What if-scenario i Irak...

Diskussioner om alternativa vägar historien kunde ha tagit.
Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Inlägg av tryggve » 24 januari 2004, 14:13

Fläsket skrev:Den amerikanska hemmafronten skulle älska det, men resten av världen... Det skulle bli problem.
Jo. Och som sagt, personligen så tror jag USA inser att militärt våld mot Iran skulle göra mer skada än nytta. Man kommer i så fall att svänga opinionen till fördel för det konservativa prästerskapet.
Det finns ju en stor opinion i Iran, en opinion som vill öppna landet.

Ressel
Medlem
Inlägg: 660
Blev medlem: 2 januari 2003, 22:45
Ort: göteborg

Inlägg av Ressel » 24 januari 2004, 14:28

Som någon sagt innan i denna tråden så är scenariot Skalden målat upp ett slags drömscenario. Bush kan som sagt helt legitimt krossa två skurkstater med troligen FN bakom sig.

Och skulle läget trots allt knipa sig för USA m.fl. (föga troligt) så kan de alltid kalla in fler reservister och deras enorma industrikapacietet har ännu inte ändrat sin produktion från fredstid till krigstidsproduktion. Vidare så besitter USA på ca 40 till 50% av världens försvarsutgifter. Och tillsammans med sina allierade så överstiger detta vida Syriens och Irans totala tillgångar.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Inlägg av tryggve » 24 januari 2004, 19:36

Politiska och ekonomiska faktorer är nog viktigare för att lägga hinder i vägen för USA än rent militära. Det ekonomsiska och militära resurserna finns, det som kan stoppa det är ju en opinion i USA. Om förlusterna och kostanderna blir för höga.

Och ett stort anfall av mekaniserade iranska förband skulle krossas av USA: s överlägsenhet i luften. Även om det vore intressant att se hur Zolfaqar 1/2/3 skulle stå sig mot M1:or.
Dessutom tror jag(som jag redan har sagt) att USA skulle använda taktiska kärnvapen mot sådana formationer om risken fanns att det skulle skära av förband och orsaka massiva amerikanska förluster.

Ja77
Medlem
Inlägg: 1971
Blev medlem: 19 mars 2003, 08:03
Ort: Skåne

Inlägg av Ja77 » 25 januari 2004, 02:00

Tror inte att de använder kärnvapen, om något större amrekanskt förband höll på att bli översvämat av Iranska armen är det inte kärnvapen USA använder. Det skulle ta längre tid att få fram vapnet till fronten (om man nu ska tro USA att deras fartyg inte har kärnvapen) än att sätta in alla tillgängliga Bomb/attakflygplan och kryssningsmisiler mot hotet.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Inlägg av tryggve » 25 januari 2004, 12:28

Ja77 skrev:Tror inte att de använder kärnvapen, om något större amrekanskt förband höll på att bli översvämat av Iranska armen är det inte kärnvapen USA använder. Det skulle ta längre tid att få fram vapnet till fronten (om man nu ska tro USA att deras fartyg inte har kärnvapen) än att sätta in alla tillgängliga Bomb/attakflygplan och kryssningsmisiler mot hotet.
Men lär ju ha beredskap, eftersom man ju lär ha sett en ev iransk uppladdning innan själva anfallet. Men då kallar man nog precis som du säger in attackflyg.

anteD
Ny medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: 26 januari 2004, 10:07
Ort: Övik

Inlägg av anteD » 26 januari 2004, 10:15

Fläsket skrev:När är valet i USA i år?
Är det i September?
2 november tror jag bestämt

Skalden
Utsparkad
Inlägg: 182
Blev medlem: 20 oktober 2003, 14:27
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Skalden » 26 januari 2004, 16:34

Ressel skrev:Som någon sagt innan i denna tråden så är scenariot Skalden målat upp ett slags drömscenario. Bush kan som sagt helt legitimt krossa två skurkstater med troligen FN bakom sig.

