Hipper i stället för Graf Spee?

Diskussioner om alternativa vägar historien kunde ha tagit.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Perman
Medlem
Inlägg: 1505
Blev medlem: 9 februari 2005, 23:45
Ort: Sverige

Hipper i stället för Graf Spee?

Inlägg av Perman » 15 april 2006, 12:24

Nu vet jag att det är högst osannolikt att en tung kryssare av Hipper-klassen skulle ha kunnat befinna sig utanför Sydamerikas kust bedrivande handelskrig (beroende bl a på maskinproblem och begränsad räckvidd), men om vi teoretiskt ändå skulle ta och byta ut Graf Spee mot Admiral Hipper i slaget vid La Plata. Skulle Hipper ha klarat sig bättre än vad Graf Spee gjorde? Jag tror det. Fler tunga pjäser skulle ha varit av stor betydelse eftersom Graf Spee i slaget var tvungen att dela upp huvudartilleriet i två olika skjutriktningar. Även den högre farten skulle ha gjort att Hipper kunnat välja motståndare och tidpunkt på ett annat sätt. Bepansringen Hipper jmf med Graf Spee vet jag inte så mycket om, men förmodar att den var minst likvärdig om inte bättre (Hipper var ju en modernare konstruktion). Nu vet jag förstås inte när Admiral Hipper fick sin "atlantic bow", och inte heller hur grov sjön var under slaget så det är svårt att gissa om det hade påverkat utgången. Dessutom så hade Graf Spee ett medelsvårt 150 mm artilleri som Hipper saknade, men jag vet inte om Graf Spee använde detta i slaget. Allt sammantaget så tror jag ändå Hipper klarat sig bättre. Hon kanske t.o.m. kunnat dra sig undan tidigare och på så vis klarat sig från svåra skador. Prinz Eugen tycker jag visade i slaget vid Danmarkssundet att dessa fartyg hade ett utmärkt artilleri. Vad tror ni?

/Per

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4697
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 15 april 2006, 14:49

Panzerschffe var den officella tyska benämnngen av fartygen, de är så att säga andra änden a pansarskepp där våra pansarskepp nosar på slagskeppen mendan dessa fartyg nosar på kryssarna.

Förövrigt skall FC Graf Spee ha skjutit sig på den kejsartyska örlogsflaggan på hotellrummet i Rio vilket retat vanisinne på Hitler och Goebells eftersom han inte kunde användas i propaganda syfte då.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 15 april 2006, 15:17

Hipperkryssare mot Ajax, Achilles & Exeter? Hade klarat sig mycket sämre - än vad G/S gjorde.
G/S's 6-tumsartilleri var verksamt mot sekundära mål - medan Hippers tvingats till tystnad. Man
gissar också att de träffar som G/S fick - hade varit ännu mera förödande om de drappat en Hipper..Varjag

Användarvisningsbild
Per Andersson
Medlem
Inlägg: 1186
Blev medlem: 24 mars 2002, 21:51
Ort: Stockholm

Inlägg av Per Andersson » 15 april 2006, 16:50

varjag skrev:Man
gissar också att de träffar som G/S fick - hade varit ännu mera förödande om de drappat en Hipper..Varjag
Var Hipperkryssarna sämre pansrade än Deutchland klassen?
Jag har av någon anledning fått för mig att motsatsen var fallet.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 16 april 2006, 12:21

Jag är för lat för att analysera bägge klassernas pansar i detalj - Panzerschiffen hade ngt grövre
pansar - just för att de var avsedda att tackla tunga kryssare - vilket dessa, inte alltid var vuxna.
mvh, Varjag

Skriv svar