Stormningen av Köpenhamn 1658!

Diskussioner om alternativa vägar historien kunde ha tagit.
Användarvisningsbild
Lejonmod
Medlem
Inlägg: 688
Blev medlem: 23 juli 2007, 12:19
Ort: Stockholm

Inlägg av Lejonmod » 26 juli 2007, 10:44

Tullen från Sundet skulle ge oss mer än fördubblad inkomst och en maktposition som nog skulle få ryssarna att tänka till.
Vi skulle ha de ekonomiska resurserna för att klara ryssen, frågan är om rikets ledning hade de intilegens för att klara ryssen

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem
Inlägg: 5093
Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
Ort: Utrikes

Inlägg av Belisarius » 26 juli 2007, 11:42

mattep74 skrev:Bästa chansen att erövra Köpenhamn hade varit att strunta i fredstrevarna och inte sluta fred i Roskilde utan helt sonika marschera fram till Köpenhamn och storma staden efter tåget över bält när danskarna fortfarande var i panik.
Var det inte det som skedde? Att stormningen misslyckades är ju en annan sak?

mattep74
Medlem
Inlägg: 445
Blev medlem: 8 juni 2004, 16:09
Ort: Västerås

Inlägg av mattep74 » 26 juli 2007, 17:56

Belisarius skrev:
mattep74 skrev:Bästa chansen att erövra Köpenhamn hade varit att strunta i fredstrevarna och inte sluta fred i Roskilde utan helt sonika marschera fram till Köpenhamn och storma staden efter tåget över bält när danskarna fortfarande var i panik.
Var det inte det som skedde? Att stormningen misslyckades är ju en annan sak?
Nej. Fred slöts i Roskilde och sedan tog det runt ett halvår innan Karl startade v2

svartekaptenen
Medlem
Inlägg: 601
Blev medlem: 9 september 2007, 19:31
Ort: Malmö

Inlägg av svartekaptenen » 21 september 2007, 22:47

jag skrev faktiskt en kontrafaktiskt händelseförlopp där Köpenhamn erövrades och Danmark annekterades av Sverige och händelser ungefär 10 år fram i tiden. jag kan skriva den här om någaon är intresserad.

Användarvisningsbild
steben
Medlem
Inlägg: 1605
Blev medlem: 25 februari 2006, 10:22
Ort: Stockholm

Inlägg av steben » 16 oktober 2007, 11:29

svartekaptenen skrev:jag skrev faktiskt en kontrafaktiskt händelseförlopp där Köpenhamn erövrades och Danmark annekterades av Sverige och händelser ungefär 10 år fram i tiden. jag kan skriva den här om någaon är intresserad.
Definitivt, sånt är alltid roligt. :)

Skriv svar