Och skulle läget trots allt knipa sig för USA m.fl. (föga troligt) så kan de alltid kalla in fler reservister och deras enorma industrikapacietet har ännu inte ändrat sin produktion från fredstid till krigstidsproduktion. Vidare så besitter USA på ca 40 till 50% av världens försvarsutgifter. Och tillsammans med sina allierade så överstiger detta vida Syriens och Irans totala tillgångar.
Jag tror att ni har ett gammalmodigt insustriekonomiskt perspektiv på krig. Det är moralen som är avgörande här inte om USA kan sätta igång någon krigsproduktion ala VK II. Om USA skulle skäras av i mellersta och norra irak och angrepp skulle riktas över gränsen mellan Syrien och Irak i riktning mot Bagdad med 15-18 fräscha divisioner med ca 500.000 man och 2500-3000 stridsvagnar mot en amerikansk styrka om 4 divisioner och maximalt 150.000 man och 500 stridsvagnar upptagna med att skydda sig själva så tror jag att förlusterna skulle bli ansenliga. Vi talar hundratals döda per vecka.

Moral handlar det om, inget annat.

Skalden
Utsparkad
Inlägg: 182
Blev medlem: 20 oktober 2003, 14:27
Ort: Stockholm
Kontakt:

Det håller inte...

Inlägg av Skalden » 26 januari 2004, 16:43

tryggve skrev:Politiska och ekonomiska faktorer är nog viktigare för att lägga hinder i vägen för USA än rent militära. Det ekonomsiska och militära resurserna finns, det som kan stoppa det är ju en opinion i USA. Om förlusterna och kostanderna blir för höga.

Och ett stort anfall av mekaniserade iranska förband skulle krossas av USA: s överlägsenhet i luften. Även om det vore intressant att se hur Zolfaqar 1/2/3 skulle stå sig mot M1:or.
Dessutom tror jag(som jag redan har sagt) att USA skulle använda taktiska kärnvapen mot sådana formationer om risken fanns att det skulle skära av förband och orsaka massiva amerikanska förluster.
Jag kan för mina ögon inte se hur ett stort syriskt/iranskt mekaniserat angrepp med 500.000 man och 2500-3000 stridsvagnar skall kunna krossas av amerikanskt flyg när ingetdera av de båda ländernas flygvapen ej är nedkämpat samtidigt som länderas luftförsvar är helt intakt. Jugoslavien (de anföll dock inte) tycks ha förlorat 13 stridsvagnar när man skyddades av 16 Mig 29.

Det går alltså inte ihop alls. USAF och US Navys flyg skulle troligen få ansenliga förluster både på grund av jaktflyg och luftvärn. Även om 500 stridsflygplan (fler finns inte i området) sattes in på en gång skulle maximalt 100 flygplan åt gången kunna flyga rena attack- och bombuppdrag. Om 10 av de planen skadades eller sköts ner varje dygn skulle man ganska snart lida brist på flygplan samtidigt som piloterna skulle bli utmattade. Ännu efter en vecka skulle inte särskilt många nya divisioner kunna vara på plats. Efter maximalt 10 dagar till två veckor skulle Irak vara avskuret från Saudiarabien och Kuwait. Enda möjligheten att lösa problemet vore att stå kvar och slåss i flera månader innan hjälpen når fram eller att slå sig ut söderut eller norrut (till Turkiet) så fort som möjligt.

Ja77
Medlem
Inlägg: 1971
Blev medlem: 19 mars 2003, 08:03
Ort: Skåne

Inlägg av Ja77 » 26 januari 2004, 17:13

Problemet är att du ska sammla en halvmiljon man och ett par 1000 stridsvagnar. USAs spaning skulle inte missa det, sedan har du logestiken att räkna med. Prata om logestik problem...vad händer om amekanarna börja bomba föråds konvojerna.

Solitaire
Medlem
Inlägg: 1152
Blev medlem: 1 maj 2003, 09:45
Ort: Västmanland

Inlägg av Solitaire » 26 januari 2004, 17:33

Syrien skulle aldrig anfalla USA i Irak eftersom de då skulle få Israel i ryggen.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Inlägg av tryggve » 26 januari 2004, 18:38

Tja, personligen så ser jag inte hur Iran/Syrien skulle kunna genomföra ett anfall i sådan skala utan att både USA och Israel ser det med satellitspaning under de veckor det tar att ansamla 500 000 man och 3-4000 stridsvagnar. Hur i herrans namn ska man kunna göra det utan att satelliter och signalspaning ser detta? Speciellt som USA lär hålla ett öga på både Syrien och Iran just nu.

