Fredrik Lindströms TV-serie "Tänk om"

Diskussioner om alternativa vägar historien kunde ha tagit.
Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Fredrik Lindströms TV-serie "Tänk om"

Inlägg av Markus Holst » 7 juni 2016, 21:26

Gavrilo Princip skrev:Angående avsnittet om Skåne som ett fortsatt danskt amt - hur hade det då gått med Öresundsbron? Förmodligen hade den blivit byggd för länge sedan, eftersom det i så fall varit en inre dansk angelägenhet, precis som bron över Stora Bält. Eller hade Sverige varit med och sponsrat den med tanke på vårt geografiska läge?

Är det för övrigt säkert att bron gått där den går idag? Kanske folketinget beslutat att den istället skulle gå mellan Helsingör och Helsingborg?
Brons placering dryftades väl en hel del, och en av anledningarna att det inte blev H-H, är att där är sundet djupare och strömmare vilket skulle gjort det svårare att bygga bro där. Och det torde ju ha varit lika svårt om Skåne vore danskt. Och så hade man inte bundit ihop nejdens två största städer lika effektivt, vilket väl var vad man ville. Så om Malmö vore lika viktigt i detta kontrafaktiska scenario hade nog bron hamnat där den är idag.

Sponsrandet av Öresundsbron kan vi ju se i reellt ljus genom att jämföra hur Sverige har sponsrat andra broar och tunnlar i Danmark, vilket väl kan sammanfattas med inte alls.

Der Löwe
Medlem
Inlägg: 2589
Blev medlem: 7 juni 2010, 20:04

Re: Fredrik Lindströms TV-serie "Tänk om"

Inlägg av Der Löwe » 8 juni 2016, 12:46

Det finns ju andra tunnel-bro projekt som kanske varit högre prio på om Finland bibehållet varit en del av Sverige.
http://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockh ... till-aland

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Fredrik Lindströms TV-serie "Tänk om"

Inlägg av Lasse O » 10 juni 2016, 18:10

sonderling skrev:Ja serien var kanske lite små-rolig men det kändes som om han kunde valt intressantare ämnen. "DU"-reformen har ni redan diskuterat.
Det intressantaste var senaste avsnittet tyckte jag om hur vi förlorade Finland och var skulle gränsen gått. Men jag känner till för lite för att veta hur och varför saker skedde som det skedde. Sedan kunde han ju ha nämnt att vi tappade bort Åland en gång till i och med freden efter VK1?
Sonderling
Själv kan jag inte se serien utan vänder mig bara något mot Sonderlings uppfattning om att Sverige "tappade bort" Finland efter krigsslutet. Finland, Åland inkluderat, var en del av storfurstendömet Finland och NF såg förmodligen ingen anledning att stycka upp Finland efter frihets-/inbördeskriget och ge en del till det tyskvänliga Sverige som inte ens deltagit i kriget.

Men hade Ålandsexpeditionen 1918 varit större och mer beslutsam hade kanske Åland i dag varit svenskt men vem vet?

Gavrilo Princip
Medlem
Inlägg: 670
Blev medlem: 11 april 2010, 02:40

Re: Fredrik Lindströms TV-serie "Tänk om"

Inlägg av Gavrilo Princip » 10 juni 2016, 18:39

En annan aspekt jag funderat över är om Sverige-Finland aldrig förlorat Kymmene län i freden i Åbo 1743. Kanske det inte blivit något krig alls då, dvs 1743, eller kanske det bara slutat med vapenstillestånd och inga landavträdelser.
Vad hade det i så fall inneburit? Hade Sveaborg ens blivit byggt då? Jag får en tanke om att Sveaborg anlades just för att svensk-ryska gränsen kommit att ligga så pass nära Helsingfors som den gjorde i och med förlusten av Kymmene län.

