Drottning Hedvig Sofia

Diskussioner om alternativa vägar historien kunde ha tagit.
Skriv svar
oilc
Tidigare medlem
Inlägg: 645
Blev medlem: 3 januari 2008, 14:05
Ort: Sverige

Drottning Hedvig Sofia

Inlägg av oilc » 10 december 2010, 18:45

Vad hade hänt om nuvarande tronföljd hade införts i Sverige 1680 i stället för 1980 och Karl XII:s storasyster Hedvig Sofia hade blivit regerande drottning 1697? Hur hade det påverkat Nordiska kriget och Sverige i stort?

En del kanske skulle säga att det skulle leda till att Sverige till slut blev ryskt, eftersom tronen då skulle ärvas av hennes son och sedan vidare till hennes sonson, som också var arvsberättigad till den ryska tronen. Men är det troligt? Hedvig Sofia skulle troligen ha valt en annan man om hon fått bestämma själv, eftersom hon hade tvingats in i ett arrangerat äktenskap mot sin vilja. Hon tycks inte ha varit en passiv och viljelös person och skulle troligen inte ha överlåtit makten på andra - hon var ledare för det holsteinska partiet under sin brors regeringstid och blev som änka förmyndarregent för sin son och vägrade ett nytt arrangerat äktenskap.

Vad är era tankar?

Gavrilo Princip
Medlem
Inlägg: 672
Blev medlem: 11 april 2010, 02:40

Re: Drottning Hedvig Sofia

Inlägg av Gavrilo Princip » 11 december 2010, 01:45

Jag tror inte att Sverige helt och hållet inkorporerats med Ryssland. Vem hon skulle välja att ingå äktenskap med om hon fått välja helt har jag ingen uppfattning om. Möjligen skulle det ha kunnat vara med någon av hennes sysslingar, dvs barnbarn till Karl X Gustavs syskon. Men detta är bara en vild gissning.

Jag utgår istället från hypotesen att hon i alla fall ingått äktenskap med sin släkting hertig Fredrik IV av Holstein. Deras första och enda barn blev just sonen Karl-Fredrik, som morbrodern Karl XII hade i åtanke som sin efterträdare ifall han själv skulle dö barnlös. (det finns de som menar att Ulrika Eleonora d.y:s gemål, Fredrik av Hessen-Kassel, Fredrik I av Sverige, såg honom som en rival om kronan och därför lät anstifta mordet på Karl XII för att bereda Ulrika Eleonora och sig själv till tronen)

Om något nordiskt krig inte hade brutit ut år 1700, alternativt om den svenske prinsgemålen inte hade följt med sin svåger, hertig Karl ut i kriget, så hade han kanske levat längre än till år 1702, och då hade äktenskapet kanske välsignats med fler barn än hertig Karl- Fredrik.

Som jag ser det, är det inte alldeles säkert att Karl-Fredrik gifts bort med en av Peter den Stores döttrar, utan förmodligen med någon tysk prins. Och i så fall hade någon anknytning till Ryssland aldrig funnits. Om man nu tänker sig att Karl-Fredrik och hans tyska gemål, vem det vara må, kanske en prinsessa från Mecklenburg, hade fått åtminstone en son (Karl Gustav Ulrik?) så kan det vara intressant att fundera om han i sin tur gift sig med Sophia av Anhalt-Zerbst (mera känd som Katarina den Stora). I så fall hade hon kanske gått till historien som Sofia (eller, om än mera tveksamt, Kristina) den Stora av Sverige.

I så fall hade det stora Romanovska släktträdet i någon form funnits i Sverige istället, och då hade vi haft en blödarsjuk tronföljare för 100 år sedan. Däremot hade vi inte haft någon Rasputin, så "Aleksej" hade sannolikt dött i förtid i alla fall.

Gavrilo Princip
Medlem
Inlägg: 672
Blev medlem: 11 april 2010, 02:40

Re: Drottning Hedvig Sofia

Inlägg av Gavrilo Princip » 11 december 2010, 02:30

Jag vill rätta mig själv på en punkt. Nämligen att hertig Karl-Fredrik självklart inte kunde ha ingått äktenskap med en prins, utan det skall givetvis stå "prinsessa".

Varför jag gissar på just Mecklenburg är att det låg i både Danmarks och Sveriges och Holsteins närområde, och det hade kunnat vara en värdefull allians för Sverige ur försvarssynpunkt. I första hand mot Danmark men även mot t.ex. Brandenburg.

mattep74
Medlem
Inlägg: 445
Blev medlem: 8 juni 2004, 16:09
Ort: Västerås

Re: Drottning Hedvig Sofia

Inlägg av mattep74 » 11 december 2010, 16:17

oilc skrev:Vad hade hänt om nuvarande tronföljd hade införts i Sverige 1680 i stället för 1980 och Karl XII:s storasyster Hedvig Sofia hade blivit regerande drottning 1697? Hur hade det påverkat Nordiska kriget och Sverige i stort?

En del kanske skulle säga att det skulle leda till att Sverige till slut blev ryskt, eftersom tronen då skulle ärvas av hennes son och sedan vidare till hennes sonson, som också var arvsberättigad till den ryska tronen. Men är det troligt? Hedvig Sofia skulle troligen ha valt en annan man om hon fått bestämma själv, eftersom hon hade tvingats in i ett arrangerat äktenskap mot sin vilja. Hon tycks inte ha varit en passiv och viljelös person och skulle troligen inte ha överlåtit makten på andra - hon var ledare för det holsteinska partiet under sin brors regeringstid och blev som änka förmyndarregent för sin son och vägrade ett nytt arrangerat äktenskap.

Vad är era tankar?
OM Karl fortfarande lever så utgår jag från att han faktiskt leder svenska armen och Hedvig styr landet från Stockholm

Skriv svar