Finland bakom järnridån

Diskussioner om alternativa vägar historien kunde ha tagit.
Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 29 augusti 2005, 07:55

Frogman skrev:Tyvärr så tappade Karelien denna status annars är jag övertygad om att dom skulle blivit eget land och t.o.m EU medlem vid det här laget?
Eget land håller jag med om, men EU medlem tror jag knappast.

/Martin

Användarvisningsbild
Rancid
Medlem
Inlägg: 354
Blev medlem: 2 april 2003, 13:16
Ort: Planet Earth

Inlägg av Rancid » 29 augusti 2005, 11:24

Frogman skrev:Tror nog att avsikten var att Finland skulle bli en del av Sovjetunionen, bildandet av en "Karelisk SSR" republik pekar åt det hållet. Tyvärr så tappade Karelien denna status annars är jag övertygad om att dom skulle blivit eget land och t.o.m EU medlem vid det här laget?
Varför skulle Karelen blivit ett eget land, en stor majoritet av dess befolkning är ju Ryssar?

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 29 augusti 2005, 17:33

Det är många länder inom forna Sovjetunionen som består av många ryssar men ändå är egna länder. Moldavien blev ett land bara för att det var en sovjetrepublik. Mig veterligen har inte det landet någon statsbildning i historien att falla tillbaka på.

/Martin

Frogman
Medlem
Inlägg: 1166
Blev medlem: 15 februari 2003, 22:27
Ort: Sverige

Inlägg av Frogman » 29 augusti 2005, 18:02

Rancid, alla del republiker blev egna stater i uppbrottet av Sovjetunionen, Karelen var också en del republik tills på 1950-talet. T.ex Tajikistan är en annat land som inte hade så bra förutsättningar att klara sig själva.
ML, varför inte? Tror du inte EU medlemmen Finland hade varit intresserad precis som Grekland-Cypern?
Ett två-språkigt land i Karelen (Finska och Ryska) och samma princip som i Estland att "återvändare" fick tillbaka egendom
och medborgarskap, hade varit möjligt om Karelen varit egen del republik 1991.

Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Inlägg av CvD » 29 augusti 2005, 18:13

Martin Lundvall skrev:Det är många länder inom forna Sovjetunionen som består av många ryssar men ändå är egna länder. Moldavien blev ett land bara för att det var en sovjetrepublik. Mig veterligen har inte det landet någon statsbildning i historien att falla tillbaka på.

/Martin
Moldavien har en majoritetsbefolkning av rumänsk härkomst och ville nog egentligen återförenas med moderlandet, såsom det var i mellankrigstiden.

Användarvisningsbild
Rancid
Medlem
Inlägg: 354
Blev medlem: 2 april 2003, 13:16
Ort: Planet Earth

Inlägg av Rancid » 30 augusti 2005, 22:29

Frogman skrev:Rancid, alla del republiker blev egna stater i uppbrottet av Sovjetunionen, Karelen var också en del republik tills på 1950-talet. T.ex Tajikistan är en annat land som inte hade så bra förutsättningar att klara sig själva.
ML, varför inte? Tror du inte EU medlemmen Finland hade varit intresserad precis som Grekland-Cypern?
Ett två-språkigt land i Karelen (Finska och Ryska) och samma princip som i Estland att "återvändare" fick tillbaka egendom
och medborgarskap, hade varit möjligt om Karelen varit egen del republik 1991.
I flera av det forna sovjetrepublikerna fanns ju en stor rysk minoritet, Estland, Lettland, Kazakstan är väl de med den den största andelen. I samtliga sovjetrepubliker var dock den befolkningsgrupp som republiken fått namn av en majoritet. Det var hela förutsättningen för att de skulle vara egna republiker.
När Sovjetunionen bröts upp var ca 75% av befolkningen i Karelen ryssar. Oavsett om Karelen på något sätt skulle överlevt som sovjetrepublik fram till uppbrottet kan jag inte se någon anledning till varför majoritetsbefolkningen skulle se sig som något annat än ryssar och vilja vara medborgare i och bo i ett territorium som skulle tillhöra det nya Ryssland.

KP-31
Medlem
Inlägg: 384
Blev medlem: 5 januari 2005, 17:18
Ort: Helsingfors

Inlägg av KP-31 » 13 september 2005, 17:54

Martin Lundvall skrev:
Mathias Forsberg skrev:Var inte målet 1939 att helt annektera Finland, dvs återbörda dess status likt under Tsarryssland fast som en sovjetrepublik eller autonomt område?
Det bildades ju till och med en karelsk sovjetrepublik i samband med att vinterkriget bröt ut. Det ligger nära till hands att anata att vi ett från Sovjetunionmens framgångsrikt krig så hade Finland inkorporerats där.

/Martin
Karjalan autonominen sosialistinen neuvostotasavalta (ungefär karelsk autonomisk sovjet rebublik) grundades redan 1923. 1940 ändrades namnet till Karjalais-suomalainen SNT. Nyförtiden heter området Autonominen Karjalan tasavalta. (Det är inte så lätt att hålla koll på alla namnvarianter:-)

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 13 september 2005, 18:31

KP-31 skrev:Nyförtiden heter området Autonominen Karjalan tasavalta. (Det är inte så lätt att hålla koll på alla namnvarianter:-)
Synnerligen inte, särskilt som den karelska republikens egna hemsida kallar det republik utan autonom i namnet.
På ryska: Республика Карелия
På finska: Karjalan tasavalta
På engelska: Republic of Karelia

Hemsidan kan hittas här: http://gov.karelia.ru

/Martin

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem
Inlägg: 2986
Blev medlem: 28 mars 2002, 15:09
Ort: Stockholm

Inlägg av Mathias Forsberg » 19 september 2005, 14:51

Martin Lundvall skrev:Det är många länder inom forna Sovjetunionen som består av många ryssar men ändå är egna länder. Moldavien blev ett land bara för att det var en sovjetrepublik. Mig veterligen har inte det landet någon statsbildning i historien att falla tillbaka på.
Moldavien var länge ett furstendöme under oklar osmansk överhöghet (t ex som Siebenbürgen), vars territoriella utsträckning dock inte exakt motsvarar dagens statsbildning. De omraden idag med rysk majoritet är väl f ö främst belägna i den sk utbrytarrepubliken Transnistirien.

/Forsberg

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 19 september 2005, 14:53

Mathias Forsberg skrev: Moldavien var länge ett furstendöme under oklar osmansk överhöghet (t ex som Siebenbürgen), vars territoriella utsträckning dock inte exakt motsvarar dagens statsbildning. De omraden idag med rysk majoritet är väl f ö främst belägna i den sk utbrytarrepubliken Transnistirien.
Hade jag ingen aning om, tack. :)

/Martin

Skriv svar