Tyskland med kejsare 1919-

Diskussioner om alternativa vägar historien kunde ha tagit.
Ostrobothnia
Medlem
Inlägg: 214
Blev medlem: 15 januari 2006, 18:14
Ort: Österbotten, Finland

Inlägg av Ostrobothnia » 23 maj 2006, 20:23

Kapten_Gars skrev:
Psilander skrev:.

Konservativa skulle för det första varit royalister och dessutom haft mer tilltro till kyrkan och den tyska kulturen, GOebbels sade ju att "när någon säger kultur laddar jag min pistol".
Det sade han migo veterligen inte något sådant. Du tänker nog på det citat som brukar tillskrivas Göring: "När jag hör ordet kultur så osäkrar jag min revolver." Nu var det faktiskt så att inte heller Görign sade detta utan om jag minns rätt så är ursprunget en menign som placeras i Leo Schlageters mun i en pjäs om samme man: "När jag hör order kultur så osäkrar jag min Browning".
Lite OT kan jag nämna att på dagens hissa timme fick vi se en amerikansk propagandafilm. Där förekommer som hastigast en sekvens där en tysk nämner kultur och drar upp sin pistol.

kanke inte tillförde disskussionen så väldigt mycket men ett litet sammanträffande är ju alltid värt att notera...

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5929
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Inlägg av Sarvi » 23 maj 2006, 20:30

Ostrobothnia skrev:Lite OT kan jag nämna att på dagens hissa timme fick vi se en amerikansk propagandafilm. Där förekommer som hastigast en sekvens där en tysk nämner kultur och drar upp sin pistol.

kanke inte tillförde disskussionen så väldigt mycket men ett litet sammanträffande är ju alltid värt att notera...
Se Hexmasters Faktoider för hur det var med den saken.

Och som Gutekrigaren sade - nazismens natur, idégods och plats på den politiska skalan diskuteras på annan plats på forumet.

Skriv svar