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 1554
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
Ort: Småland

Re: Fredrik Lindströms TV-serie "Tänk om"

Inlägg av HomeGuardSoldier » 11 juni 2016, 12:03

En mycket intressant tanke skulle ha varit ett fortfarande existerande Storsverige med Norge och Finland fortfarande kvar inom rikets gränser, dvs. Norge blir inte självständigt 1905 och Finland förloras inte till Ryssland 1809.

Sverige hade ju haft en betydligt större befolkningsmängd än idag och betydligt mer naturresurser bland annat.

I övrigt en mycket intressant tv-serie...

Mest intressant hittills var programmet om korsningen av Store Belt 1698 och den skrämmande tanken på att Sverige som nation potentiellt sett hade utplånats ur historien, om den svenska hären hade utplånats totalt och Sverige hade förlorat 3-4 landskap till Danmark.

HGS

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Fredrik Lindströms TV-serie "Tänk om"

Inlägg av Markus Holst » 11 juni 2016, 12:18

Jag är ingen beundrare av karl X, men så som Fredrik framställer det får jag kanske delvis omvärdera honom, i den mån vi tycker det är viktigt med nuvarande gränser. Zlatan hade nog varit lika lycklig som dansk undersåte.

Att såväl Finland som Norge skulle finnas under svenska fanan är en väl kraftig anakronism. Utan förlust av Finland ingen Bernadotte på tronen och därmed troligen ingen strävan efter Norge.

Gavrilo Princip
Medlem
Inlägg: 670
Blev medlem: 11 april 2010, 02:40

Re: Fredrik Lindströms TV-serie "Tänk om"

Inlägg av Gavrilo Princip » 11 juni 2016, 12:41

HomeGuardSoldier skrev:
Mest intressant hittills var programmet om korsningen av Store Belt 1698 och den skrämmande tanken på att Sverige som nation potentiellt sett hade utplånats ur historien, om den svenska hären hade utplånats totalt och Sverige hade förlorat 3-4 landskap till Danmark.

HGS

1698?

Gavrilo Princip
Medlem
Inlägg: 670
Blev medlem: 11 april 2010, 02:40

Re: Fredrik Lindströms TV-serie "Tänk om"

Inlägg av Gavrilo Princip » 11 juni 2016, 12:48

Jag tror inte heller på någon union med Norge om Finland inte förlorats. Det var ju, som Markus Holst skriver, en slags kompensation för Finland. Dessutom hade ju heller inte Gustav IV Adolf avsatts utan en sådan förlust.

Så det väcker en annan tanke om hur länge Danmark-Norge bestått i så fall. Hade Norden än idag bestått endast av Danmark och Sverige, eller hade vi alla gått skilda vägar ändå till syvende och sist?

Användarvisningsbild
ERland
Medlem
Inlägg: 406
Blev medlem: 1 mars 2012, 00:11

Re: Fredrik Lindströms TV-serie "Tänk om"

Inlägg av ERland » 11 juni 2016, 21:38

Gavrilo Princip skrev:Jag tror inte heller på någon union med Norge om Finland inte förlorats. Det var ju, som Markus Holst skriver, en slags kompensation för Finland. Dessutom hade ju heller inte Gustav IV Adolf avsatts utan en sådan förlust.

Så det väcker en annan tanke om hur länge Danmark-Norge bestått i så fall. Hade Norden än idag bestått endast av Danmark och Sverige, eller hade vi alla gått skilda vägar ändå till syvende och sist?
Nej, jag tror att Norge brutit sig loss från Danmark och Finland från Sverige under 1800- eller 1900-talet. Nationalismen var en mycket inflytelserik ideologi under i alla fall delar av dessa århundraden.

Jurgen Wullenwever
Medlem
Inlägg: 1216
Blev medlem: 12 november 2006, 00:46
Ort: Närke

Re: Fredrik Lindströms TV-serie "Tänk om"

Inlägg av Jurgen Wullenwever » 12 juni 2016, 22:01

Jag såg just delen om adeln, men jag tycker att han mest svamlade, och helt missade hur överklassen skulle ha tett sig om Alsnö stadga med frälset inte hade hänt, utan stormannasläkterna hade fortsatt som förut, för det fanns ju redan en adel (oavsett vad historiker kallar den) dessförinnan. De skulle ha varit pansrade riddare, och de skulle ha byggt borgar, och haft förläningar, och utkämpat inre och yttre krig.

