Tänk om franska revolutionen aldrig ägdt rum?

Diskussioner om alternativa vägar historien kunde ha tagit.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Nicegirl
Medlem
Inlägg: 17
Blev medlem: 9 maj 2004, 17:12
Ort: Piteå

Tänk om franska revolutionen aldrig ägdt rum?

Inlägg av Nicegirl » 9 maj 2004, 17:38

Vad skulle det ha blivit för konsekvenser?
Hur hade dagens samhälle sett ut idag?
Vad hade vi inte vetat nu om franska revolutionen aldrig ägdt rum?
Hur hade andra länge i Europa påverkats? Och på vilket sätt?



Tack för svar snarast! :D

Användarvisningsbild
Perra
Medlem
Inlägg: 1762
Blev medlem: 8 maj 2004, 13:14
Ort: Vintergatan, ta till höger när det blinkar!

Inlägg av Perra » 9 maj 2004, 18:44

ja se det var ju ingen liten fråga! tänkvärt...men mycket knepigt att svara på... med tanke på att om revolutionen inte ägt rum så skulle inte napoleon kunna åstakomma det han gjorde. Och hans framvältring ledde faktiskt ganska starkt till den nationalism som mycket dominerade 1800talet och ledde fram till Italien och Tysklands enanden. Och utan dessa enanden hade det kanske, kom ihåg allt är givetvis stoa kansken och stundtals långsökta sådana, inte förekommit några världskrig. Således...utan världskrig hade vi möjligen inte sett något kallt ktig med de båda supermakterna, och utan allt detta är det inte den historia vi ni har och därför är det minsann inte lätt att svara på hur samhället idag skulle se ut!

Totalt anorlunda troligen, i mitt scenario här tog jag inte hänsyn till den så grundläggande delen som industriella revolutionen utgjorde, usa hade givetvis kunnat bli en supermakt utan världskrig men det hade kanske inte varit nödvändigt då, det var dom som gjorde landet till det det är. De ideér som upplysningen satte igång, de om att människan skulle vara fri och och lika värde och grejer, var en del i den liberalistiska revolution som franska revolutionen var, utan dessa vete gudarna hur det gått med den demokrati vi och halva världen har idag! Troligen inte alls, nu slutade ju franska revolutionen inte med någon succe direkt, efter 1815 var det gamla vanliga jängor igen...nästan, folk hade protesterat en gång och tänkte göra det till de fick som de ville. revolutionerna 1830 och 1848 visade att man inte givit upp hoppet, dessa hade inte ägt rum utan den första revolutionen 1789.

Det är nästan otänkbart att tänka sig en tllvaro utan franska revolutionen...den kom helt logiskt och helt rimligt. Av en mängd olika anledningar som sammanföll. En värld utan den kan dessvärre jag inte tänka mig...skulle kungar fortfarande styra? hur långt hade tekniken kommit? hade kapitalismen fått samma fotfäste utan de liberala ideérna?

sorry, blir mer frågor än svar här :lol:

Skriv svar