I valet 2002 var dåvarande folkpartiet den stora vinnaren. Efter utspelet om språktest för invandrare ökade partiet kraftigt i opinionen samtidigt som moderaterna under ledning av Bo Lundgren gjorde ett katastrofval. Socialdemokraterna inkl samarbetspartierna under föregående mandatperiod, V och MP, fick tillsammans över 50% vilket innebar att det sågs som mer eller mindre självklart att Göran Persson skulle fortsätta regera. Men parallellt fördes samtal om en potentiell blågrön regering med Lejonborg som statsminister och där förutom hans Folkparti KD, MP och C ingick. Detta regeringsalternativ räknade med att styra med passivt stöd av Moderaterna på liknande sätt som S alltid räknade med V. Vad har de för alternativ liksom?
Arbetet var långt kommet och man hade en skiss på en regeringsförklaring och hade påbörjat en ministerlista. Hur som helst avstyrdes de hela av Maud Olofsson dåvarande partiledare för Centerpartiet. Jag tycker detta är en intressant händelse i modern svensk politisk historia då det hade kunnat få ganska stora konsekvenser för Sverige. Ponera att regeringen Lejonborg hade tillträtt, hur hade Sverige sett ut?
Det är tveksamt om alliansen blivit till, kanske hade detta block segmenterats över ett par ytterligare mandatperioder. Moderaterna hade varit den stora förloraren och minskat radikalt? Hade den nedrustning av försvaret som skedde under regeringarna Persson och Reinfeldt blivit av? Hur hade den ekonomiska politiken utvecklats? Integrationspolitiken? SDs framfart? Hade Sverige sett annorlunda ut idag?
Lars Lejonborg blir statsminister
-
- C Skalman
Re: Lars Lejonborg blir statsminister
Nedrustningen av försvaret låg i tiden och Sverige är inte unikt. De flesta europeiska länder rustade ner vid denna tid så kanske siffrorna blivit lite annorlunda men jo, nedrustning hade det blivit.
Intressant är ju vad scenariot hade gjort med moderaterna och alliansen. Jag kommer inte ihåg hur stort M var då men bara några decennier sågs ju M nästan som ett extremparti på högerkanten.
Jag tror M hade blivit utmanövrerade, just som du nämner, och minskat vilket ställer den intressanta frågan hur SD hade utvecklats. Med M som ett renodlat oppositionsparti på högerkanten hade de kanske kunnat vara mindre liberala än de blev och därigenom attraherat de presumtiva SD-väljarna.
Intressant är ju vad scenariot hade gjort med moderaterna och alliansen. Jag kommer inte ihåg hur stort M var då men bara några decennier sågs ju M nästan som ett extremparti på högerkanten.
Jag tror M hade blivit utmanövrerade, just som du nämner, och minskat vilket ställer den intressanta frågan hur SD hade utvecklats. Med M som ett renodlat oppositionsparti på högerkanten hade de kanske kunnat vara mindre liberala än de blev och därigenom attraherat de presumtiva SD-väljarna.