroman än ur verkligheten."

Wigforss: "Jag är alls inte övertygad själv, men vårt manöverutrymme blir allt mer kringskuret och Rikard (Sandler) - Ja, något dumhuvud är han alls då inte!"

Möller: "Vilket förslag?"

P-A: "Det tar vi när det blir aktuellt. Vad jag bjöd över er hit för är svårt att diskutera, så svårt att jag inte ville ha med Per-Edvin - det finns risk att han brusar upp eller blir ledsen - något vi alls inte har råd med i detta läge."
"Det kan komma en tid då vi måste kämpa och dessutom kämpa rejält även om det är hopplöst och utgången given.
Men, jag är uppriktigt osäker om vi får krigsmakten med oss. Ni känner ju Thörnell och hans linje och bakom honom finns det ju andra vilka är än mer vankelmodiga.Manskapet kan vi nog förlita oss på - Man ger sig inte ostraffat på en svensk! - men befälen och särskilt de högre gör mig tveksam."

Wigforss "Du utrycker dig försiktigt du! Jag litar inte på dem ett dugg! Tamm, Ehrensvärd,Douglas, Nygren - bara idel ädel adel med bruna handskar och..."

P-A: "Så, så! Så illa är det nog inte, men det skulle nog vara bra att få en bättre uppfattning, för det fall yngre krafter måste till. Det är här du kommer in Gustav."

Möller: "Vad för något?"

P-A: "Jag vill att du uppdrar åt någon bra karl ur polisen, någon detektiv, att grundligt, men diskret låta undersöka vilka av våra högre befäl som kanske inte riktigt har den rätta glöden så att säga. Resurser är inget problem, men vi måste ha resultat å det snaraste. Nog har du väl någon lämplig kandidat?"

Möller: " Vad du föreslår är oerhört! Men, också jag förstår att tiden för subtila resonemang snabbt rinner ut - och ja, jag har ett förslag: Kommissarie Harry Söderman."
Senast redigerad av 1 FNP, redigerad totalt 23 gånger.

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †
Inlägg: 9662
Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
Ort: Stockholm

Re: När Sverige halkade in i andra världskriget

Inlägg av Stellan Bojerud » 23 mars 2009, 18:28

Mycket bra och synnerligen roande! Detta skulle kunna bli grunden till en kontrafaktisk roman!

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †
Inlägg: 9662
Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
Ort: Stockholm

Re: När Sverige halkade in i andra världskriget

Inlägg av Stellan Bojerud » 23 mars 2009, 18:42

"Revolver-Harry" Söderman identifierar genast två pålitliga officerare, nämligen Helge Victor Jung och Gustaf Petri. Gustaf Petri står dessutom på vänskaplig fot med Gunnar Emanuel Sträng och är väl renommerad i LO-kretsar.

Användarvisningsbild
FNP
Medlem
Inlägg: 1197
Blev medlem: 22 augusti 2002, 01:29
Ort: Lidingö

Re: När Sverige halkade in i andra världskriget

Inlägg av FNP » 23 mars 2009, 19:43

Den 15 juni besöker Chefen för Marinen viceamiral Fabian Tamm, Chefen för Kustflottan konteramiral Gösta Ehrensvärd ombord på dennes flaggskepp, pansarskeppet Gustav V till ankars på Hårsfjärden.

F-T: "Jag har med mig de senaste underrättelserna från Forshell i Berlin, vi har en god bild över vad Kriegsmarine förfogar över. Av större enheter var läget 1/6 följande:
Gneisenau, Scharnhorst - disponibla
Deutschland: ej disponibel
Scheer & Hipper: disponibla
Nürnberg, Köln, Emden: disponibla
Leipzig: ej disponibel
Större jagare och torpedbåtar: ett 10-tal disponibla
Eskortfartyg: ca 30 disponibla
Motortorpedbåtar: ca 20 disponibla
Ubåtar: högst 30 disponibla
Dessutom skolfartygen: Schlesien och Schleswig - Holstein
Minfartyg: högst 10 inklusive HM
Minsvepare: kanske 50

Tillsammans mer än tillräckligt mot oss, men otillräckligt mot britterna."

G-E: "Men, inte kommer vi väl slåss med Tyskland? Narvik är ju ett i längden hopplöst företag och vi har ju inget otalt med tyskarna - tvärt om."

F-T. "Det är förvisso så, men vår allra högsta ledning, har redan retat upp Führern med sin senfärdighet. Om bara bror din suttit i Boden nu, kunde saken varit klar."

