Om Palme inte skjutits

Diskussioner om alternativa vägar historien kunde ha tagit.
mattep74
Medlem
Inlägg: 445
Blev medlem: 8 juni 2004, 16:09
Ort: Västerås

Om Palme inte skjutits

Inlägg av mattep74 » 1 mars 2006, 16:50

Här är visserligen en kontrafaktisk fråga. Men hur hade politiken blivit om Palme inte mördats? Han var visserligen säkert på väg att avgå som partiledare då han var över 60 1986 och hade kanske varit död ändå numera. Hade vi varit med i EU, hur hade vår politik kontra 3e världen sett ut?

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11938
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Om Palme inte skjutits

Inlägg av Stefan Lundgren » 1 mars 2006, 18:12

mattep74 skrev:Här är visserligen en kontrafaktisk fråga. Men hur hade politiken blivit om Palme inte mördats? Han var visserligen säkert på väg att avgå som partiledare då han var över 60 1986 och hade kanske varit död ändå numera. Hade vi varit med i EU, hur hade vår politik kontra 3e världen sett ut?
Det var diskussion om att Sverige skulle gå med i EG som det hette då, men hur Palme ställde sig med den där frågan kommer jag inte ihåg, tyvärr. Jag tror nog säkert att Palme skulle har suttit åtminstone denna valperiods slut, men sedan hade han nog fått en liten annan post. Det är lite svårt att avgöra det, men jag har för mig att det lät som att Palme skulle har suttit kvar i ett par år till, om det inte hade hänt.

Stefan

Användarvisningsbild
Perra
Medlem
Inlägg: 1762
Blev medlem: 8 maj 2004, 13:14
Ort: Vintergatan, ta till höger när det blinkar!

Inlägg av Perra » 1 mars 2006, 18:31

Mest intressant är kanske hur de olika regleringsförändringarna blivit. Nyliberalismen höll ju på att slå igenom och hade redan gjort det i amerika och england. Kjell-Olov Feldt och Erik Åsbrink hade ju under hösten 1985 lyckats driva igenom kreditavregleringen, detta helt utan en reform på skattesidan vilket gjorde det synnerligen förmånligt att ta lån pga att man kund göra stora avdrag. Därigenom fick vi en galloperande inflation och sedan det stora präktiga magplasket i början av 90-talet. Palme kan jag tänka mig inte var särskilt sugen på några avregleringar, men eftersom han aldrig var nån särskilt ekonomiskt kunnig herre ska han ha sagt följande till Feldt då han bara några dagar innan (alldeles för sent) beslutet skulle tas informerades om avregleringen, "Gör hur ni vill, jag begriper ändå ingenting".

Jag har svårt att se Palme i ett avreglerat samhälle där det finns flera telebolag, elbolag, tvkanaler, radiokanaler, taxibolag osv...den globala ekonomins påverkan på arbetslösheten skulle han nog ha mycket svårt för att acceptera. Hela liberaliseringen av västsamhället från 80-talet är en ny tid som i sverige tar fart ungefär samtidigt som Palme dog. Hur hade han sett på den stora krisen och arbetslösheten under 90-talets början? hade han insett att den delvis var en effekt av hans egen devalveringspolitik, och framför allt vad hade han gjort åt det? Sverige tvingades lära sig leva med en ganska hög arbetslöshet sedan dess...hur skulle han ta det tro? här kan det nog mest bara bli nya frågor istället för svar.

Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4120
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
Ort: Rom

Re: Om Palme inte skjutits

Inlägg av Gutekrigaren » 1 mars 2006, 23:45

mattep74 skrev:Här är visserligen en kontrafaktisk fråga. Men hur hade politiken blivit om Palme inte mördats? Han var visserligen säkert på väg att avgå som partiledare då han var över 60 1986 och hade kanske varit död ändå numera. Hade vi varit med i EU, hur hade vår politik kontra 3e världen sett ut?
Med stor sannolikhet hade Sverige gått igenom samma bana mot unionsmedlemskapet som i verkligheten. Palme var stor Europa-vän (med svenska mått mätt), och murens fall öppnade för medlemskap.

Vad gäller tredje världen-politiken har den förändrats en del och Sverige har närmat sig EU i mycket. Detta hade troligen inte ändrats med en levande Palme eftersom han nog klivit av före 1995 (inträdet), men om han påverkat i det fallet hade det varit inom EU-kretsen (dvs EU:s utvecklingspol.).

Mvh Petter

Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4120
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
Ort: Rom

Re: Om Palme inte skjutits

Inlägg av Gutekrigaren » 1 mars 2006, 23:47

Stefan Lundgren skrev:men sedan hade han nog fått en liten annan post.
Knappast. Fackministrar som varit statsministrar är inget bra, varken för regeringen eller för dem själva. Palme hade varit pensionär.

Mvh Petter

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4700
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 2 mars 2006, 11:16

Beror på lite hur murens och sovjets fall påverkade Palme, han höll ju på med en massa skumraskaffärer med sovjet och ubåtskränkningarna. Han hade nog förlorat valt 91 och avgått och suttit som pensionär men insett att han inte kunde göra nått åt privatiseringarna och insett att de var av godo för de allra flesta trots allt.

