Utan att beröra frågan om det är bra eller dåligt, rätt eller fel, sannolikt eller ej, så tänkte jag att det kunde vara intressant och diskutera hur det skulle ha skett rent praktiskt. POD blir alltså 18 maj 1994.

Den 18 maj 1994 presenteras i en gemensam presskonferens i Kreml där Boris Jeltsin och Martti Ahtisaari meddelar att de av Finland till Sovjetunionen avträdda områdena vid Moska och Paris-frederna ska återlämnas till Finland:
Boris Jeltsin sa bland annat: "Vinterkriget och annexeringen av finska karelen var kriminella angrepp av Stalin och Herr Ahtisaari och jag kan aldrig acceptera den sortens handlingar. Därför har vi beslutat gemensamt att ett återbördande av berörda områden till Finland ligger i båda våra nationers intresse."
Martii Ahtisaari fortsatte: "Det är av yttersta vikt för oss att detta inte ses som en återerövring utan som ett återställande av historiska misstag. Sådeles kommer vi att garantera för dom ryska innevånarna av områdena fulla rättigheter, antingen som Finska medborgare eller som Ryska medborgare med permanent uppehållstillstånd i Finland. Ryska språket kommer också att upphöjas till officiellt språk i Finland för att värna om dessa människors rättigheter."
Den gamla gränsen mellan Ryssland och Finland mäts ut av gemensamma lantmäterigrupper under 1994 och under 1995 byggs de nya gränsområdena upp med gränsövergångar och bevakningszoner på liknande sätt som längs den gamla. Vid flera platser är det mycket enkelt då de gamla gränsrösena och rågångarna finns kvar.
1 januari 1996 så överförs så områdena officiellt vid en ceremoni i Viborg till Finland. Områdena kommer att vara demilitariserade enligt avtalet mellan länderna.
Personal från polisen, tullverket och gränsbevakningen samt övrig statlig civil förvaltning tillsammans med tillförordnad regional och lokal förvaltning börjar sitt arbete med att kartlägga och planlägga det enorma arbete som behövs för att lyfta området till finsk standard.
Är denna start trolig, vad händer sedan?
Själv är jag böjd och tro att det kommer att ta årtionden innan området är på paritet med övriga Finland. Att det kostar ofantliga summor pengar att ta hand om föroreningar. Detta hade nog inneburit att den Finska ekonomin varit än mer ansträngd under 1990-talet. Kanske skulle detta leda till att man i efterhand rent av frågade sig om det egentligen var värt det,