G-E: "I vilket fall, vid ett krig med England har vi ingen roll."

F-T:"Nej, så hur tänker du göra om det otänkbara blir sannolikt?"

G-E:"Om du avser mitt förslag till taktiska dispositioner så har jag satt flaggen i arbete med ett antal olika alternativ. Något annat menar du väl inte?"

F-T: "Naturligtvis inte! Nationens ära kränker man inte! Det måste göras fullständigt klart!"

G-E: "Gott, jag kan se två sinsemellan olika huvudalternativ:
1.Ett offensivt med avsikten att störa en överskeppning maximalt i dess initiala och därmed mest känsliga del - fördelen med detsamma är att det ger armén och artilleriet bästa möjlighet att faktiskt förhindra att trupperna kommer i land - annat än som skeppsbrutna. Nackdelen är att våra förluster kommer att bli avsevärda och sannolikheten till framgång är låg.

2.Ett defensivt där endast lokala stridskrafter och i huvudsak äldre ubåtar sätts in tidigt. Kustflottan och de modernare enheterna hålls tillbaka antingen samlat till Östersjön eller delat med en stridsgrupp bestående av moderna jagare och ubåtar på västkusten och skeppen med understöd på ostkusten. Avsikten är att i ett senare skede slå mot det sjöburna underhållet när motståndaren av uthållighetsskäl inte längre kan maximera sin skyddsmässiga insats, dessutom skydda Gotland och oskusthamnarna mot eventuella företag. Ja, dessutom finns möjligheten att ge Göteborgseskadern västlig kurs om så skulle vara önskvärt."

"I bägge fallen förordrar jag enträget att regeringen å det snarast ger mig tillåtelse att lägga ut prioriterade mineringar, med full handlingsfrihet att också minera på fritt hav!"

F-T: "Jag skall framföra det till Sköld, men jag tvivlar på det i nuläget. Jag har redan vidtagit mer defensiva åtgärder enligt följande:
-Samtliga fasta kustartilleribatterier är fullständigt bemannade. De rörliga befinna sig i Skåne under kontroll av respektive fördelningschef.
-Forcerade ansträngningar pågår att få de nya fastabatterierna eldberedda, pjäs för pjäs.
-Kustsignalväsende och sjötrafikkontroll fullt bemannade.
-Jag låter bogsera ned såväl Wasa som Oden och Niord till Malmö respektive Landskrona och Helsingborg för att om möjlig tjänstgöra som batterier - Vi damsuger depåerna efter ammunition och utbildat folk för dessa, men hinner vi inte få dem eldeberedda får de förstärka redan utpositionerade spärrfartyg. Jag har utformat en order där jag likställer oförmåga att blockera hamninloppen med landsförräderi, så det skall nog f-n inte bli någon Norge repris."
-Allt som flytter är rustat eller under reparation - varven jobbar treskift, vi har flyttat Svärdfisken till ÖVK."

G-E: "Gott, du kommer få mina mer detaljerade planer om ett par dagar, vi bör överväga att ställa samtliga offensiva enheter under min kontroll, skulle läget så kräva."

F-T:"Ha, det kan jag tro du tycker. Simonsson och Åkermark håller nog inte med, trots att det mest är skräp."

G-E:"Jag behöver fjärrspaning med flyg nedåt Kadettrännan, Rügen och mot Danzig till. Helst ett pass om dagen. Vill inte använda T-2:orna till det."

F-T: "Jag skall se vad jag kan göra, men det är ont om flygbränsle och Friis slår lika mycket vakt om sina B 3:or som du om dina T-2:or."

G-E "Föreslår att vi låter Hagman återvända till Cork med jagarna, verkar oklokt att utlämna dem till Churchills godtycke i detta läge."

F-T:"Ja det låter klokt.... du det finns en annan utveckling jag också måste diskutera med dig. Du förstår att det finns de som..."

mattep74
Medlem
Inlägg: 445
Blev medlem: 8 juni 2004, 16:09
Ort: Västerås

Re: När Sverige halkade in i andra världskriget

Inlägg av mattep74 » 23 mars 2009, 20:51

Stellan Bojerud skrev:London 17 juni 1940: Redan efter en flaska whisky är Winston C ur humör och vräker otidigheter över Air Chief Marshal Hugh Dowding, som vägrar sända jaktplan till Frankrike och därmed svikit det löfte till fransmännen som WC gjort, som i sin tur får honom att framstå som lögnare och svikare.

