Sovjet och internet

Diskussioner om alternativa vägar historien kunde ha tagit.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4701
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Sovjet och internet

Inlägg av Psilander » 16 september 2006, 13:09

Ponera att östblocket inte kollapsat utan helt sonika slagit ner protesterna i slutet av 80-tael.

I mitten av 1990-talet och framåt börjar internet spridas till den västerlänska allmänheten, vad skulle östblocket gjort?

Tillåtit det på ungefär samma begränsade sätt som Kina?
Total förbud?

Hade allmänheten lyckats bryta upp den lagade sprickan i kommunistfasaden och det blivit en bidragde orsak till kollaps/ krig som ett led i sovjetunionens upplösning/fall?

Användarvisningsbild
cocteau
Medlem
Inlägg: 492
Blev medlem: 23 maj 2005, 14:36
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av cocteau » 25 oktober 2006, 15:23

Vet att toppdomänen .su fanns/finns. Så internet hade dom. Vet inte hur hårt reglerat det var dock.

Användarvisningsbild
Osprey
Medlem
Inlägg: 386
Blev medlem: 8 oktober 2003, 19:18
Ort: Göteborg

Inlägg av Osprey » 6 november 2006, 01:56

Jadå, .su både fanns och finns, däremot har jag ingen ingående kunskap om hur det såg ut där när det begav sig. Internet fanns ju då (och har så gjort i c:a 35 år), men www fanns ju inte så så det gick ju inte att surfa runt på samma sätt då. Däremot kunde man ju byta ut och sprida till exempel information med bland annat ftp, telnet och mailservers.

Den som är intresserad, kan titta på det med:

http://se.altavista.com/web/results?ita ... gs=1&kls=0

Av någon anledning så verkar just svenskar tycka att det är väldigt roligt att registrera sina sajter där.

Lite bättre resultat får man om man lägger på till exempel soviet eller russia i slutet av sökningen, eller kanske något annat också för den delen.

myom
Medlem
Inlägg: 315
Blev medlem: 21 januari 2004, 13:03
Ort: Gävle

Inlägg av myom » 8 november 2006, 23:15

In Soviet Russia, Internet surfs YOU.

Gavrilo Princip
Medlem
Inlägg: 672
Blev medlem: 11 april 2010, 02:40

Re: Sovjet och internet

Inlägg av Gavrilo Princip » 12 april 2010, 01:30

Eftersom du skriver att protesterna skulle slagits ner, så utgår jag från att du i in hypotes förutsätter att Gorbatjov kommit till makten och att Glasnost och Perestrojkan redan kommit igång men att de styrande innanför Kremls murar insett att det hela gått överstyr.

Mij uppfattning är att det blivit svårt att stoppa den utveckling som kommit igång (=snöbollseffekt). I högst 2-3 år till hade det kanske funnits en möjlighet att hålla spjärn mot den utveckling som redan påbörjats. Men sedan hade det varit försent och Östblocket hade i alla fall kollapsat.

Om vi däremot leker med tanken att endera Brezjnev, Andropov eller Tjernenko hade levat i 20 år till så hade utvecklingen säkerligen fördröjts. Jag minns att Brezjnev dog 1982, däremot är jag inte helt säker på hans ålder. Så eventuellt hade han ändå av ålder lämnat scenen någon gång i slutet av 80-talet eller under 90-talet.

Och om de båda andra nämnda herrarna också levat då så hade "tronföljden" eventuellt också blivit densamma som den en gång var, dvs att Jurij Andropov stod på tur före Konstantin Tjernenko. Båda dessa Sovjetledare stod - om jag inte missminner mig - för en reaktionär samhällsordning, stagnation osv.

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Re: Sovjet och internet

Inlägg av Martin Lundvall » 12 april 2010, 12:40

Gavrilo Princip skrev:Båda dessa Sovjetledare stod - om jag inte missminner mig - för en reaktionär samhällsordning, stagnation osv.
Tjernenko gjorde, Andropov är lite mer komplicerad. Andropov försökte reformera ekonomin, bekämpa korumption men inte göra några politiska reformer.

/Martin

Superkuf
Medlem
Inlägg: 87
Blev medlem: 26 oktober 2006, 11:04
Ort: Superkuf

Re: Sovjet och internet

Inlägg av Superkuf » 14 april 2010, 11:18

Det fanns faktiskt BBSer i Tjeckoslovakien före murens fall. Tydligen var de helt oövervakade, eftersom säkerhetstjänsten inte upptäckt deras existens. BBS-kulturen _skulle_ kunna sprida sig i Östblocket, eftersom det använder det allmänna telefonnätet och tämligen enkla datorer. Likaså skulle en begränsad anslutning till Internet vara möjlig, då enbart för dataforskare och andra noga utvalda grupper - på samma sätt som att Svenska Dagbladet och New York Times var tillgängligt för några små grupper av sovjeter. Det fanns massor av bizarra subkulturer i Sovjet även under Stalin-tiden, när långt hår på män kunde leda till 10 år i Gulag, så vi ska inte underskatta vad envisa individer kunde åstadkomma. Bredare användning är dock osannolikt pga kostnad för privatdatorer (mer exakt: att det inte fanns några) och allmän sovjetisk / kommunistisk paranoia.

Men i ett Sovjet där Gorbachov störtats och Den Hårda Linjens Män tagit över är risken för häxjakter stor vilket skulle döda såväl BBSer och Internetaccess. Dataförsäljaren skulle hamna i baracken bredvid perestrojka-politikern.

Tämligen snart skulle Sovjet falla samman. Ekonomin var i fritt fall, demografin värre, generationsskifte i ledningen när Stalin-årens politruker och generaler avgick med döden, självständighetsrörelser lite varstans, CNN / globaliserad kommunikationer, korruption på epidemisk nivå och resignation i partiledningarna - de insåg att de, landet ledare, hade samma levnadsstandard som en västtysk bilmontör.

Skriv svar