Bismarck överlever

Diskussioner om alternativa vägar historien kunde ha tagit.
Användarvisningsbild
dc
Medlem
Inlägg: 2151
Blev medlem: 3 februari 2007, 23:21
Ort: Nättraby
Kontakt:

Inlägg av dc » 23 september 2007, 17:14

Chaotica skrev:Chariot låter som ett roligt äventyr att läsa om...
Dock känns det som att ämnet lämnar de mjuka frågorna obesvarade ...och fastnar i de tekniska..Typiskt ******.
Ingen som anser att att Churchill är under hård politisk press redan innan incedenten med Hood.?
Typiskt killar.... :D

Helt klart var var Churchill hårt pressad av en hel rad motgångar inom en kort period. Hela Balkanområdet plus Grekland och till sist Kreta föll för Tyskarna. Misstroendevotum och kritik. Bismarck var en framgång som han behövde.

Förresten välkommen till Skalman.
Om du inte har gjort det så skriv gärna en liten presentation av dig själv i tråden "presentera dig" högst upp bland kommentarerna. Det är alltid roligt att veta vem man pratar med.

Vänliga hälsningar Peter Johansson // dc

Användarvisningsbild
Chaotica
Medlem
Inlägg: 32
Blev medlem: 21 september 2007, 21:46
Ort: Västra Götaland

Inlägg av Chaotica » 26 september 2007, 20:39

Tack för det dc..Har presenterat mig som du ville...
Läser mellan raderna på ditt sista svar och kommer fram till att du troligen har samma åsikt som predator.
Pressen skulle öka rejält på Churchill..men inte tillräckligt för att fälla honom?

Användarvisningsbild
dc
Medlem
Inlägg: 2151
Blev medlem: 3 februari 2007, 23:21
Ort: Nättraby
Kontakt:

Inlägg av dc » 26 september 2007, 21:20

Svårt att säga, men han behövde helt klart en framgång. Sedan kan man alltid diskutera om hur stark hans position var 1941 kontra 1940. Jag vet inte, det är kanske dags att fråga de riktiga historikerna.

Användarvisningsbild
Chaotica
Medlem
Inlägg: 32
Blev medlem: 21 september 2007, 21:46
Ort: Västra Götaland

Inlägg av Chaotica » 27 september 2007, 11:54

Tack för att du inte "dissade" terorin fullständigt.
Var på en fest för 2år sedan. Några killar diskuterade hur Tyskland skulle gjort för att besegra Storbrittanien.blandade mig i
samtalet och sa att det kanske hade räckt att bismarck hade kommit undan.Fick kommentarer typ "nä det har du alldeles fel i gumman " gått o stört mig på det lite grann.

Håller med dig om att ämnet är svårt. Det som skrivs upp på dokument beöver inte alls överänstämma med hur snacket går i korridorerna.
kram Chaotica

Användarvisningsbild
predator
Medlem
Inlägg: 3612
Blev medlem: 4 september 2004, 15:22
Ort: Göteborg

Inlägg av predator » 28 september 2007, 08:46

Jag tror ju inte att Bismarck hade lyckas vänta kriget till Tysklands fördel. Det hade behövts lite mer än så. Men hade hon överlevt och gått ut igen så hade nog kriget hållt på längre om britterna nu våga skicka ut konvojer igen eller hade man lakt henne i Norge hon med tillsammans med sin syster för att spärra av Ryssland?

**Och Chaotica. Det finns inga dumma frågor bara dumma svar eller inte så genomtänka svar.**

Användarvisningsbild
Chaotica
Medlem
Inlägg: 32
Blev medlem: 21 september 2007, 21:46
Ort: Västra Götaland

Inlägg av Chaotica » 28 september 2007, 12:47

Får nog erkänna att jag ibland ställer lite "ogenomtänkta frågor" :oops:
Det är väl det som är så bra med internet. 8-)

Användarvisningsbild
predator
Medlem
Inlägg: 3612
Blev medlem: 4 september 2004, 15:22
Ort: Göteborg

Inlägg av predator » 28 september 2007, 13:50

Då är vi två. men efter som det redan fanns en tråd om Bismarck så är det ju ingen dum fråga.

Tror ni tyskarna hade vågat skicka ut bismarck igen om hon klara sig i hamn?

Användarvisningsbild
Chaotica
Medlem
Inlägg: 32
Blev medlem: 21 september 2007, 21:46
Ort: Västra Götaland

Inlägg av Chaotica » 28 september 2007, 17:04

Vad jag vet så var väl Hitlers förtroende för den tyska ytflottan inte det bästa .
Det krävdes väl en ganska lång övertalning innan han släppte iväg henne...Han var tydligen rädd att ge Churchill " det han behövde. Hitler=politiskt geni?
Nu gav ju tyska flottan exakt det han inte ville. Hitlers förtroende efter det = 0 ?

