Norge vinner kriget mot Sverige 1814

Diskussioner om alternativa vägar historien kunde ha tagit.
Skriv svar
Robert Warholm
Medlem
Inlägg: 22
Blev medlem: 3 april 2012, 09:07

Norge vinner kriget mot Sverige 1814

Inlägg av Robert Warholm » 23 oktober 2014, 12:21

I Kielfreden 1814 tvingades Danmark avträda Norge till Sverige. Norrmännen accepterade dock inte detta, utan valde prins Kristian Fredrik till kung. Efter ett kortare krig mellan Sverige och Norge tvingades Kristian Fredrik acceptera och Stortingen valde Karl XIII till kung. Det var en påtvingad union, som norrmännen ogillade, och 1905 upplöstes den och en dansk prins valdes till norsk kung.

Men vad hade hänt om norrmännen hade vunnit kriget mot svenskarna? Kristian Fredrik hade ju fortsatt som kung, men vad hade hänt 1839? Då dog den danske kungen Fredrik VI. I den verkliga världen efterträddes han av nyssnämnde Kristian Fredrik, som regerade som dansk kung under namnet Kristian VIII. Men hade han blivit kung av Danmark, om han hade varit kung av Norge vid detta tillfälle? Hade Stortinget kunnat acceptera en ny union?

LasseMaja
Redaktör emeritus
Inlägg: 4808
Blev medlem: 22 januari 2003, 08:19
Ort: Dalarna

Re: Norge vinner kriget mot Sverige 1814

Inlägg av LasseMaja » 28 oktober 2014, 19:35

Kanske en betydligt hårdare svensk nationalism under 1800-talet som pläderar för revanschkrig mot Norge.

Gavrilo Princip
Medlem
Inlägg: 671
Blev medlem: 11 april 2010, 02:40

Re: Norge vinner kriget mot Sverige 1814

Inlägg av Gavrilo Princip » 9 november 2014, 13:41


Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5048
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Norge vinner kriget mot Sverige 1814

Inlägg av koroshiya » 12 november 2014, 17:11

Vem vet hur det hade gått för dem med den kungen, men jag tror inte att Sverige hade varit ute efter revansch.

Min tanke är istället att den nya dynastin hade haft större problem att hålla sig kvar i sadeln.

Vad jag vet fanns det åtminstone några svenskar som inte direkt tyckte om familjen Bernadotte. Om då kungens politik så uppenbarligen misslyckats, kan man väl tänka sig att fler personer hade velat få bort honom och dem?

Utrikespolitiskt - från svenskt håll - tror jag att man hade varit mer intresserad av att befria östra delen av landet.

Skriv svar