Sovjetunionen består

Diskussioner om alternativa vägar historien kunde ha tagit.
Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Re: Sv: Sovjetunionen består

Inlägg av Martin Lundvall » 11 juli 2014, 19:25

Julianus skrev: Att befolkningen trodde på ideologin är jag tveksam till. Jag minns väldigt väl att det var vad många trodde även om 70 och 80 talets ryssar. Det vill säga ända tills locket lyftes av.
Kalla det vad du vill, ideologi eller en tro på staten. I slutet av 50-talet fanns det en tro på att detta var den rätta vägen. Sovjetunionen hade omvandlats till ett industriland och en supermakt som ensamt nästan ensamt besegrat Tyskland (åtminstone så man trodde). Lojaliteten mot Sovjetunionen vsr större då än 30 år senare.
Att ekonomin var bättre då undrar jag vad det finns för stöd för. Köer och livsmedelsbrist fanns redan och seriösa reformförsök skulle nog fått samma resultat.


Ändå såg befolkninhen att man fick det bättre, konsumtionsvaror ökade, bostäder byggdes och mat fanns det ner av. Huruvida den genosnittliga sovjetmedborgaren hade det bättre på 50-talet eller 80talet ska jag låta vara osagt men på 50talet fanns det ekonomiska möjligheter att köpa deras lojalitet genom att tillgodose deras behov. Bördan för satellitstaterna borde inte heller varit lika hög som den senare blev.
Under 50-talet och 60 talet var fiendskapen var fiendskapen mellan USA och Sovjet stark ja. Men inte var det någon skillnad mot åttiotalet. Även Gorbatjov var kommunist
Termen fredlig samexisten hade till exempel vunnit mer acceptans. Jag anser att Chrusjtjov var den sista sovjetledaren som hade kvar någon form av kommunistiskt idealism, övriga efter honom var det envart till namnet utan mer partifunktionärer. Tycker den bild bekräftas av biograferier om dem.

/martin

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Re: Sovjetunionen består

Inlägg av Martin Lundvall » 14 augusti 2014, 17:50

Tog bort ett inlägg, diskussionen handlar om hur Sovjetunionen hade kunnat bevaras samt hur det hade sett ut idag.
Diskussionen handlar inte om det faktiska förhållandet idag.

/martin

Jarmo
Utsparkad
Inlägg: 25
Blev medlem: 7 augusti 2014, 22:58
Ort: Blekinge

Re: Sovjetunionen består

Inlägg av Jarmo » 14 augusti 2014, 19:22

Tog Gud bort min senaste inlägg om Sovjetunionen? Eller bara en kommunist som inte höll med?

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Re: Sovjetunionen består

Inlägg av Martin Lundvall » 14 augusti 2014, 19:29

Ja, jag tog bort det för att det inte höll sig till ämnet. Har du fler frågor kring det så ställ dem via pm.

/Martin

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Re: Sovjetunionen består

Inlägg av Marcus » 15 augusti 2014, 23:10

Två ovidkommande inlägg från Jarmo plockades bort.

/Marcus

FredrikR1
Medlem
Inlägg: 29
Blev medlem: 13 juli 2012, 13:36

Re: Sovjetunionen består

Inlägg av FredrikR1 » 30 augusti 2014, 22:11

Man kanske kan vara ännu mer kontrafaktisk:

Under Chrusjtjovs ledning visar det sig att planekonomin faktiskt fungerar bättre än marknadsekonomi. Genier på planinstitutet Gosplan kommer fram med en metod som löser planekonomins notoriska problem med innovation, distribution o.s.v. Inte mycket bättre, låt säga i medeltal en kvarts procent större öknng av BNP per år. Skulle Sovjet i så fall ha försvunnit? Skulle kalla kriget kunnat avslutas under president Carter?

Knurd
Medlem
Inlägg: 358
Blev medlem: 8 augusti 2006, 04:14
Ort: Stockholm

Re: Sovjetunionen består

Inlägg av Knurd » 10 februari 2015, 13:22

Jämför Östtyskland.

Medan Gorbatjov genomförde reformer, försökte Honecker bevara status quo.

Det ledde inte bara till att de förlorade makten. Dessutom tynade kommunistpartiet bort efter revolutionen, till skillnad från kamrater i andra östländer, som blev mer reformistiska, och höll sig kvar vid makten.

Skriv svar