Om Sverige fortsatt vara en stormakt

Diskussioner om alternativa vägar historien kunde ha tagit.
svartekaptenen
Medlem
Inlägg: 601
Blev medlem: 9 september 2007, 19:31
Ort: Malmö

Re: Om Sverige fortsatt vara en stormakt

Inlägg av svartekaptenen » 24 april 2011, 18:23

jeger skrev:Ja Markus, du har rett,-det var bare denne f.... nasjonalismen og især nasjnalromantisimen på 1800-tallet med ny-norsk etc
Senere kom 1905 og så var det kjørt, i hvert fall politisk, og senere også økonomisk ,spesielt etter at vi også forlot guld-standarden og skrinla planene om en felles nordisk økonomi, hvilket skyldtes landenes ulike økonomiske stilling og forutsetninger på 1920-30 tallet. Jeg er født 1937 og da jeg gikk i skolen het det fortsatt " Uten sin skipsfart og fiskerier hadde Norge vært et fattig land".Når det gjelder felles sprog, så har jeg aldri forstått våre finske venners uvilje mot å skulle lære seg å bruke også svensk. Legg merke til at jeg skriver, også svensk, dvs på veien frem må vi nok gå om å bibeholde de resp nasjonale sprog som et sekundær sprog, men vi har jo andre muligheter, vi kunne jo velge engelsk som primær-sprog, hva mener du om det ? Jeg mener alvor fordi unge mennesker idag synes å skulle ha alt på engelsk,også undervisning i hvert fall på universitetsnivå så hvorfor tar vi ikke spranget ?
Jeger
Om jag får komma med ett anspråkslöst förslag, Skånska! Tro det eller ej men som Skåning så har folk
i Oslo inga problem att förstå mig och jag förstår dem, kan inte svara för NordNorge förstås, Likadant i
Finland, Finlandssvenskarna och jag förstod varandra alldeles utmärkt, likaså Danska såklart.
När jag läste i Lund i början på 90-talet så hade vi utbyte med studenter i de övriga Nordiska
länderna och vid ett tillfälle var vi i Helsingfors, Svenskar från Skåne och Stockholm-Uppsala
Danskar samt Norrmän. Danskarna och finlandssvenskarna hade problem med att förstå varandra
så jag fick hjälpa till för att alla förstod mig och jag förstod alla, förmodligen beror detta på att vi
Skåningar är lite off så att säga, vi hör inte riktigt hemma i vare sig Sverige eller Danmark.

jeger
Medlem
Inlägg: 431
Blev medlem: 6 november 2010, 23:01

Re: Om Sverige fortsatt vara en stormakt

Inlägg av jeger » 25 april 2011, 08:33

Har heller ingen problemer med de nordiske sprog, mundtlig, -men hva blir konklusjonen?
Skal vi innføre engelsk som Nordens offisielle sprog eller hur ?
Jeger

Skriv svar