Bismarck överlever

Diskussioner om alternativa vägar historien kunde ha tagit.
Användarvisningsbild
predator
Medlem
Inlägg: 3612
Blev medlem: 4 september 2004, 15:22
Ort: Göteborg

Inlägg av predator » 6 oktober 2007, 08:11

Vi är alla glada amatörer imot varjags kunskap.

Men Chaotica plan tåls ju att tänka på men inte vidare praktis. Tysklands flotta hade annat att tänka på än att bygga hjälphangarfartyg av gamla slagskepp..

Användarvisningsbild
Chaotica
Medlem
Inlägg: 32
Blev medlem: 21 september 2007, 21:46
Ort: Västra Götaland

Inlägg av Chaotica » 6 oktober 2007, 10:54

Oscar E....riktigt o riktigt...Om man tar tyska riktiga :lol: historiker.så är det väl deras ståndpunkt.
Tror att dom resonerar ungefär så här....Tyskland har inte utrustning och kunnskap hur man gör landstigningar..förövrigt saknas politisk vilja Hitler är totalt ointresserad.
Med andra ord...Du försöker råna en gammal tant med en oladdad revolver.Troligen går det bra ...Men om tanten säger du får inte handväskan du får skjuta mig hellre ....Vad skall du göra nu ?

Användarvisningsbild
Chaotica
Medlem
Inlägg: 32
Blev medlem: 21 september 2007, 21:46
Ort: Västra Götaland

Inlägg av Chaotica » 7 oktober 2007, 09:27

Jag har en fråga ..Vecklar ut tankegången enligt önkemål från administratorn.

Hitler har mycket stort förtroende för sitt flygvapen..han anförtror dom omöjliga uppgifter(typ bomba England till underkastelse)

Förtroendet för sin arme är ännu större (operation barbarossa) snacka om svår uppgift.

Stjäl någons inlägg nu . Bismarck Tirpitz Sharnhorst Gneisenau=möjlighet att utmanna RN till havs..Inget förtroende från Hitler.
Baseras Hitlers dåliga förtroende till den tyska flottan ....På överskattning av RN....Eller finns det någon annan marin händels innan Bismarcks . Som har fått Hitler att tappa förtroendet. Kan inte komma på något själv..någon annan ?

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 7 oktober 2007, 12:44

Hitlers dåliga förtroende till den tyska flottan ....På överskattning av RN
Studium av slagen vid Falklandsörana, Rufijifloden, Kokosöarna, Doggers Bankar och Jutland rekommenderas för påläsning. Den tyska flottan hade, ett berättigat - Lillebrorskomplex gentemot den engelska. Hitler var väl medveten om det :) . Han handlade därefter.......Varjag

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 16 oktober 2007, 21:56

Jag har knoppat av tråden till två nya diskussioner, The Big Roundup
och Ombyggnad av Bismarck

Är det något mer ni känner behöver delas så säg till, annars är detta en kontrafaktisk diskussion där vi behandlar vad som hade hänt om Bismarck inte hade sänkts.

/Martin

Neuling
Ny medlem
Inlägg: 7
Blev medlem: 9 november 2007, 22:10
Ort: Sverige

Inlägg av Neuling » 15 november 2007, 19:08

Om BM hade klarat sig så tror jag inte att det hade påverkat någonting.
Balansen mellan hangarfartyg/slagskepp var till hangarfartygens absoluta förde. Man ansåg att ett ensamt hangarfaryg skulle kunna nedkämpa ett slagskepp på ett öppet vatten(iallafall enligt det jag har läst).
Så jag undrar vad hindrade britterna från att placera 1-2 hangarfaryg (har någon på siffra på hur många som fanns i Atlanten?) samt ett antal jagare för ubåtskydd utanför Brest?

Användarvisningsbild
dc
Medlem
Inlägg: 2151
Blev medlem: 3 februari 2007, 23:21
Ort: Nättraby
Kontakt:

Inlägg av dc » 15 november 2007, 19:59

Allt är avhängigt av hur ett stridsscenario ser ut.

Om vi till exempel tar tre fartyg från vk2, en typisk jagare(Fletcher tex, ett slagskepp (KGV/ SoD) och ett hangarfartyg( Ark Royal, Essex)

Om vi helt hypotetiskt skulle låta alla ligga stilla inom 500 meters håll utan någon beredskap, så skulle jagarens torpeder sannolikt sänka båda de andra men skulle själv bli sänkt av slagskeppet.

Om fartygen skulle mötas på säg 10 km skulle slagskeppets artilleri vinna striden, om vi utgår från att ingen hög beredskap hålls.

Om vi antar att det rör sig om 100 km, handlar det om att först upptäcka motståndaren, vilket hangarfartygets flyg gör bäst.