Användarvisningsbild
Dalmas
Medlem
Inlägg: 2236
Blev medlem: 10 april 2002, 11:25
Ort: Torde framgå

Inlägg av Dalmas » 2 mars 2006, 12:46

Tror att vi hade fått en annan ekonomisk utveckling under 80-talets slutskede. Enligt två scenarior:

1. Borgerlig regering 1988. Kan göra det som krävs för att stoppa överhettningen åren därefter. Att det inte blev en borgerlig regering redan 1988 kan till stor del tillskrivas Palmemordet.
2. Palme sitter kvar. Med sin betydligt starkare ställning i partiet och facket, än Ingvar Carlsson, har han kraften och styrkan att genomföra de förändringar som krävs - det som Feldt föreslog innan han avgick.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11938
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Om Palme inte skjutits

Inlägg av Stefan Lundgren » 2 mars 2006, 12:53

Gutekrigaren skrev:

Knappast. Fackministrar som varit statsministrar är inget bra, varken för regeringen eller för dem själva. Palme hade varit pensionär.

Mvh Petter
Spektulation!!!! :)
Jovisst, Palme hade nog suttit fastklistrad på denna post tills pensionen, men utgick bara som ett utifall.

Stefan

Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4120
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
Ort: Rom

Re: Om Palme inte skjutits

Inlägg av Gutekrigaren » 2 mars 2006, 13:05

Stefan Lundgren skrev:
Gutekrigaren skrev:

Knappast. Fackministrar som varit statsministrar är inget bra, varken för regeringen eller för dem själva. Palme hade varit pensionär.

Mvh Petter
Spektulation!!!!
Vilket? Att statsministrar inte rent praktiskt kan ingå i regeringar efter chefstiden, eller att Palme varit pensionär idag?

Mvh Petter

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11938
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 2 mars 2006, 13:09

Jag antar att du är medveten om att det är spektulationer som kan peka åt alla möjliga håll i sådana där trådar, hade inte Palme blivit skjuten så hade han nog suttit som premiärminister tills sin pension och det är väl uppenbart, antar jag.

Stefan

Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4120
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
Ort: Rom

Inlägg av Gutekrigaren » 2 mars 2006, 13:12

Stefan Lundgren skrev:Jag antar att du är medveten om att det är spektulationer som kan peka åt alla möjliga håll i sådana där trådar, hade inte Palme blivit skjuten så hade han nog suttit som premiärminister tills sin pension och det är väl uppenbart, antar jag.

Stefan
Du citerar hela mitt inlägg och skriver "Spekulation" efteråt. Eftersom mitt inlägg innehöll två påståenden undrar jag om du anser båda vara spekulation eller bara ett. Och i så fall vilket?

Dessutom missförstår du. Jag menar att Palme pensionerat sig efter att han avgått som statsminister, inte tvunget att han suttit till 65. Det är två olika saker.

Mvh Petter

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11938
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 2 mars 2006, 13:17

Gutekrigaren skrev:
Du citerar hela mitt inlägg och skriver "Spekulation" efteråt. Eftersom mitt inlägg innehöll två påståenden undrar jag om du anser båda vara spekulation eller bara ett. Och i så fall vilket?

Dessutom missförstår du. Jag menar att Palme pensionerat sig efter att han avgått som statsminister, inte tvunget att han suttit till 65. Det är två olika saker.

Mvh Petter
Jag syftade bara till mitt föregående inlägg i själva inlägget som jag skrev "spektulation".
Gutekrigaren skrev
Jag menar att Palme pensionerat sig efter att han avgått som statsminister, inte tvunget att han suttit till 65. Det är två olika saker.
Menade jag inte det då? När jag skrev följande!
hade inte Palme blivit skjuten så hade han nog suttit som premiärminister tills sin pension och det är väl uppenbart, antar jag.
Hoppas jag har förklarat mig nu. :)

Stefan

Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4120
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
Ort: Rom

Inlägg av Gutekrigaren » 2 mars 2006, 13:22

Stefan Lundgren skrev:Jag syftade bara till mitt föregående inlägg i själva inlägget som jag skrev "spektulation".
Men du citerade mitt.
Stefan Lundgren skrev:
Gutekrigaren skrev
Jag menar att Palme pensionerat sig efter att han avgått som statsminister, inte tvunget att han suttit till 65. Det är två olika saker.
Menade jag inte det då? När jag skrev följande!
hade inte Palme blivit skjuten så hade han nog suttit som premiärminister tills sin pension och det är väl uppenbart, antar jag.
Hoppas jag har förklarat mig nu. :)

Stefan
Antog att du menade att Palme varit ohotad till pensionsåldern, men förstår vad du menar nu.

Mvh Petter

Användarvisningsbild
Njord
Medlem
Inlägg: 77
Blev medlem: 19 augusti 2004, 21:58
Ort: Lenet

Inlägg av Njord » 3 mars 2006, 01:50

Det spekulerades om att Palme skulle ha fått något FN jobb efter sin tid som statsminister. Han hade ju redan FN uppdraget som fredsmäklare i krighet mellan Irak och Iran. Palme var förövrigt för EG föregångaren till EU. Det var finansminister Gunnar Sträng som stoppade EG anslutningen istället gick vi ju med i Efta.
Frågan om Sverige skulle ha varit annorlunda i dag om Palme ej hade mördads är naturlightvis omöjlig att besvara men förmodligen inte då den stora förändringen skedde efter murens fall och kalla krigets slut 1991.

Användarvisningsbild
Serd
Medlem
Inlägg: 65
Blev medlem: 21 juli 2005, 21:14
Ort: Uppsala

Inlägg av Serd » 6 mars 2006, 19:56

Oavsett vilken politisk uppfattning man har, står det uppenbart att Palme var en av våra mer internationellt kända politiker. Jag tror att han, på ungefär samma sätt som senare Bildt, hamnat på höga poster eller på förtroendefyllda uppdrag inom EU eller FN.

Han var dessutom välutbildad, vilket i många europeiska länder är mer eller mindre ett krav för att tas på allvar i de högre politiska sfärerna.

Skriv svar