Sedan kommer turen till Narvik: "Vi har 21 bataljoner som är sysslolösa där. Svenskarna gullar med tyskarna och låter dom åka järnväg till Trondheim. Vad skall vi använda dessa bataljoner till? Jag vill ha gruvorna!"
OTL så var väl WC fullständigt medveten om att de inte kunde sända jaktplan till Frankrike?

Sen kan väl premiärminsistern vara hur förbannad han vill, det är väl ÖB som styr styrkorna?

Användarvisningsbild
FNP
Medlem
Inlägg: 1197
Blev medlem: 22 augusti 2002, 01:29
Ort: Lidingö

Re: När Sverige halkade in i andra världskriget

Inlägg av FNP » 23 mars 2009, 22:33

Läget den 18/6 1940

Kustflottan(Kam Gösta Ehrensvärd)
1.Pskdiv (Sverige, Gustav V, Drottning Victoria) (Hårsfjärden)
2.Kryssardiv (Clas Fleming, Hjkr 3 Drottning Victoria, Hjkr 10 Fidra)(Hårsfjärden)
2.Vbdiv (Snapphanen, Jägaren, Väktaren, Kaparen)(Hårsfjärden)

Spaningsavd Gotland (3/F2)(Hårsfjärden)
1.Jagardiv (Klas Horn, Klas Uggla) (Oxelösund)
2.Jagardiv (Stockholm, Göteborg, Malmö)(Hårsfjärden)
3.Jagardiv (Nordenskjöld, Eherensköld)(Västervik)

Ubåtsavd (Svea)(Västervik)
1.Ubåtsdiv (Draken, Gripen, Ulven) (Visby)
2.Ubåtsdiv (Sjölejonet, Sjöbjörnen, Sjöhunden) (Västervik)
4.Ubåtsdiv (Svärdfisken, Dykaren, Tumlaren) (Hårsfjärden)

Trängavd (Marieholm, Prins Carl) (Hårsfjärden)
1.Trängdiv (Sveparen, Sökaren, Sprängaren, 2 Hjvb typ I)(Hårsfjärden)

Roslagens flygflottilj (1/F 2, 2/F 2)
Dristigheten (Hårsfjärden))
Depåftg 71 Rane (Västervik)

Ålandshavsavdelningen (Norrtälje-Gävle)
Isbr Atle
Hjkb 17 Norrtälje
Hjkb 40 Runeberg
1. Msvpdiv (Arholma, Landsort)
31.Vbdiv (4 vdb)
32.Vbdiv (4 vdb)
41.Vbdiv (6 Hv)

Stockholmsavdelningen (Landsort-Norrtälje)
Kb Svensksund
Hjkb Fuijyama
15.Vbdiv (5 vdb)
17.Vbdiv (5 Hv)
20.Vbdiv (5 Hv)

Norrlandsavdelningen (Gävle-Haparanda)
Isbr Ymer
Hjkb 44 Poseidon
Hjkb 45 Triton
13 Vedettbåtdiv (4 Hv)
14.Vedettbåtdiv (3 Hv)

Norrköpingseskadern (Kmd B Lindgren) (Landsort-Kalmar)
2.Pskdiv (Oscar II, Äran)
3.Kryssardiv (Hjkr 4 Waria, Hjkr 5 Warun)
7.Jagardiv (Wale, Vidar)
M 1, M 2
Hjkb 22 Isbrytaren II
Örnen
23.Vbdiv (5 Hv)
24.Vbdiv (5 Hv)

Visbyavdelningen (Gotland)
Jacob Bagge
26.Vbdiv (5 Hv)
27.Vbdiv (5 Hv)
34.Vbdiv (4 Hv)

Karlskronaavdelningen (Kk1 K G Dyrssen) (Ystad-Kalmar)
Hjkr 14 Wiros
Hjkb 30 Svanen
5.Ubåtsdiv (Illern, Uttern, Bävern)
28.Vbdiv (5 Hv)
29.Vbdiv (6 vb)
30.Vbdiv (5 Hv)

Malmöavdelningen (Öresund)
Hjkb 31 Bore
35.Vbdiv (6 Hv)