Ullvagn
Ny medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: 16 september 2015, 15:23
Ort: Upppsala

Sveaborg kapitulerade aldrig

Inlägg av Ullvagn » 25 juni 2016, 12:23

pSve-Finland-1820.png
pSve-Finland-1820.png (145.8 KiB) Visad 1256 gånger
Jag har gjort en kartserie utifrån Fredrik Lindströms program att Sveaborg inte kapitulerade. Det blev ändå en fred med Ryssland men enbart efter den gräns som Ryssarna var ute efter. Övrig Finland blev fortfarande en del av Sverige. Det här scenariet kunde ha påverkat finska inbördeskriget 1918. Det splittrade Finland hade fått svårt att forma en egen stat 1918.

http://activecarta.larsnorlin.se/SweWoM ... nland.html

Användarvisningsbild
bantustraden
Ny medlem
Inlägg: 10
Blev medlem: 10 augusti 2011, 19:04
Ort: Stockholm

Re: Fredrik Lindströms TV-serie "Tänk om"

Inlägg av bantustraden » 29 juni 2016, 19:49

Gavrilo Princip skrev:
tyskaorden skrev:
Markus Holst skrev:Han gjorde väl den omvända kopplingen: Du-reformen kan ses som en följd av rikedomen och hade inte inträffat i ett fattigare samhälle.
Fast det är ju ändå en lite av ett felslut för varför skulle då inte något liknade ha inträffat i t.ex. Tyskland som vid 1900-talets början var ett betydligt rikare land än Sverige?
Jag undrar också över det. Varför har Tyskland och Frankrike behållit sitt niande trots att deras välstånd långt tidigare än i Sverige?
Det har inte med Niande vs Duande att göra, utan avskaffandet av titulerandet.
När vi idag kallar varandra "du" sade vi förr ofta "direktörn", "magistern" eller motsvarande baserat på den titel den tilltalade bar. Det var detta som du-reformen avskaffade.

Tyskarna säger "Ni" till varandra oavsett titel, så de har redan lagt bort titlarna, om än till ett annat ord än vi.

mattep74
Medlem
Inlägg: 445
Blev medlem: 8 juni 2004, 16:09
Ort: Västerås

Re: Fredrik Lindströms TV-serie "Tänk om"

Inlägg av mattep74 » 24 oktober 2016, 16:55

Det där med avsaknad av röda stugor om vi inte haft adel visar att Fredrik aldrig varit i England. Där har de grå stugor på landet trots en massa adel

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Inlägg: 3524
Blev medlem: 28 juni 2002, 19:40
Ort: Årsta, Stockholm
Kontakt:

Re: Fredrik Lindströms TV-serie "Tänk om"

Inlägg av von Adler » 28 oktober 2016, 09:32

Markus Holst skrev:Jag är ingen beundrare av karl X, men så som Fredrik framställer det får jag kanske delvis omvärdera honom, i den mån vi tycker det är viktigt med nuvarande gränser. Zlatan hade nog varit lika lycklig som dansk undersåte.

Att såväl Finland som Norge skulle finnas under svenska fanan är en väl kraftig anakronism. Utan förlust av Finland ingen Bernadotte på tronen och därmed troligen ingen strävan efter Norge.
Jag vill hävda motsatsen. Karl X Gustav och Karl XII försökte båda erövra Norge för att göra slut på danskarnas möjlighet att flankera Sverige - 1812 hade det varit svensk utrikespolitiskt mål av och till att erövra Norge för att få bort "pistolen i rikets rygg" i 150 år. Finns det en möjlighet att få Norge kommer Gustav IV Adolf och den som efterträder honom försöka få till det, oavsett vem det är.

Skriv svar