Om britterna hade hållit ett par hangarfartyg utanför Brest? Alla fartyg inom räckhåll för det tyska flyget har problem. Jag har svårt att tänka mig ett fetare mål för en tysk kraftsamling med både flyg och ubåtar.

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4700
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 15 november 2007, 21:05

Skicka in HMS Campbelltown lite tidigare och spräng dockan med Bismarck i hade var i en lösning i brittisk anda.

M Corleone
Medlem
Inlägg: 361
Blev medlem: 19 februari 2004, 11:54
Ort: Luleå

Inlägg av M Corleone » 16 november 2007, 16:09

Är det inte också beroende var striden utkämpas? I norra atlanten med dess väder och vågor så fanns det svårigheter att använda hangarfartyg på ett effektivt sätt, vilket ledde till att det är här vi får se de sista duellerna mellan tyngre slagfartyg, bismark vs hood/prince of wales och scharnost vs duke of york som exempel.

I trånga farvatten som exempelvis utanför guadacanal så visade japanerna att man med jagare,lätta kryssare och torpeder mycket väl kunde matcha tyngre enheter.

Neuling
Ny medlem
Inlägg: 7
Blev medlem: 9 november 2007, 22:10
Ort: Sverige

Inlägg av Neuling » 16 november 2007, 19:29

dc skrev:Allt är avhängigt av hur ett stridsscenario ser ut.

Om vi till exempel tar tre fartyg från vk2, en typisk jagare(Fletcher tex, ett slagskepp (KGV/ SoD) och ett hangarfartyg( Ark Royal, Essex)

Om vi helt hypotetiskt skulle låta alla ligga stilla inom 500 meters håll utan någon beredskap, så skulle jagarens torpeder sannolikt sänka båda de andra men skulle själv bli sänkt av slagskeppet.

Om fartygen skulle mötas på säg 10 km skulle slagskeppets artilleri vinna striden, om vi utgår från att ingen hög beredskap hålls.

Om vi antar att det rör sig om 100 km, handlar det om att först upptäcka motståndaren, vilket hangarfartygets flyg gör bäst.


Om britterna hade hållit ett par hangarfartyg utanför Brest? Alla fartyg inom räckhåll för det tyska flyget har problem. Jag har svårt att tänka mig ett fetare mål för en tysk kraftsamling med både flyg och ubåtar.


Flottan skulle kunna hålla sig på ett säkerhetsavstånd som omöjligjorde angreppp med stridsflygplan och störtbombare, det skulle fortfarande vara möjligt att spärra av Brest. Eller?

Kraxpelax
Tidigare medlem
Inlägg: 88
Blev medlem: 28 mars 2007, 13:26
Ort: Kraxpelax

Re: Bismarck överlever

Inlägg av Kraxpelax » 1 januari 2009, 09:54

Om BM överlevt: ingen brytning med Ryssland och inget första Världskrig.

Användarvisningsbild
predator
Medlem
Inlägg: 3612
Blev medlem: 4 september 2004, 15:22
Ort: Göteborg

Re: Bismarck överlever

Inlägg av predator » 1 januari 2009, 13:51

??? Vad pratar du om nu? Om Bismarck överlevt så hade det inte blivigt ett första värdskrig?

Användarvisningsbild
G:son
Medlem
Inlägg: 3027
Blev medlem: 10 april 2007, 06:02
Ort: Finland

Re: Bismarck överlever

Inlägg av G:son » 1 januari 2009, 14:19

predator skrev:??? Vad pratar du om nu? Om Bismarck överlevt så hade det inte blivigt ett första värdskrig?
Han menar nog järnkansllern Bismarck. Fast tråden handlar ju inte om honom. :)

/G:son

Användarvisningsbild
predator
Medlem
Inlägg: 3612
Blev medlem: 4 september 2004, 15:22
Ort: Göteborg

Re: Bismarck överlever

Inlägg av predator » 1 januari 2009, 14:21

Nä tack jag vet. Därför det inte riktigt stämmde.

Användarvisningsbild
Ragnar Svedje
Medlem
Inlägg: 1157
Blev medlem: 30 mars 2005, 14:00
Ort: Stavanger

Re:

Inlägg av Ragnar Svedje » 2 januari 2009, 11:12

M Corleone skrev:I trånga farvatten som exempelvis utanför guadacanal så visade japanerna att man med jagare,lätta kryssare och torpeder mycket väl kunde matcha tyngre enheter.
Japanernas framgångar vid kryssar-jagar-slag byggde helt eller delvis på deras supertorped som drevs med syrgas istællet før luft vilket økade ræckvidden med 4-5 ggr och gjorde att det inte fanns några "sækra avstånd" dær slagskepp kunde beskjuta japanska jagare.

Skriv svar