Göteborgseskadern(kmd A.Cassel)
3.Pskdiv (Manligheten, Tapperheten) (Marstrand)
4.Jagardiv (Ragnar, Sigurd) (Marstrand)
5.Jagardiv (Wrangel, Wachtmeister) (Kungsbacka)
3.Ubåtsdiv (Delfinen, Springaren, Nordkaparen) (Göteborg)
6.Ubåtsdiv (Sälen, Hajen, Valrossen, Valen) (Varberg-Falkenberg)
3.Minsverpardiv (Styrbjörn, Starkodder, Hv 383, Hv 384) (Marstrand)
1.Mtbdiv (T 3, T 4, T 11-T14) (Halmstad)
Hjkb 41 Skagerack
Hjkb 43 Odin
19.Vbdiv (6 Hv)
36.Vbdiv (6 Hv)
42.Vbdiv (6 Hv)

Oskarhamn
Kryssaren Fylgia (under ombyggnad)

Cork, Irland
Jagarna Puke, Psilander, Romolus, Remus
Depåfartyget Patricia
Tankfartyget Castor
Senast redigerad av 2 FNP, redigerad totalt 24 gång.

Användarvisningsbild
FNP
Medlem
Inlägg: 1197
Blev medlem: 22 augusti 2002, 01:29
Ort: Lidingö

Re: När Sverige halkade in i andra världskriget

Inlägg av FNP » 23 mars 2009, 23:06

Läget 18/6 1940 kl 0800

Kustartilleriet

Älvsborgs fästning
1.Batt 4 x 1 8 cm kan M/83 (underställda C III. förd)
2.Batt 4 x 1 8 cm kan M/83 (underställda C III. förd)
Mul 5
Motorbåtar för sjötrafikkontroll

Oscar II fort
Batt O2 2 x 1 24 cm M/04
Batt O3 4 x 1 57 mm M/99
1.Lvbatt 2 x 1 75 mm M/24

Spärren Älfsborg ÄG
Batt GB 4 x 1 57 mm M/95
Minspr ÄG

Spärren Galtö GÖ
Batt GÖ 2 x 1 12 cm M/94
Batt RI 3 x 1 57 mm M/89B
2 x 1 40 mm lvakan M/36
Minspr GÖ 1
Minspr GÖ 2

Spärren Donsö DÖ
Batt DÖ 3 x 1 57 MM/89B (påbörjat 1/5 klart 8/8)
Minspr

Spärren Styrsö SY
Batt SY 2 x 1 15 cm M/03B
2 x 1 40 mm lvakan M/36

Spärren Björkö
Batt BV 4 x 1 57 mm M/89 (påbörjat 1/5 klart 8/8)
Batt BÖ 3 x 1 57 mm M/89 (påbörjat 1/5 klart 8/8)
Minspr BJ 1
Minspr BJ 2

Spärren Marstrand
Batt KÖ 2 x 1 57 mm M/99 (påbörjat 1/5 klart 8/8)
Batt RÖ 2 x 1 57 mm M/89
Batt DY 2 x 1 57 mm M/89
Minspr MD

Användarvisningsbild
Ragnar Svedje
Medlem
Inlägg: 1157
Blev medlem: 30 mars 2005, 14:00
Ort: Stavanger

Re: När Sverige halkade in i andra världskriget

Inlägg av Ragnar Svedje » 23 mars 2009, 23:17

Stellan Bojerud skrev:Mycket intressant! Men allt blir så mycket enklare utan politik.
Såg inte förrän nu att du gjorde inlägget mitt i natten. Jag vet att skalman är fängslande men glöm inte att sova, det är också viktigt.

Har reflekterat över scenariot i Hearts of Iron och kommit fram till att jag får stryk eller nättopp håller stånd medans Tyskland är upptaget av fälttoget i västeuropa... Det betyder att när Vichy-Frankrike väl är upprättat och krigstillstånd fortfarande råder mellan Sverige och Tyskland så är jag bortom all räddning.

