Stofilen skrev:Ska vi skapa ett stormaktssverige tycker jag att man inte ska spara på krutet!
Jag föreslår att Sverige behåller alla sina territorier ink Estland och Lettland. Danmark tvingas avträda hela Norge betydligt tidigare. Dom tyska besitningarna blir svåra att hålla i längden så dom kan man ge upp. Jag gillar dock tanken på att man är smart och säljer/byter bort dom. Här är en lista upp några punkter som jag tror är nyckeln till en svensk stormakt.
Jag har svårt att se att sverige skulle klara sig igenom 1700-talet och Napoleon-tiden utan krig och landavträdelser till Ryssland. Baltsvenskarna kan ju dessutom kolonisera Karelen och Kola, bra folk.
Likaså kan jag inte se Norge icke självständigt på 1900-talet. Jag kan tänka mig att illvilja mot danskarnas krig mot Preussen som ju lämpligt nog sammanfaller med nationalismen väcker självständighetsvilja. Skandivanismen var väl inte direkt stor i norge av förklarliga skäl.
Stofilen skrev:1. Försvenskning av samtilga kärnterritorium. Anledningen kan vara administrativ men det motverkar att landet slits sönder av nationalismen under slutet av 1800 talet (typ norge 1905).
Kola-halvön, framförallt fiskarhalvön, vart i verkligheten koloniserat av norrmänn uppmuntrade av ryssland genom förmånliga handelsvillkor. Kola och Öst-Karelen var väldigt glestbefolkat så en stor del av amerikaemigranterna skulle kunna fås att bosätta sig där, Kola är dessutom väldigt rikt på mineraler så en betydande gruvindustri och fiske hade växt fram med allt vad det innebär. Dessutom är dessa områden perfekta buffertzoner mot ryssen med mycket träsk och sumpmarker. Även tyskar skulle kunna fås att kolonisera områdena, förutom svenskar, finnar och norrmänn.( c. 1,5-2 miljoner svenskar,finnar och norrmänn emigrerade 1850-1900) Jag skulle vilja se ett sameting redan 1815, med sverige i kontroll över alla samer, en mer liberal hållning mot dessa.
Stofilen skrev:2. En vilja att satsa på kolonier. Där de afrikanska kolonierna skulle vara de viktigaste. Jag har även lekt med tanken på att Belgiska kongo skulle varit Svenska kongo. Belgiska kongo kolonialiserades på personligt initiativ av den belgiska kungen, tänk om det hade varit en Svensk kung som fått den idén i stället! Kolonierna sköts givetvis exemplariskt och inte med en utpräglad utsugar mentalitet. De ger dock endå massor av kapital och råvaror samt en stor marknad för svenska varor, vilket hjälper industrialiseringsprocessen.

Jag har också lekt med den tanken, med Oscar I som initiativtagare till grundandet av Svenska Afrika Sällskapet.
Frågan är bara vilket område? Mineraler finns det gott om i Sverige och på Kola, det enda som verkligen skulle tillföra något hade vart olja, behovet av detta kom dock inte förrän på 190-talet. Annars diamanter...Transvaal+Oranje(tidig kolonisation 1670/80-talet), Sydvästafrika, Kongo-Katanga. För att kunna skapa en stor marknad för svenska varor behövs en betydande vit befolkning d v s sunt klimat+farmland. (Väst)Australien kanske?

Problemet då är dock kolonisatörer, med Kola och Karelen att kolonisera och man hade knappast kunna styra över alla Amerika-emmigranter(hälften som bäst). Tyskar och fransmänn skulle kunna vara lösningen, då får man dock acceptera en stor utländsk lobby. Eller i ett sydafrika-scenario ( min favorit, realism?)Boer. SOIC grundat 1671, anlägger en handels/provianteringstation i östra kap 1683, kolonisatörer hade inte vart något problem kolonin hade växt om Kap till 1700. Frågan är bara vad holändarna gjort?
Stofilen skrev:3. Ett tidigare och mer beslutsamt införande av laga skiftet ger jordbruket mer efektivitet.
Absolut!
Stofilen skrev:4. En tidigare och mycket framgångsrik industrialisering.
Absolut!
Stofilen skrev:5. Främst på grund av punkterna tre och fyra så får Hela stormakts sverige en mer gynnsam befolkningsutveckling. Det effektiviserade jordbruket kan föda en större befolkning, industrialiseringen suger upp fri arbetskraft. Emigrationen till amerika blir helt överflödig och uteblir. Den absoluta majoriteten av befolknings ökningen har sugits upp av urbaniseringsprocessen och alla städer är dubbelt så stora. Jag utgår lite optimistikt från att alla de nordiska områdena har dubbelt så stor befolkning runt 1910 i jämförelse med verkligheten.
Dubbelt låter mycket....25% mer i Sverige(6,5m) och Finland(3m+), med en större andel stadsbor. Samt Karelen, Kola och Nord-Norge(1,5m?).
Edit: har kollat upp lite siffror med länderna på kartan ca: 10 miljoner 1907 ca: 19 miljoner idag, då har jag behållit emigranterna i sverige inget mer än det.
/Stefan