Och hur ska man kunna underhålla denna styrka med proviant, ammunition och bränsle när de väl är inne i Irak? Hur mycket bränsle lär inte 4000 MBT:s behöva per dag?

Visst kommer USA:s flyg att få förluster, men skulle det hindra dem? Jag förstår inte riktigt hur du menar? B-1B, B-2 och B-52 kommer att användas friskt, och USA har ju 10 st ”rapid reaction” flygstyrkor organiserade, styrkor som ska kunna skickas iväg inom ett par dygn? Man kan basera dem i Oman, Bahrain eller Israel.

Angående flyg så kan man väl flyga in mer plan och piloter? Visst, man kan själv få problem med underhåll, men vissa förberedelser finns ju gjorda för att snabbt basera flyg där.
Dessutom så har väl USA materel i Kuwait, och kan bara flyga in trupp? Personligen så tror jag ju inte att USA kommer att sitta snällt i Kuwait och trycka, man kommer nog att bryta sig ut. Kuwait lär nog också ställa upp...

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Inlägg av tryggve » 26 januari 2004, 18:54

Ja77 hade varit inne på samma spår som jag. Såg inte det innan jag postade :)

Mer:
USA lär ju börja slå mot kommunikationscentraler i Iran och Syrien ASAP när fientligherna börjar. Hur ska trupperna ledas när deras kommunikation störs hela tiden? Sambandscentraler bombas, staber slås ut?

Och om man ser en uppladdning av dessa dimensioner vi pratar om, vad är det som säger att USA inte slår till först, innan anfallet kommer? Flyg kan man skicka snabbt, och det lär man väl göra när man ser uppladdningen. Förmodligen kommer man väl också att via diplomatiska kanaler ge ett meddelande i stil med ”lägg av med denna uppladdning vid gränsen, annars…”

Skalden: vad jag förstår så måste USA undgå att se hela uppladdningen, och bli överraskade av anfallet. Tror du ärligt talat själv att det är speciellt sannolikt, så som du utformar detta?

Solitaire
Medlem
Inlägg: 1152
Blev medlem: 1 maj 2003, 09:45
Ort: Västmanland

Inlägg av Solitaire » 26 januari 2004, 18:57

Kan bara instämma med tryggve, hur skulle USA kunna missa en så massiv militär uppladdning av "Ondskans Axelmakter"?

Användarvisningsbild
Mrkos
Medlem
Inlägg: 235
Blev medlem: 30 september 2002, 00:22
Ort: Helsingborg

Inlägg av Mrkos » 26 januari 2004, 18:58

Jag tror att flera som skrivit inlägg i denna diskussion kraftigt underskattar de amerikanska attackplanens förmåga mot mekaniserade förband. Du kan ha luftvärn och pansar, men ute i en öken mot låghöjdsflygande Thundeboltplan som var exempelvis kan beväpnas med 12 mavericks, 2 sidewinders, 1 ECM POD + GAU-8Avenger kanonen så är det inte kul, f.öv skulle nog de marikanska A-10rna kunna ta sig an IRansk och Syrisk jakt, tack vare sin förmåga att ta G-krafter upp till 9,5 G och maövrera i anfallsvinklar och hastigheter där andra plan faller som stenar.

Sen har vi AH-64 Longbow systemet som får tala för sig självt.

Visst en A-10 eller en AH64 kan inte slå ut soldater som gömmer sig mitt inne i en stad bland civila, men mot tanks i öppen teräng ser det annorlunda ut. Det krig Syrien och Iran ger USA isf. är ett krig USA vill ha, det är sådana fiender som deras luftburna AT vapen för 100'000tals dollar/missil är konstruerade för att slå u.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Inlägg av tryggve » 26 januari 2004, 19:06

Mrkos: precis, mekaniserade förband är ju ett drömmål för attackflyg. Och det är tämligen platt terräng vi talar om här.

Skriv svar