Karelian SSR, ej avskaffat 1956?

Diskussioner om alternativa vägar historien kunde ha tagit.
Frogman
Medlem

Karelian SSR, ej avskaffat 1956?

Inlägg av Frogman » 01 aug 2007 18:57

Kareliska SSR fanns kvar som delrepublik 1991, http://en.wikipedia.org/wiki/Karelo-Finnish_SSR
då den inte blev uppslukad av Ryska SSR 1956.
Dom blir självständiga som stat 1992 i samband med USSRs sammanbrott, vad händer sen, blir dom kvar i OSS/CIS, tillåter dom invandring och att Finska medborgare med rötter i området att få tillbaka mark/fastigheter?
Blir dom en del av EU rent av?
Jag tror dom blir EU medlemmar samtidigt som Baltikum och att samtliga innevånare får medborgarskap i det glesbefolkade landet och att dom tillåter Finska medborgare att få tillbaka mark/fastigheter eller få statsobligationer så att dom kan köpa andra fastigheter/mark.
Ryska blir därmed officiellt språk i EU, då Kareliska republiken är tvåspråkig Finska/Ryska.
Landet hade varit 91:a största till ytan och samma storlek som Uruguay.

Användarvisningsbild
cocteau
Medlem

Inlägg av cocteau » 01 aug 2007 21:18

Jag tror att demografin i KSSR hade sett lika ut som den gjorde i KASSR så historien skulle nog se ut precis som nu.

Området som togs från Finland som hamnade i K(A)SSR var ju ungefär södra halvan av delarna av Salla/Kuusamo samt det man vanligen kallar Ladogakarelen. Resten tillföll ju Murmansk oblast och Leningrad oblast i RSFSR.

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem

Inlägg av Martin Lundvall » 02 aug 2007 10:15

Jag tror inte det hade varit aktuellt med medlemskap i EU. Intresset från EU:s sida hade varit svalt och Ryssland hade troligtvis inte accepterat det. Det hade krävts en modig politiker som hade vågat styra bort det nya landet från Ryssland och orientera sig mot Finland.

/Martin

Frogman
Medlem

Inlägg av Frogman » 02 aug 2007 12:52

Tja, Cypern med deras problem kom ju med eftersom Grekland ville det. Om Finland
velat ha med landet så hade det inte varit några större problem tror jag, invånar antalet
är ju inte direkt högt, runt 600 tusen 1956 när det införlivades i Ryska SSR och säkert inte mer än 2-3 miljoner (som Litauen) 1992. Lite skillnad emot t.ex Vitryssland med 11 miljoner och ingen inom EU som knuffar på.
Sen är frågan vad Ryssland sagt? Dom var inte nöjda med att Baltikum gick med i NATO och EU men vad kunde dom göra? Våld har dom ju bara tagit till i Kaukasus,
då Georgien inte ville vara med i OSS/CIS.

Användarvisningsbild
cocteau
Medlem

Inlägg av cocteau » 02 aug 2007 13:11

Befolkningsstatistik från wikipedia (http://en.wikipedia.org/wiki/Republic_of_Karelia)

Kod: Markera allt

1939		        2002
Karelians 	 108571 (23.2%)	 65651 (9.2%)
Finns 		  8322 (1.8%)	    14156 (2.0%)
Veps		    9392 (2.0%)	    4870 (0.7%)
Russians	   296529 (63.2%)	 548941 (76.6%)
Belarusians   4263 (0.9%)	    37681 (5.3%)
Ukrainians	 21112 (4.5%)	   19248 (2.7%)
Other		   20709 (4.4%)      25734 (3.6%)
PS. Noterade i artikeln att endast ryska är officiellt språk i Karelska republiken.

Användarvisningsbild
G:son
Medlem

Inlägg av G:son » 02 aug 2007 13:12

Jag håller med Martin och Cocteau, medlemskap i EU hade inte blivit aktuellt för "Republiken Karelen". Jag har inga demografiska uppgifter till hands, men ryssarna är den absolut största gruppen i området, och jag tror inte, att karelarna känner någon stor dragning till Finland heller.

Det är bara Ladoga-Karelen, som i tiderna hört till Finland eller Sverige-Finland, men där bor idag enbart inflyttade ryssar och andra nationaliteter. Inte ens en stark ledare, typ Vytautas Landsbergis t.ex., skulle ha haft en chans att leda bort landet från Rysslands barm, utan folkets stöd.

Edit:

Cocteau hade tagit fram siffrorna, de visar tydligt att Karelen hade förblivit en del av Ryssland.

Frogman
Medlem

Inlägg av Frogman » 02 aug 2007 20:21

Intressant i Wiki-länken är att befolkningen minskat sedan 1989-2002. Vilket måste tyda på att regionen inte är så attraktiv ekonomiskt efter USSR sammanbrott? Jag håller med om att eftersom
att regionen är unik genom att etniska ryssar är majoritet, vilket bara var Ryssland bland övriga SSR
republiker som hade det så 1991?
1989 verkar vara sista folkräkningen som finns till hands under USSRs tid?
Befolkningen minskade ifrån 790150 år 1989 till 716281 år 2002.

