Åland svenskt 1921

Diskussioner om alternativa vägar historien kunde ha tagit.
Makrill
Ny medlem
Inlägg: 11
Blev medlem: 19 juli 2015, 17:33
Ort: Trollhättan

Åland svenskt 1921

Inlägg av Makrill » 18 november 2015, 21:23

Ponera att NF (Nationernas förbund) 1921 gått på Ålänningarnas linje och ögruppen hade återförenats med Sverige, och inlemmats som en del av riket. Hur hade detta förändrat Sveriges försvarsplanering och senare mobilisering när WWII drog igång, och hade risken för att Sverige dragits in i kriget blivit större?
En annan aspekt: Hur hade Åland administrerats? Ett Ålands län (befolkningsmässigt det tveklöst minsta), eller tillhört Stockholm eller Uppsala?

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5929
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: Åland svenskt 1921

Inlägg av Sarvi » 18 november 2015, 22:23

Man får väl utgå från att Åland, även om det blivit svenskt, hade varit en demilitariserad zon precis som det var i rysk och finsk ägo. Därmed skulle krigsplanläggningen nog inte skilja sig så mycket då principen för Åland sedan Krimkriget verkar ha varit att i händelse av ofred i närområdet ska det besättas och befästas innan någon annan gör det. Ryssarna befäste Åland under VK1, Finland gjorde det under vinterkriget och igen under fortsättningskriget och Sverige hade under såväl mellankrigstiden som under kalla kriget konkret planläggning för att besätta öarna om det skulle vara nödvändigt.

Beträffande administrationen kan jag för lite om landskapet för att egentligen uttala mig, men visst har väl ålänningarna opponerat sig mot att kallas län i Finland (på den tiden Finland hade län)?

Hellbastard
Medlem
Inlägg: 217
Blev medlem: 26 november 2005, 00:59
Ort: Stockholm

Re: Åland svenskt 1921

Inlägg av Hellbastard » 23 november 2015, 00:47

Åland hade antagligen varit ett svenskt län, men framför allt hade det förmodligen också varit en kommun (precis som Gotland är), till skillnad från dagens 16 åländska kommuner.

Med sitt självstyre har nog ålänningarna bättre som del av Finland än vad de skulle ha haft i Sverige.

Anders G
Medlem
Inlägg: 211
Blev medlem: 6 juni 2006, 20:47
Ort: Sörmland

Re: Åland svenskt 1921

Inlägg av Anders G » 23 november 2015, 15:48

Färjeförbindelserna hade väl varit lika långsamma och dyra som med Gotland. Ingen subventionering av biljettpriserna med skattedelen av sprit- och tobakspriserna...

Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Re: Åland svenskt 1921

Inlägg av CvD » 25 november 2015, 21:42

Åland hade nog också haft en mindre befolkning, särskilt vintertid, med andra ord en avfolkningsbygd. Har en känsla att många hus hade blivit sommarstugor åt stockholmare och upplänningar, vilket dessutom drivit upp huspriserna och därmed taxeringsvärdena.

Självstyre under Finland var nog bättre för Åland än som ett svenskt län.

Hellbastard
Medlem
Inlägg: 217
Blev medlem: 26 november 2005, 00:59
Ort: Stockholm

Re: Åland svenskt 1921

Inlägg av Hellbastard » 25 november 2015, 22:03

Man skulle faktiskt kunna argumentera för att alla inblandade vann på att det blev som det blev, trots att folkomröstningsresultatet inte följdes.

* Finlandssvenskarna (som vid tiden påstås ha varit oroliga för att ett avträdande av Åland skulle minska deras befolkningsandel; citerat ur minnet) fick 25000 ytterligare svensktalande i Finland.
* Finland fick behålla Åland.
* Sverige fick ett demilitariserat Åland som det slapp pytsa ut glesbygdsstöd till.
* Ålänningarna fick ett självbestämmande som de aldrig hade fått i Sverige, liksom täta färjeturer och indirekt subventionering genom sprit och tobak.