Användarvisningsbild
FNP
Medlem
Inlägg: 1197
Blev medlem: 22 augusti 2002, 01:29
Ort: Lidingö

Re: När Sverige halkade in i andra världskriget

Inlägg av FNP » 23 mars 2009, 23:21

Läget 18/6 1940 kl 0800

Kustartilleriet

Batteri Hälsingborg
Batt HB 4 x 1 15,2 cm M/40
Minspr HB
2 x 1 40 mm lvakan M/36

Batteri Ystad
Batt YD 2 x 1 12 cm M/94
2 x 1 40 mm lvakan M/36

Batteri Trelleborg
Batt TE 2 x 1 15,2 cm M/98
2 x 1 40 mm lvakan M/36

Användarvisningsbild
FNP
Medlem
Inlägg: 1197
Blev medlem: 22 augusti 2002, 01:29
Ort: Lidingö

Re: När Sverige halkade in i andra världskriget

Inlägg av FNP » 23 mars 2009, 23:36

Stellan Bojerud skrev:Mycket bra och synnerligen roande! Detta skulle kunna bli grunden till en kontrafaktisk roman!
Åtminstone sedan jag läste "Attentatet i Pålsjö skog" har jag närt en sådan tanke.

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Inlägg: 3529
Blev medlem: 28 juni 2002, 19:40
Ort: Årsta, Stockholm
Kontakt:

Re: När Sverige halkade in i andra världskriget

Inlägg av von Adler » 24 mars 2009, 12:46

Till hands finns c:a 94 miljoner gevärsskott i slutet av juni, produktionen är c:a 10 miljoner skott i månaden, något som kommer nå 20 miljoner mot slutet av året.

Hur är finnarnas reaktion i det här scenariot? Sverige är farligt nära en krigssituation, samtidigt som finnarna precis lämnat en, men fått stora mängder materiel som kommit för sent för att sättas in i vinterkriget. Kan finnarna tänkas återlämna materiel, alternativt sälja erövrad rysk materiel för att ge svenskarna en lite starkare ryggrad?

Hur ser pansarbeståndet ut, accelereras produktionen i möjligaste mån? Det kanske inte går p.g.a. flaskhalsar i pansarproduktionen?

Pansarbilar
1xKrigsmotorcykel - pansrad motorcykel med sidovagn och kulspruta.
2xPbil fm/25 Tidaholm - förmodligen utslitna.
1xPbil fm/26 Tidaholm - förmodligen utsliten, med 37mm-kanonen från Renaulten.
1xPbil fm/29 - förmodligen utsliten.
32xPbil m/31 varvid en god del förmodligen är väldigt slitna och behöver få pansar och beväpning överflyttade till annat chassi. 10 av dem har en 37mm kanon och en kulspruta, resten två kulsprutor.
5xPbil m/41.
15xPbil m/39, med ytterligare 30 beställda som m/40.

Stridsvagnar
4xStrv m/21 - förmodligen utslitna.
5xStrv m/21-29 - förmodligen utslitna.
2xStrv m/Carden-Lloyd - en Mk IV och en Mk VI
1xStrv fm/28 Renault, förmodligen utsliten, utan beväpning.
3xStrv m/31 - förmodligen utslitna.
1xStrv fm/31 - förmodligen utsliten.
48xStrv m/37
16xStrv m/38
20xStrv m/39 är beställda och håller på att levereras.

Fordon som köptes från Finland efter vinterkriget, för utvärdering m.m.
1xT-37A
1xBT-5
2xT-26B
3xBA-10

Dessutom finns pansartågen Kiruna och Boden vilka knappast imponerande med polska mått mätt, men ändock. Pansartågen Östersund och Malmö låg i delar i järnvägsdepåer, redo att användas i händelse av en generell mobilisering - jag vet dock inte när de färdigställdes, men en situation som i tråden kan man anta att de påskyndats.

Användarvisningsbild
FNP
Medlem
Inlägg: 1197
Blev medlem: 22 augusti 2002, 01:29
Ort: Lidingö

Re: När Sverige halkade in i andra världskriget

Inlägg av FNP » 27 mars 2009, 16:57

London 18 juni kl 11 om aftonen, Downing Street 10. Möte med försvarsrådet.

Winston Churchill: "Jag vill börja detta möte med att erinra herrarna om att vi är ingripna i konflikt, där inget pris utgår för andra plats!" "Överallt synes de tyska vapnen segerika och överallt springer vi som harar!" "Det duger inte, DET - DUGER - INTE!"

Halifax: "Ord båtar föga, vi behöver..."

WC: "Handling, HANDLING! och det är ju vad jag sagt hela tiden!" "Nu är rätta tiden att visa att vi trots allt inte är slagna." "De tyska arméerna har nu med säkerhet fjärmat sig allt för långt från underhållsförbanden, varför den franska armén rimligen..."

Dill: "Den franska armén är slagen - slagen i spillror - vad är det PM inte förstår i detta läge?"