Användarvisningsbild
Medlem

Inlägg av G:son » 02 aug 2007 20:53

Frogman skrev:Intressant i Wiki-länken är att befolkningen minskat sedan 1989-2002. Vilket måste tyda på att regionen inte är så attraktiv ekonomiskt efter USSR sammanbrott?
Det är nog en understatement. Landet som gud har glömt, och fan inte vill ha, låter mera träffande. :) Allvarligt talat, så finns det ingen större ekonomisk aktivitet i regionen, bortsett från några stora industrier.

Frogman
Medlem

Inlägg av Frogman » 02 aug 2007 21:04

Sen är frågan hur man räknar etnicitet i USSR/Ryssland, var det förmånligare att kalla sig "Ryss" om
man hade blandad bakgrund dvs en förälder var Ryss?

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem

Inlägg av Martin Lundvall » 04 aug 2007 19:56

Frogman skrev:Tja, Cypern med deras problem kom ju med eftersom Grekland ville det. Om Finland
velat ha med landet så hade det inte varit några större problem tror jag,
Hade Finland velat det då?
Ryssland hade självklart inte förklarat krig mot EU om vi hade deklarerat att Karelien skulle bli medlem, men jag är starkt tvivlande till intresset från Finlands och EU:s sida. Ett geografiskt stort och underutvecklat land med långa gränser till Ryssland. Vilket innebär problem med smuggling och massa annat hemskt. Bättre då att köpa sig litre välvilja till Ryssland genom att skapa starka band till Karelien men skjuta på medlemskap. För neka går väl inte i långa loppet, alla länder som ligger i Europa och uppfyller kraven ska få bli medlemmar?
Jag är dock mest tvivlande eftersom det hade behövt en stark politiker som kunde driva denna västorientering och det tror jag hade varit svårt att finna. Lättare att orientera sig mot öst än väst.

/Martin

Användarvisningsbild
cocteau
Medlem

Inlägg av cocteau » 06 aug 2007 08:34

En annan fråga är ju hur Ryssland skulle sett på en till enklav likt Kaliningradskaja Oblast, jag tänke på Murmanskaja Oblast. Dessutom 8-900 km viktig landsväg och järnväg av strategiskt intresse liggandes utanför Ryssland.

Frogman
Medlem

Inlägg av Frogman » 06 aug 2007 17:49

Frogman skrev:Du har ju landgräns emot Ryssland redan idag emot EU, Estland, Finland och Lettland så inte nån skillnad.
Jo, Ryssland förlorade ju kontrollen över Krim, tack vare en rockad nån gång där ön tillföll Ukraina under USSR tiden, så 1992 hade dom inte så mycket att säga till om.
Mycket timmer i den delen av världen, liten befolkning och säkert massa andra råvaror
vore ju en perfekt EU medlem.
Turkiet ansökte om EU medlemskap på 1950-talet och dom har blivit nekade, så visst kan man neka?
C, klart dom inte gillat att via Arkangelsk, men vilket val hade dom haft?

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem

Inlägg av Martin Lundvall » 06 aug 2007 20:34

Det är ett land som blivit nekat och det var med motiveringen att landet inte låg i Europa. Hur det var med Turkiet på 1950-talet vet jag inte men uppenbarligen stängde man inte dörren helt. Handlade de inte om att Turkiet inte uppfyllde kraven? Flera länder vill gå med i EU men unionen försöker locka dem att inte ansöka genom att ge förmånliga avtal.
Rätta mig om jag har fel, men unionen står väl öppen för alla europeiska länder som uppfyller Köpenhamnskriterierna.

/Martin

Frogman
Medlem

Inlägg av Frogman » 06 aug 2007 20:54

Det är möjligt, inte så insatt i EUs regler?
Karelia hade varit 10:e största landet i EU om det varit med, emellan Rumänien och Grekland i storlek.

Användarvisningsbild
Medlem

Inlägg av G:son » 08 aug 2007 07:26

Martin Lundvall skrev:Det är ett land som blivit nekat och det var med motiveringen att landet inte låg i Europa. Hur det var med Turkiet på 1950-talet vet jag inte men uppenbarligen stängde man inte dörren helt. Handlade de inte om att Turkiet inte uppfyllde kraven? Flera länder vill gå med i EU men unionen försöker locka dem att inte ansöka genom att ge förmånliga avtal.
Rätta mig om jag har fel, men unionen står väl öppen för alla europeiska länder som uppfyller Köpenhamnskriterierna.

/Martin
Köpenhamnskriterierna känner jag inte till närmare, men alla nya medlemsstater måste dels godkännas av EU-parlamentet, dels måste anslutningsavtalen ratificeras av alla medlemsländers egna parlament. Därmed kan ett medlemskap torpederas av alla dessa parlament, oberoende av, om ansökarlandet uppfyller kriterierna eller inte. Köpenhamskriterierna är väl därmed att se som något slag av minimumkrav, som måste uppfyllas, innan ett medlemskap kan bli aktuellt.