Sverige bibehåller/ återtar sin roll som stormakt
-
- Medlem
Kolonierna i Afrika är ett arv och en utveckling från upplysningstiden, Linné med lärjungar skapade små enklaver, som växte med hjälp av handelsmän, när kronan såg att de fanns pengar att tjäna på naturtillgångar och handel så såg man till att skicka trupper mm och på den vägen är det. Under emigrations perioderna till USA lyckades man vända strömmen genom att dela ut mark i Norrland eller kolonierna..
Det pommerska problem, jag kan kan förstå ert resonemang men Sverige är allierat med England och Frankrike sedan Krimkriget och genom ett angrepp på svenska pommern så hotas England dras in i kriget, liksom frankrike. Problemet är att Tyskland vill hålla sig väl med england för komma ut i världen. Bytes förhandlingar pågår men rinner ut i sanden. Sverige är neutralt vid VK1s utbrott men tvingas in i ententen ca 1916 pga tyska angrepp på handelsjöfarten och mot Pommern, som vid det laget är landets störst utbyggda fästning.
Det pommerska problem, jag kan kan förstå ert resonemang men Sverige är allierat med England och Frankrike sedan Krimkriget och genom ett angrepp på svenska pommern så hotas England dras in i kriget, liksom frankrike. Problemet är att Tyskland vill hålla sig väl med england för komma ut i världen. Bytes förhandlingar pågår men rinner ut i sanden. Sverige är neutralt vid VK1s utbrott men tvingas in i ententen ca 1916 pga tyska angrepp på handelsjöfarten och mot Pommern, som vid det laget är landets störst utbyggda fästning.
-
- Medlem
Varför inte en "bytesaffär" med Tyska Riket a`la Helgoland....Pommern mot säg Kamerun och välbehövliga penningar..?!Psilander skrev:Kolonierna i Afrika är ett arv och en utveckling från upplysningstiden, Linné med lärjungar skapade små enklaver, som växte med hjälp av handelsmän, när kronan såg att de fanns pengar att tjäna på naturtillgångar och handel så såg man till att skicka trupper mm och på den vägen är det. Under emigrations perioderna till USA lyckades man vända strömmen genom att dela ut mark i Norrland eller kolonierna..
Personligen hade jag hellre sett Sverige på Tysk sida mot Ryssland för att befria de baltiska staterna..och bränna St:Petersburg

-
- Medlem
När säkrar Tyska riket sina kolonier, efter Bismarck? Jag tänkte på perioden runt 1870, Hur mycket kan man lägga till folkopinion, när pommernborna varit svenskar i 250år och Preussen knackar på dörren och säger att ni är tyskar, ni skall leka i vår sandlåda, vilken reaktion hade det blivit, Något beroende av "försvenskningsgraden" dvs både befolkningsblandning (många svenskar åker dit kanske stannar efer studier på universitet mm,( och vilka pommerborna har sin lojalitet till Stockholm eller tyska språket.
Om Sverige närmar sig ententen under parollen if you can't beat them join them, så kan man göra två flugor på smällen dvs 1, avvärja rysshotet, 2 säkra handels vägarna över Norsjön.
Om Sverige närmar sig ententen under parollen if you can't beat them join them, så kan man göra två flugor på smällen dvs 1, avvärja rysshotet, 2 säkra handels vägarna över Norsjön.
-
- Medlem
Som sverige såg ut då...så skulle jag sidat med tyskland, dels tryggar det Pommern och samtidigt ter det sig ganska naturligt att sida mot ärkefienden Ryssland, vi får ju inte glömma de tyska sympatierna i Sverige vid den tiden( IRL iaf.)Psilander skrev:När säkrar Tyska riket sina kolonier, efter Bismarck? Jag tänkte på perioden runt 1870, Hur mycket kan man lägga till folkopinion, när pommernborna varit svenskar i 250år och Preussen knackar på dörren och säger att ni är tyskar, ni skall leka i vår sandlåda, vilken reaktion hade det blivit, Något beroende av "försvenskningsgraden" dvs både befolkningsblandning (många svenskar åker dit kanske stannar efer studier på universitet mm,( och vilka pommerborna har sin lojalitet till Stockholm eller tyska språket.