WC: "Det är det förbannade Luftwaffes inverkan, om vi bara kastade grus i dess verksamhet med ett kraftfull insats av våra yppersta förband med Spitfires så skulle nog..."

Newall: "....Vårt eget land ligga prisgivet."

WC: "Defaitism, DEFAITISM!" "Finns det då ingen som kan föra fram något positivt? Vi har ju Narvik! Kan vi inte sätta Herr Hitlers bakgård i brand? Eller åtminstone strypa odjurets tillförsel av järnmalm?"

DIll: "Herr PM, DET- FINNS - INGEN - VÄG!, Vi rycker framåt, till vilken nytta undra vi alla... , men det går långsamt och underhållsläget blir allt mer sårbart.""Herr PM, jag yrkar å det bestämdaste..."

WC: "Pound! POUND! Sitt inte där och sov!" "Herr Cromwells armé och den flygande Cricketklubben sviker som vanligt , men Hans Majestäts treudd svingas väl fortfarande med fast och säker hand!?"

Pound: "PM, en demonstration mot t.ex. Genua borde...."

WC: "Bah! Beskjutning av Italienarna får dem möjligtvis att agera än mer inkompetent, men DET är krig i marginalen!" "Jag vill slå mot Tyskalnd och dess hjärta! Krupp! Ruhr! Jag vill ha malmen!"

Dill, sneglar på Newall, nickar åt Pound till: "Ja, vi forsätter naturligtvis, så länge underhållet är säkrat och det innebär naturligtvis luftherravälde, vilket antingen Newall eller Pounds gossar måste ordna!"

Newall, snabbt: "Som PM själv önskar måste förband finnas här i beredskap för kontinenten och inte nedstuvade ombord på något lastfartyg på väg mot evigheten."

Pound, något förvirrad: "Vad? Vaddå nedstuvade? Vi tar dem på hangarfartyg, jag har Glorious och Ark Royal...."

WC:"JA, NATURLIGTVIS!" "POUND NI ÄR ETT GENI!" "Det här skall gjuta mod i våra franska vänner och ge tyskarna hicka!" "Amiral, utarbeta skyndsamt planer för ett större angrepp från hangarfartyg mot gruvorna i Kiruna!"
När tyskarna ser att svenskarna inte kan skydda deras dyrbara malm, kommer de släppa all polityr och skyndsamt rycka fram - oinbjudna!" "Svenskarna har inget val de måste skjuta på tyskarna - Vi kommer nämligen - skylla allt på felnavigering p g a norrskenets inverkan på magnetkompassen!!!!"
"H: -Du får spela det diplomatiska spelet"
"Dill: -Ni får sätta fart framåt, mot Kiruna!"
" Pound: -Du får 5 dagar inte mer!"
"Utmärkt!" "Nu till nästa punkt: Hur mycket tonnage kan vi ställa till franska regeringens förfogande för evakuering av vital utrustning till Nordafrika? Vi måste göra allt för att hålla dem kvar i kriget!" "Gentlemen, jag vill höra förslag...."
Senast redigerad av 1 FNP, redigerad totalt 27 gånger.

Användarvisningsbild
FNP
Medlem
Inlägg: 1197
Blev medlem: 22 augusti 2002, 01:29
Ort: Lidingö

Re: När Sverige halkade in i andra världskriget

Inlägg av FNP » 27 mars 2009, 17:30

Tidsnummer: 192300

Från: Befälhavande amiralen Home Fleet sir Charles Forbes
Till: Förste sjölorden, sir Dudley Pound

HMS Glorious, HMS Ark Royal, HMS Renown (flagg), HMS Repulse, HMS Sussex, HMS Devonshire, HMS Newcastle, HMS Calcutta och 8 jagare
under befäl av viceamiral R.J Withworth lättade 2000. Op NORTHERN LIGHT planeras till lördag 22/6 kl 0600.

God save the King

mattep74
Medlem
Inlägg: 445
Blev medlem: 8 juni 2004, 16:09
Ort: Västerås

Re: När Sverige halkade in i andra världskriget

Inlägg av mattep74 » 27 mars 2009, 17:45

Om UK bombar Kiruna, betyder inte det att svenskarna kanske blir mindre intresserade av att stödja UK och kanske stödjer Tyskland istället.

När jag läser historiska böcker om denna tid så får jag intrycket att allmänheten i Sverige inte direkt var tyskarnas största fans, ett angrepp av engelsmännen kan få dem att bli det.

Skriv svar