Ahuitzotl skrev:Ni får inte missa The Years of Rice and Salt av Kim Stanley Robinson. Bokens förutsättning är att 99% av Europas befolkning utrotas i digerdöden, och berättar hur jordens historia hade kunnat se ut om så hade varit fallet. Kineserna upptäcker nya världen, muslimer befolkar Europa, etc. 770 sidor är den på, och ungefär lika många år avhandlar den. Helt klart skickligt skriven, jag kan inte föreställa mig hur mycket research Robinson måste ha gjort. Hur realistisk den är vågar jag inte bedöma

Giancarlo skrev:Fatherland av Robert Harris är nog det bästa "tyskarna-vinner-kriget"-scenariot som skrivits, tar b.l.a plats i Berlin 1964 före Führerns 75årsdag.

hans lindquist skrev:Hasse Alfredsson har också skrivit en roman om hur Sverige ockuperas av Tyskland under wwII. Minns någon vad den heter?

hans lindquist skrev:Hasse Alfredsson har också skrivit en roman om hur Sverige ockuperas av Tyskland under wwII. Minns någon vad den heter?

FNP skrev:Följande är skrivna av historiker och har därför ofta en något torrare och vetenskaplig ton. Det gör dem dock något mer trovärdiga.
VK 2
"Third reich victorious" Peter G Tsouras
"The moscow option" David Downing
VK 3
"Cold war hot" Peter G Tsouras
Historia allmänt
"What if" Rober Cowlwey (Klassiker!)
"More what if" Robert Cowley (Klassiker!)
"What might have been" Andrew Roberts

Wooster skrev:"London tillhör oss" om hur operation Seelöwe genomförts och lyckats och London därför är i tyskarnas händer - thriller om den brittiska motståndsrörelsen.

steben skrev:Giancarlo skrev:Fatherland av Robert Harris är nog det bästa "tyskarna-vinner-kriget"-scenariot som skrivits, tar b.l.a plats i Berlin 1964 före Führerns 75årsdag.
Den är ju väldigt bra, finns det någon uppföljare eller något med liknande tema?

Återgå till Kontrafaktisk historia
Användare som besöker denna kategori: CommonCrawl [Bot] och 2 gäster