Med facit i hand, det totala ryska kollapsen och revulotionen så hade ju det dessutom bara varit att tagit för sig...

-
- Medlem
Nu är jag lite osäker hur landhöjningen har skett i Ingermanland. Men hela projektet Sankt Petersburg utfördes ju på mark som än i dag är väldigt sank. Detta är speciellt tydligt om man rör sig i ytterområdena. Själv har jag spenderat tid i den södra förorten Kupchino, samt åkt såväl fjärrtåg (mot Kolahalvön), som pendeltåg (mot Pavlovsk och Tsarskoje Selo). Och så fort man inte fyllt ut så är våtmarker av olika grad, allt från vårblöt björkskog
till tjärnar, väldigt vanliga.
Jag antar att landhöjningen gjorde dom ännu vanligare förut Och placeringen av Nyen vid ån Ohtas mynning var troligen den enda logiska. Att sen
Peter I ville skapa sitt Sankt Petersburg "from scratch" gjorde väl att han tvingades ut i Nevas sumpiga delta. Området kring Nyen har nog inte riktigt
stor nog för hans visioner om det framtida Sankt Petersburg.
Så skule Sverige ha återtagit Ingermanland rätt så snart från Peter Is förstörande an Nyen så tror iallafall jag att Nyen hade återuppbyggts. Sverige
ville inte bygga en huvudstad, endast en befästning med tillhörande "stödstad".
till tjärnar, väldigt vanliga.
Jag antar att landhöjningen gjorde dom ännu vanligare förut Och placeringen av Nyen vid ån Ohtas mynning var troligen den enda logiska. Att sen
Peter I ville skapa sitt Sankt Petersburg "from scratch" gjorde väl att han tvingades ut i Nevas sumpiga delta. Området kring Nyen har nog inte riktigt
stor nog för hans visioner om det framtida Sankt Petersburg.
Så skule Sverige ha återtagit Ingermanland rätt så snart från Peter Is förstörande an Nyen så tror iallafall jag att Nyen hade återuppbyggts. Sverige
-
- Medlem
Kanske en stor handelstad med en frihamn? En plats för finnar, balter och ryssar att handla med varandra?cocteau skrev: Så skule Sverige ha återtagit Ingermanland rätt så snart från Peter Is förstörande an Nyen så tror iallafall jag att Nyen hade återuppbyggts. Sverige
-
- Medlem
Fanns redan i Narva, och Viborg för att nämna de viktigaste städerna. "If it ain't broken don't fix it."Carolus skrev:Kanske en stor handelstad med en frihamn? En plats för finnar, balter och ryssar att handla med varandra?cocteau skrev: Så skule Sverige ha återtagit Ingermanland rätt så snart från Peter Is förstörande an Nyen så tror iallafall jag att Nyen hade återuppbyggts. Sverige

-
- Medlem
Sverige har alltid varit ett låtsas Preussen, men jag gillar det inte, är anglofil. Varför jag ser det som kanske lite naturligare att närmas sig britterna och frankrike är.Som sverige såg ut då...så skulle jag sidat med tyskland, dels tryggar det Pommern och samtidigt ter det sig ganska naturligt att sida mot ärkefienden Ryssland, vi får ju inte glömma de tyska sympatierna i Sverige vid den tiden( IRL iaf.)
1. Handel, sverige växer över världshaven och är beroende av import
2. Närmanden till Ryssland gjordes tex redan 1812-13 när vi förlorat Finland 1809, även om det inte var populärt.
3. Alliansen med England och Frankrike under krimkriget.
-
- Medlem
Med lite semester så har jag uppdaterat sidan.