Brage
Medlem
Inlägg: 163
Blev medlem: 6 juli 2015, 20:55
Ort: Berlin

Re: Åland svenskt 1921

Inlägg av Brage » 25 november 2015, 23:09

Nja

För det första. att färjepriserna skulle vara lägre till Åland än till Gotland är bara sant ur ett festprissealternativ. Ur kommersiellt perspektiv, alltså frakt av gods, är Gotland billigare. Dessutom hade vi fram till 90-talet en kollektiv subvention av fraktkostnader till Gotland, vilket troligen skulle ha gällt även för Åland. Ja det är sant, bokade du transport med ASG eller Bilspedition till Östersund så betalade du ett Gotlandstillägg som såg till att hålla nere fraktpriserna till ön.

Sen ska man väl ta i åtanke att Åland hamnade ganska långt från händelsernas centrum i Finland med industricentrum långt österut. Inom Sverige hade ön hamnat relativt nära huvudstaden och det dynamiska Mälardalen.

Ur ett militärt perspektiv hade Åland fått en nyckelroll och knappast förblivit avmilitariserat någon längre tid. För Finlands räkning låg Åland i den trygga ryggen, förvisso som ett lås mot bottenvikskusten, men ändå på baksidan av hotbilden. För Sveriges räkning hade det kunnat vara ett fullständigt lås för hela norrlandskusten. Av alla de miljoner och i dagens värde miljarder som lagts på fasta kustförsvarsinstallationer norr om Stockholm hade antagligen merparten hamnat på Åland, med spinnoff-effekter i lokal ekonomi och befolkning.

Med andra ord, Åland hade varit en helt annan plats än idag.

Hellbastard
Medlem
Inlägg: 217
Blev medlem: 26 november 2005, 00:59
Ort: Stockholm

Re: Åland svenskt 1921

Inlägg av Hellbastard » 25 november 2015, 23:14

Point taken i övrigt, men: "Inom Sverige hade ön hamnat relativt nära huvudstaden och det dynamiska Mälardalen". Det gäller ju även åtskilliga avfolkningsorter i exempelvis Västmanland. Jag ser inte att Åland i industriella termer skulle ha kunna bli mycket annat än leverantör av arbetskraft till storstäder.

Men i övrigt , som sagt, så ger jag dej poäng.

Brage
Medlem
Inlägg: 163
Blev medlem: 6 juli 2015, 20:55
Ort: Berlin

Re: Åland svenskt 1921

Inlägg av Brage » 26 november 2015, 00:00

Visst, får instämma i att det finns orter i Mälardalen som tappar, men det är väl ändå ett resultat av bruksdöden, och den började väl på 70-talet. Innan dess är vår industri inte alls särskilt centraliserad till storstäder utan utspridd i en mängd orter som Karlskoga, Huskvarna,Trollhättan Örnsköldsvik, Arvika osv... en verkligt intressant utveckling är centraliseringen som är en tråd i sig....


Med en maritim tradition, och en mycket stark marinstrategisk position, kan man kanske anta att bruksmiljöer kopplade till marin och försvar hunnit uppstå på Åland. Jag håller det för troligt att där ganska snart hade etablerats en marinbas, ett kustartelleri-regement, ett luftvärnsregemente, en flygflottilj och möjligen också någon slags infanteridetalj. Mariehamn hade antagligen motsvarat Boden i en skärgårdsmiljö, om möjligt än mer påkostat.
En gissning är att Åland blivit den svenska militariseringens kronjuvel.

Hellbastard
Medlem
Inlägg: 217
Blev medlem: 26 november 2005, 00:59
Ort: Stockholm

Re: Åland svenskt 1921

Inlägg av Hellbastard » 26 november 2015, 00:04

Fullt tänkbart. (Och med viss ansträngning avhåller jag mig från att framhålla Bodens alla ekonomiska framsteg och status som Sveriges ekonomiska motor under det senaste seklet). :)

Brage
Medlem
Inlägg: 163
Blev medlem: 6 juli 2015, 20:55
Ort: Berlin

Re: Åland svenskt 1921

Inlägg av Brage » 26 november 2015, 00:12

:D Med mina rötter hade jag inte haft några som helst invändningar!

Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Re: Åland svenskt 1921

Inlägg av CvD » 26 november 2015, 20:13

Brage skrev: Med en maritim tradition, och en mycket stark marinstrategisk position, kan man kanske anta att bruksmiljöer kopplade till marin och försvar hunnit uppstå på Åland. Jag håller det för troligt att där ganska snart hade etablerats en marinbas, ett kustartelleri-regement, ett luftvärnsregemente, en flygflottilj och möjligen också någon slags infanteridetalj. Mariehamn hade antagligen motsvarat Boden i en skärgårdsmiljö, om möjligt än mer påkostat.
En gissning är att Åland blivit den svenska militariseringens kronjuvel.
Sveriges regeringar har aldrig varit särskilt sjöfartsinriktade, danskarnas hån om att svenskar bara är bönder doppade i saltvatten stämmer tyvärr till viss del. Så tveksam om det blivit någon större skillnad, möjligen kunde Åland ha blivit ostkustens motsvarighet till Donsö med flera smårederier, men det kan man inte vara säker på. Tror inte heller en marinbas av någon större storlek hade tillkommit, mer troligt en örlogsdepå med några bevakningsbåtar, se till exempel hur det var för Gotland. Flygflottilj är jag också tveksam till, återigen se Gotland. Helt enkelt för nära eventuell fiende, så det hade nog blivit som på Gotland, ett detachement. Däremot hade det nog troligen blivit ett infanteriregemente och ett KA-regemente, men tveksam till mycket mer, Uppland ligger nära nog för att kunna transportera förband därifrån av övriga truppslag.

Gällande närheten till den dynamiska Mälardalen, Åland hade inga direkt bruk så vi kan nog dra slutsatsen att avbefolkningennog hade startat till och med innan tex bruksorterna i Västmanland, just därför att det fanns inte mycket annat än fiske, jordbruk och sjöfart, så avflyttningarna hade startat innan bruksdöden slog till i Bergslagen. Möjligen hade det kunnat börja vända sedan 90-talet, men i övrigt tror jag att en av huvudnäringarna hade varit turism och befolkningen hade varit bra mycket mindre än Åland har nu.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28385
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Åland svenskt 1921

Inlägg av Hans » 26 november 2015, 22:32

Intressant ämne som jag inte vet ett jota om. Förutom att i Palais des Nations hänger en tavla med förhandlingarna/undertecknandet av avtalet.

Men om vi vrider på frågan en aning, Åland tillhör Sverige men på samma sätt som Åland tillhör Finland idag?

MVH

Hans

Brage
Medlem
Inlägg: 163
Blev medlem: 6 juli 2015, 20:55
Ort: Berlin

Re: Åland svenskt 1921

Inlägg av Brage » 27 november 2015, 14:08

CvD

Jämförelsen med Gotland tycker jag haltar något. Ur militärt perspektiv är Gotland en framskjuten post eller bas. Åland å andra sidan skulle ha fungerat som ett lås. De satsningar som gjordes på kustförsvar och flotta längs Bottenvikskusten hade förmodligen kunnat koncentreras till Åland istället och gett mycket mer skydd för pengarna. Med detta hade följt ett uppenbart behov av såväl landstridskrafter som luftvärn och flyg, och sammantaget hade det gett behov av verkstäder, daglig-service och motsvarande som kunnat främja ekonomisk tillväxt i området. Alltså, motsvarande som hänt med andra garnissionsstäder.

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5929
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: Åland svenskt 1921

Inlägg av Sarvi » 27 november 2015, 15:56

Hade Sverige kunnat bryta mot demilitariseringsavtalen om Åland utan att få bekymmer? Notera att jag förutsätter att om Åland tilldömts Sverige i NF så hade stormakterna säkerställt att klausulen om att ögruppen inte får befästas även gällt för svenskt vidkommande. Demilitariseringen av Åland stammar ju från Krimkriget på 1850-talet och påtvingades Ryssland av segrarmakterna där för att behålla maktbalansen i Östersjön,

Skriv svar