Om Bismarck hade kommit ihamn kanske hans förtroende hade blivit större och han hade vågat skicka ut henne igen?
Dock tror jag att Lutjen(säkert fel namn)och hans officerare hade fått ett litet h-e att förklara varför man lät PW komma undan.
Hitlers förtroende hade kanske fortsatt att vara lågt?

Användarvisningsbild
dc
Medlem
Inlägg: 2151
Blev medlem: 3 februari 2007, 23:21
Ort: Nättraby
Kontakt:

Inlägg av dc » 28 september 2007, 17:31

Ditt resonemang har helt klart en poäng. Hitler visste inte särskilt mycket om marin krigföring. Han var tveksam till Bismarcks avsegling. Och han beordrade skrotning av de större ytfartygen. Dessutom satte han upp en hård ROE (rules of engagement) för ytfartygen vilken hindrade dem att utnyttjas optimalt. När ytfartygen inte presterade som han hade hoppats så tappade han nog förtroendet för dem allteftersom. Man skall dock komma ihåg att det var Hitler som måste ha godkännt utbyggnaden av en stor Tysk ytflotta och den sk "Z-planen"

Lütjens order innefattade att inte engagera fientliga slagfartyg vilket han nästan till dumhet inte gjorde. Han skulle med större handlingsfrihet kunnat sänka PoW.

Användarvisningsbild
predator
Medlem
Inlägg: 3612
Blev medlem: 4 september 2004, 15:22
Ort: Göteborg

Inlägg av predator » 29 september 2007, 10:22

Strid med slagskepp eller andra likanda starka fartyg ska undvikas. Men om ni måste ta strid så ska det ska med fullkraft. Så låt orden har jag för mig.

Men som ni säjer så skulle Lütjens vara lite mer stake i.och våga gå i strid. Många av han offererade vill ju att man tidigt skulle ta strid med dom både tunga kryssarna HMS Norfolk,HMS Suffolk men även där så tveka han och vänta.

Användarvisningsbild
dc
Medlem
Inlägg: 2151
Blev medlem: 3 februari 2007, 23:21
Ort: Nättraby
Kontakt:

Inlägg av dc » 29 september 2007, 11:24

Kryssarna hade den teoretiska möjligheten att hålla sig utanför effektivt stridsavstånd från Bismarck. Detta gällde när det fanns manöverutrymme. I området norr om Island var detta utrymme begränsat och ett resolut tyskt angrepp med båda fartygen skulle mycket väl kunna slå ut båda britterna. Det hänger på att synförhållandena medger effektív eldledning.

Med ett par träffar på varje britt skulle tyskarna kunnat fortsätta åt valfritt håll. PoW och Hood skulle ha svårare att hitta tyskarna utan någon ledning från kryssarna.

Det förefaller som om Lütjens stränga ROE begränsade hans insatser till ganska halvhjärtiga försök.

Användarvisningsbild
Chaotica
Medlem
Inlägg: 32
Blev medlem: 21 september 2007, 21:46
Ort: Västra Götaland

Inlägg av Chaotica » 29 september 2007, 13:29

Ok så först godkännde han utbyggnaden av ytfartyg och sedan lät han fartygen inte användas . Får nog ta tillbaka det jag sa om "geni" :?
Får ödmjukt säga att jag inte visste om ROE reglerna . Kanske kan förklara Lutjens konstiga beslut.
Ingen som vet när ROE reglerna kom till ..Går de att koppla till en speciell händelse?...Eller finns de med redan från början av kriget.

Användarvisningsbild
predator
Medlem
Inlägg: 3612
Blev medlem: 4 september 2004, 15:22
Ort: Göteborg

Inlägg av predator » 29 september 2007, 15:46

Ett sido spår i denna tråden är väll HUR hon kom undan. *Ny tråd eller fortsätta här?*

Ett sätt för bismarck att överleva var ju inte att bli träffan av torpeder. Så hade hon ju kunnat köra ifrån Britterna.

Men om det var så här då. Innan hon blev träffad ropat på hjälp och fått ta i tre eller fyra ubåtar med torpder och flygvapnet gått ut och hållt Bismarck i hand. Hade Britterna vågat anfalla än då? En kryssare i låg fart är ju inte så himla svår att träffa om man har ubåtar.

Britterna hade ju order att Sänka bismarck, Kosta vad det kosta vill. Men man får ju inte vara dum och anfall imot låga odds eller?

Användarvisningsbild
predator
Medlem
Inlägg: 3612
Blev medlem: 4 september 2004, 15:22
Ort: Göteborg

Inlägg av predator » 29 september 2007, 18:39

Problemet med propellarna vad väll att dom satt för tät så dom hade ju problmet med att köra henne med enbarn propellarna. Men som sakt svår fråga att svara på.

Oscar E
Medlem
Inlägg: 16
Blev medlem: 25 augusti 2005, 19:48
Ort: Västra kusten

Inlägg av Oscar E » 6 oktober 2007, 00:30

Chaotica skrev:Slaget om storbrittanien är ju dock inte något "riktigt"militärt slag :wink:
Slaget om Storbrittanien var väl i högsta grad ett militärt slag?

Skriv svar