Ny sektion
Lätta styrkor dvs torpedbåtar, monitorer mm
Nya Fartyg
HMS Smålands Lejon, riggat tornfartyg från 1864
HMS Snapphanen, torpedkryssare 1942
HMS Kronprinsessan Louise Luftvärnskryssare
HMS Äran, luftförsavrskryssare med Talos robotar
HMS Göteborg jagare från 1968
Ni får gärna kommentera dem
Ny sektion
Lätta styrkor dvs torpedbåtar, monitorer mm
Nya Fartyg
HMS Smålands Lejon, riggat tornfartyg från 1864
HMS Snapphanen, torpedkryssare 1942
HMS Kronprinsessan Louise Luftvärnskryssare
HMS Äran, luftförsavrskryssare med Talos robotar
HMS Göteborg jagare från 1968
Ni får gärna kommentera dem
-
- Medlem
Intresant läsnig, men är det inte lite väl våta drömmar, antalet kyrssare skulle göra till och med england avensjuka. Du låter bygga 5! stora kryssare mellan 1922-24, 5! hygligt stora kryssare 1924-26. 4 "små" 1939.
Hur många varv och hur fort bygger Sverige, särskilt i fredstid då man nog inte kör 3 skift och piskar arbetarna i desperation. Dra bort ett skepp från varje klass och öka antalet år klassen är i produktion.
Vi ska inte prata om dina 6! Coast defence Battleships som byggs 1928-1930, det är 73500! ton krigskepp i fredstid på 2 år. Så stormakts sverige har i fredstid råd att bygga ca en halv Yamato varje år. och jag tyckte den Japanska flott budgeten var uppsväld.
Jag undrar vad de andra deltagarna i Wasington konfreansen säger när du börjar massprodusera dina Coast defence Battleships med 35,6 cm kanoner, Antar att Karl XIV Johan är tillåtna som "ersättnigns" skepp.
Hur många varv och hur fort bygger Sverige, särskilt i fredstid då man nog inte kör 3 skift och piskar arbetarna i desperation. Dra bort ett skepp från varje klass och öka antalet år klassen är i produktion.
Vi ska inte prata om dina 6! Coast defence Battleships som byggs 1928-1930, det är 73500! ton krigskepp i fredstid på 2 år. Så stormakts sverige har i fredstid råd att bygga ca en halv Yamato varje år. och jag tyckte den Japanska flott budgeten var uppsväld.
Jag undrar vad de andra deltagarna i Wasington konfreansen säger när du börjar massprodusera dina Coast defence Battleships med 35,6 cm kanoner, Antar att Karl XIV Johan är tillåtna som "ersättnigns" skepp.
-
- Medlem
Svenska varv, kapabla att bygga fartyg över 150m
Finnboda
Beckholmen
Eriksberg
Lindholmen
Kockums Malmö
Karlskrona varvet (håller fortfarande på med en kryssare från 1915)
Åbo
Helsingfors
Stralsund
Nja, jag räknade med ett CDB på två år på slip, säg hela serien tar tio år.
JAg har lagt flottan på en nivå som under i stort sett fram till VK2 motsvarar italien, sedan blir den lite större, skall göra lite georgrafiska förändringar så östkarelen ockuperas upp till ishavet med Kola 1922 efter ha blandat sig i Ryska revolutionen samt lite huggsexa på tyska kolonier i Versaillefördraget.
Finnboda
Beckholmen
Eriksberg
Lindholmen
Kockums Malmö
Karlskrona varvet (håller fortfarande på med en kryssare från 1915)
Åbo
Helsingfors
Stralsund
Nja, jag räknade med ett CDB på två år på slip, säg hela serien tar tio år.
JAg har lagt flottan på en nivå som under i stort sett fram till VK2 motsvarar italien, sedan blir den lite större, skall göra lite georgrafiska förändringar så östkarelen ockuperas upp till ishavet med Kola 1922 efter ha blandat sig i Ryska revolutionen samt lite huggsexa på tyska kolonier i Versaillefördraget.